Diszkont modellben működő járatok indítását fontolgatja 2017-ben a Thai AirAsia X légitársaság a Bangkok Don Mueang repülőtérről több kelet-európai városba, köztük Budapestre, Prágába és Varsóbaszámolt be posztjában a repülőjegy akciókkal foglalkozó rushflights.com blog a centreforaviation.com elemzésére hivatkozva.

A Thai AirAsia vezérigazgatója, Tassapon Bijleveld a lapnak azt nyilatkozta, hogy diszkont modellben üzemelő, alacsony árakon elérhető járatok indítását tervezik Thaiföldről Budapest, Prága és Varsó repülőtereire.

Illusztráció: AirAsia X Airbus A330neo látványterv. (Grafika: Airbus) | © AIRportal.hu

Illusztráció: AirAsia X Airbus A330neo látványterv.
(Grafika: Airbus)

A vezérigazgató szerint a kelet-európai régió viszonylag nagy, de még alacsony lefedettségű piac a thaiföldi beutazó forgalom szempontjából (itt nyilván leginkább a közvetlen repülőjáratokra gondol a vezérigazgató – a szerk.).

Cége további lehetőségeket lát abban is, hogy bangkoki központi repülőterükről csatlakozásokat kínáljanak kiterjedt ázsiai útvonalhálózatukon.

A vezérigazgató reményei szerint a terveiket 2017-ben valóra tudják váltani és olcsó utazási lehetőségeket tudnak majd kínálni a magyar, cseh és lengyel utazóközönség számára Dél-Kelet Ázsia irányába.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A rövid és középtávú diszkont járatokat üzemeltető Thai AirAsia gyors ütemben bővíti a repülőgép flottáját és útvonalhálózatát. A légitársaság a következő években évente 5-6 repülőgéppel növeli flottájának méretét.

A hosszútávú útvonalakat kiszolgáló leánycég, a Thai AirAsia X A330-as repülőgépekből álló flottája várhatóan szintén új gépekkel bővül, mert a cégvezetés korábbi nyilatkozatai szerint a maláj AirAsia X által megrendelt A330 és A330neo repülőgépekből a thai légitársasághoz is kerülnek példányok a következő években.

A Thai AirAsia az új repülőgépek által biztosított kapacitástöbblet felét a kínai járatai bővítésére kívánja felhasználni; Kína már most is messze a legjelentősebb nemzetközi piaca a cégnek. A légitársaság további növekedési stratégiájában is Kínán van az elsődleges hangsúly, de útvonalhálózatukat minél inkább diverzifikálni kívánják más régiók lefedésével is. Kína mellett India játszik még hangsúlyos szerepet a légitársaság terjeszkedésében.

A cég számára a kelet-európai járatok elindítása is egy újabb pillért jelenthet, továbbá erősítheti a cég Bangkok Don Mueang repülőtéren működő hubjának pozícióit is. Ez azt jelenti, hogy

a Thai AirAsia X járatain Bangkokba érkező kelet-európai utasok számára átszállási lehetőségeket kínálnának a Thai AirAsia útvonalhálózatán.

A Thai AirAsia X 2014. februárban kezdte meg működését. A vállalat hosszú távú diszkont járatokra fókuszáló légitársaság, melynek 49%-os tulajdonosa az AirAsia. A cég flottájában jelenleg hat darab Airbus A330-343-as típusú szélestörzsű repülőgép teljesít szolgálatot.

A Thai AirAsia 2004-ben indult, a cég 55%-ban a menedzsment, 45% a maláj AirAsia tulajdonában van. A légitársaság 49 darab Airbus A320-200-as és egy darab Airbus A320neo repülőgépet üzemeltet.

Az AirAsia és a Thai AirAsia légitársaságok az Airbus új generációs keskenytörzsű típusa, az A320neo bevezető üzemeltetői a régióban, első – CFM International LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt – példányaikat 2016. őszén vették át az európai gyártótól.

A Budapest Airport Zrt. szakemberei tárgyaltak a járatnyitásról a Thai AirAsia X légitársasággal

Lapunk a járatnyitással kapcsolatban megkereste a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt-t.

Tájékoztatásuk szerint a repülőtér üzemeltető szakemberei tárgyaltak a Thai AirAsia X céggel is – sok más légitársaság mellett – egy lehetséges budapesti járatnyitásról, de ennél többet a mostani szakaszban nem kívántak elárulni.

A maláj AirAsia X már 2012-ben indított volna járatokat Budapestre Kuala Lumpurból

Nem először merült fel az malajziai központú AirAsia légitársasági csoport valamelyik tagvállalata részéről egy esetleges kelet-európai, sőt budapesti járatnyitás. 2010. decemberében az MTI is beszámolt arról, hogy az AirAsia X diszkont légitársaság 2012-től Moszkva és Prága mellett Budapestre indít járatokat Kuala Lumpurból.

Tony Fernandes, a társaság vezérigazgatója kijelentette, hogy az euróövezeti pénzügyi válság ellenére sem kívánja feladni a terveit a kelet-európai járatok indításával kapcsolatban: „Semmi esetre sem fogom módosítani tervünket, hogy járatokat indítsunk Oroszországba, Magyarországra és a Cseh Köztársaságba. Az elmúlt kilenc évben több pénzügyi válságot, olajválságot és politikai válságot éltünk túl és az emberek még mindig repülni akarnak. Úgy gondolom, hogy az AirAsia X éppenséggel megoldást kínál a helyzetre.” – jelentette ki.

Mint azóta már tudjuk, a járatok végül a magabiztos kijelentések ellenére sem indultak el, sőt az AirAsia X 2012-ben az összes európai járatát leállította.

Amint arról 2016. szeptemberében beszámoltunk, európai ráhordó, úgynevezett feeder légitársaságokat keres az AirAsia X a 2018-ban újrainduló útvonalaihoz: az easyJet és a Ryanair is szóba került. Az AirAsia X először londoni járatát indítja el, ehhez keres olyan partnereket, akik ráhordanának erre, mivel egy brit leányvállalat megalapítása sokkal hosszabb és bonyodalmasabb eljárás lenne a Kuala Lumpur-i cégnek.

Az AirAsia X még 2012-ben szüntette meg európai útvonalat, mert túl magasak voltak a költségek: a kerozin ára is magasabb volt, mint most és egy kevésbé hatékony géptípussal, az Airbus A340-300-asokkal repültek. Az újraindítást azért csak 2018-ra tervezik, mert ekkor vehetik át az első új generációs hajtóművekkel felszerelt A330neókat.