Súlyos előzményei lehettek annak a néhány hete a ferihegyi járatok földi kiszolgálását ellátó Celebi Ground Handling Hungaryvel kapcsolatban felvetődött kartellgyanúnak, amelynek ügyében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálódik: nemcsak idén, hanem már 2014 végén és tavaly is lehettek egyeztetések a török társaság és az állami tulajdonú Malév Ground Handling (GH) között a légitársaságok által kiírt tenderekkel összefüggésben a Magyar Nemzetben megjelent cikk szerint.

A Turkish Airlines egyik Boeing 737-es repülőgépe a Celebi repülőgépvontatójával. | © AIRportal.hu

A Turkish Airlines egyik Boeing 737-es repülőgépe a Celebi repülőgépvontatójával.

A lap úgy tudja, hogy Nemes Ervin, a Malév GH korábbi vezérigazgatója 2014. november 24-én és 2015. január 5-én irodájában fogadta Osman Yilmazt, a konkurens Celebi vezérigazgatóját.

Az első találkozón Yilmaz jelezte magyar versenytársának, hogy az ugyancsak török Turkish Airlines a Malév GH jobb ajánlatára hivatkozva folytat erőteljes alkudozást a már akkor is szerződéses partner Celebinél.

Osman Yilmaz ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy „az ilyen egy­értelmű esetekben” nem kellene zavar­niuk egymást.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A lap információi szerint a novemberi beszélgetésen Nemes Ervin nem volt együttműködő a felvetést illetően, ehelyett egy­értelművé tette, hogy a Malév GH nincs abban az anyagi és piaci helyzetben, hogy ne adjon kedvező ajánlatot. Más volt a helyzet ugyanakkor másfél hónap elteltével: mint a lap megtudta, a 2015 ja­nuárjában folytatott egyeztetésen már Nemes Ervin tette fel a kérdést Yilmaznak, hogy cégeik versenyezzenek-e az aktuális tendereken, vagy inkább működjenek együtt.

A török társaság vezetője erre azt vetette fel, hogy még ha ők ketten megállapodnak, akkor is ott van a ferihegyi földi kiszolgálási piacon feltörekvő angol Menzies, amely még alacsonyabb ajánlatokat tehet a légitársaságok pályáza­tain. Hogy végül volt-e a társaságok között együttműködés vagy nem, a lap rendelkezésére álló informá­ciók alapján nem állapítható meg. Tény ugyanakkor, hogy a Turkish Airlines a Celebit bízta meg a Budapesten megforduló járatok kiszolgálásával.

Az ügy különös jelentőségét – amellett, hogy éves szinten ötvenmilliárd forintos forgalmat lebonyolító piac felosztásának gyanúja vetődik fel – az adja, hogy a Malév GH a 2012-ben csődbe ment nemzeti légitársaság, a Malév utolsó még működő leányvállalata, amelynek tulajdonosi jogait a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) gyakorolja.

Azaz ha a Magyar Nemzet birtokába került információk helytállók, akkor állami tulajdonban lévő vállalat lehetett részese kartellügyletnek vagy ügyleteknek.

Kérdéseket vethet fel az is, ha a Malév GH nem ment bele ugyan a versenyjogot sértő együttműködésbe, de a cég vezetői tudtak ilyen piaci törekvésekről, akkor ezt miért nem jelezték a tulajdonos MNV-nek és a GVH-nak már korábban. Márpedig ilyen jelzés – legalábbis a vagyonkezelő szerint – nem történt: a szervezet a Magyar Nemzet érdeklődésére arról tájékoztatta a lapot, hogy nem kaptak semmilyen tájékoztatást a találkozókról. A Magyar Nemzet nem hivatalos forrásai szerint az MNV falain belül tapintható a feszültség az ügy miatt.

– Együttműködés helyett piaci hábo­rút folytatott a Malév GH a Celebivel – nyilatkozta a lap megkeresésére Nemes Ervin. A Magyar Nemzetnek adott tájékoztatása szerint az ádáz küzdelem 2014 novemberétől kezdve egyebek között a Turkish Airlines megbízásának elnyeréséért folyt, a Malév GH ajánlata pedig valóban erős volt.

Ennek ellenére a török légitársaság mégis a török földi kiszolgáló társaságot bízta meg, de – mint Nemes fogalmazott – erre a légitársaságnak végső soron megvolt a joga. „Nem meglepő, hogy a török cég török céget bíz meg” – tette hozzá. A Malév GH volt vezérigazgatója a Magyar Nemzet kérdésére elismerte, hogy egyeztetett a versenytárs Celebi első emberével az említett időpontokban, de a lap értesüléseivel ellentétben a témák között semmilyen versenyjogi aggályokat felvető megnyilvánulást nem tapasztalt.

„Az egyeztetés arról szólt, hogy a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport különböző követelései ellen fellépjünk-e közösen. De ebből sem lett semmi” – fejtette ki Nemes a lapnak, akinek elmondása szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő is tudott a feszült piaci légkörről. Mint megjegyezte, a budapesti földi kiszolgálási piacon azért uralkodnak vadkeleti viszonyok, mert túl sok szolgáltató kapott működési engedélyt. Három cég osztozik a piacon, míg az ennek sokszorosát lebonyolító Frankfurt vagy Bécs két társaságot enged működni. A Celebi a Magyar Nemzet az üggyel kapcsolatos kérdésére hetek óta nem reagál – hangsúlyozza a cikk.

Mint arról a Magyar Nemzet néhány hete beszámolt, október közepén kartellgyanú miatt jelentette fel a Celebit a GVH-nál Kisvári János, a Malév GH leköszönő vezérigazgatója. (Kisvári Nemes Ervint követte a poszton.) Az október 16-i keltezésű bejelentés szerint a tiltott áregyeztetés lehetősége a British Airways, az Iberia, az Air Lingus és az Alitalia földi kiszolgálására kért ajánlatok kapcsán vetődött fel írta cikkében a Magyar Nemzet.