Elfogadta az amerikai képviselőház azt a törvényjavaslatot, amely megtiltja az Iránnak eladandó repülőgépek finanszírozását. Bár az exportengedélyek megvannak, így kérdéses, hogy sikerül-e az üzlet, az elemzők szkeptikusak. Az Airbus ugyanakkor nagy léptekkel halad, megkapta az amerikai exporthatóságtól az újabb engedélyt, és állítólag az első A321-es már előkészítés alatt van. Források szerint nagyobb részt lízinggel oldanák meg az irániak a pénzügyi problémákat.

Megkapta a napokban az engedélyt az Airbus egy újabb repülőgép-kontingens exportjára az Egyesült Államok illetékes hivatalától. A Reuters híre szerint 106 repülőgépről van szó, így a korábban már engedélyezett 17 darabbal valószínűleg átfedésben van az újabb hozzájárulás.

Az Iran Air flottájának átlagéletkora több mint 25 év. Képünkön az egyik A300-asuk. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Iran Air flottájának átlagéletkora több mint 25 év. Képünkön az egyik A300-asuk. (Fotó: AIRportal.hu)

Ismert, ez év elején 118 Airbus-repülőgépről állapodott meg Irán és az európai gyártó, köztük A320ceo és neo gépcsaládba tartozó, valamint A330ceo és neo, A350-es és A380-as típusokkal. A Boeing még szeptemberben az egész „csomagra” megkapta az exportengedélyt, a júniusban megkötött előszerződésében 737 NG-k és MAX-ok, 777-300ER-ek és 777X-ek, valamint 747-8-asok vannak.

Mint arról az AIRportal.hu is többször beszámolt, a nyugati nagyhatalmak és Irán a múlt év végén hozta tető alá a megállapodását, hogy utóbbi engedélyezi a nukleáris fejlesztéseinek ellenőrzését, és vállalta, hogy csak békés célokra használja az atomenergiát. Így megnyílt az út a rendkívül elavult iráni légiflotta lecserélése előtt.

Az Airbus, majd a Boeing is tárgyalt és előszerződést kötött Iránnal, az exportengedélyre pedig azért van szükség, mert az európai gyártó termékeiben is több mint 10 százaléknyi amerikai részegység van.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Aviationweek szerint ugyanakkor a finanszírozás még mindig nem megoldott, ráadásul nemrég az Egyesült Államok képviselőháza, a Kongresszus elfogadott egy törvényjavaslatot, amelyről már az AIRportal.hu is hírt adott.

A törvény az exportot nem akadályozná, de megtiltaná a finanszírozást minden olyan intézménynek, amely az Egesült Államok fennhatósága alatt áll.

Mint arról már beszámoltunk, iráni források szerint egy japán bankon keresztül intéznék az ügyleteket, de erről újabb hír nem érkezett.

Eközben egy A321-es, amelyet eredetileg az Aviancának szántak, a 7418-as gyári számú gép már repülési tesztjeit végzi, és ez lehet az Iran Air első új gépe – számol be a hamburgi Airbus-gyárat figyelő spotteroldal a napokban írt posztjában.

A hírek arról nem szólnak, hogy az Airbus hogyan oldja meg a finanszírozást. Az Aviationweek úgy tudja, a Dubai Aerospace Enterprise bejelentkezett az ügyletre, egyébként pedig nagyrészt lízingelné az Airbusokat az Iran Air.

Bizonytalanság Trump miatt

Forrás: Facebook | © AIRportal.hu

Forrás: Facebook

Az ellenzők indokai között van, hogy félő, Irán a civil repülőgépeket katonai célokra is használja, például fegyverszállításra. Erről egy izraeli illetékes is beszélt a már említett Reuters-cikk szerint, példaként említve, hogy Irán a libanoni Hezbollah szervezetnek juttat hadi eszközöket civil gépeken. Emellett Iránt azzal is vádolják, hogy terrorszervezeteket támogat.

A pénzügyminisztérium exportengedélyező hatósága ugyanakkor azt mondja, hogy garanciális elemek vannak a dokumentumban, Irán nem használhatja erre a megvásárolandó repülőgépeket.

A most elfogadott amerikai törvény ugyanakkor valószínűleg nem jut el a hatályba lépésig.

Az Aviationweek cikke emlékeztet arra: a Szenátus eddig is megakadályozott minden ilyen kezdeményezést, és Barack Obama, a még hivatalban lévő elnök is úgy nyilatkozott, hogy megvétózná a civil repülőgépek eladását ellehetetlenítő törvényeket.

Nem tudni viszont, hogy a megválasztott új elnök, illetve a szintén januárban összeülő új Kongresszus és Szenátus hogyan áll majd az iráni megállapodásokhoz. Donald Trump azt mondta, hogy ha elfoglalja az elnöki posztot, felbontaná az atomsorompó-egyeztményt Iránnal, de a Boeing üzletét támogatja.

Mindenesetre mivel januárban új képviselőház, felsőház és kormány áll fel az Egyesült Államokban, ha a mostani törvény nem lép hatályba, a kezdeményezőknek újra be kell nyújtaniuk az új ciklusban.

Már nem kell az A380-as?

Az elemzők szkeptikusak, a portálnak megszólaló három neves szakember úgy látja, elhúzódhat a finanszírozási ügy, lehet, hogy alternatív megoldásokat keresnek majd a felek – például amerikai pénzintézetek megkerülésével –, de az is előfordulhat, hogy mindkét üzlet meghiúsul. Ők egyik lehetőségre sem tennének, bármi elképzelhető szerintük.

Az iráni közlekedésügyi miniszterhelyettes nemrég arról beszélt, hogy nincs semmi bizonytalanság, az Airbus-üzletet hamarosan végérvényesen megkötikírta az Aviationiran.com hírportál.

Ő 112 repülőgépről beszélt az európai gyártó részéről, a Reuters szerint az A380-asok estek ki a szerződésből, ugyanakkor erről pontosabban nem tudni. A miniszterhelyettes elmondta, hogy lehetséges, a Boeing az új amerikai kormányzat miatt más feltételek mentén kénytelen majd üzletelni, de az európai gyártóval kötött szerződéseket ez nem érinti.