Évről évre egyre nagyobb forgalmat szívnak el a légi piac globális, nagy szereplői Afrikában. Ezért az Ethiopian Airlines vezetésével hét ország illetékesei tárgyalnak egy pán-afrikai légitársaság létrehozásáról.

Az Ethiopian Airlines Dreamlinere. (Grafika: Boeing) | © AIRportal.hu

Az Ethiopian Airlines Dreamlinere. (Grafika: Boeing)

Jó ideje felröppennek a hírek arról, hogy több-kevesebb afrikai ország tárgyal valamiféle szorosabb légügyi együttműködésről.

Tavaly márciusban írt arról a Bloomberg, hogy a kontinens egyik legsikeresebb vállalata, az Ethiopian Airlines segítene több államban erős légitársaságok létrehozásában.

Most a cég vezérigazgatója, Tewolde Gebremariam beszélt arról a napokban az ainonline.com-nak, hogy ezúttal hét afrikai ország illetékeseivel folytat megbeszéléseket.

Zambia, Zimbabwe, Ruanda, Uganda, Namíbia, Botswana és a Kongói Demokratikus Köztársaság képviselőivel azt vizsgálják, miképp lehetne egy pán-afrikai légitársaságot megalapítani. Ez belföldi, regionális és interkontinentális járatokat is kiszolgálna az elképzelés szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az afrikai légi piac szereplői jelentős kihívással néznek szembe a nagy, globális vállalatok miatt. Főképp a Perzsa-öböl három nagy cége, valamint a Turkish Airlines bővítette nagy mértékben afrikai hálózatát.

Jelenleg a kontinens légiforgalmának 80 százalékát nem helyi cégek viszik el. Az afrikai vállalatok a mostani 20 százalékkal szemben tíz éve még a forgalom 40 százalékát tudhatták magukénak
– mondta a lapnak Tewolde, hozzátéve, hogy ha ez a tendencia marad, tíz év múlva nem lesz afrikai légitársaság. A kedvezőtlen folyamatok ellen a „méret a lényeg” elven vennék fel a versenyt a szakember szerint.

Kis nemzeti légitársaságok helyett egy nagy afrikai légicéget akarnak

Lejárt az az idő, amikor minden egyes kis államnak saját nemzeti légitársasága lehetett – hangsúlyozza Tewolde. Szavai szerint a rendkívül éles globális versenyben nem tartható fenn az, hogy kis cégek néhány géppel üzemelnek, fontos a méretgazdaságosság, a flotta nagysága.

Ezért kezdeményezte ismét a tárgyalásokat, a kisebb kelet-, közép- és dél-afrikai államok képviselőivel az esetleges együttműködésről. Mint a legnyereségesebb és a legnagyobb afrikai légitársaság, az Ethiopian szívesen segítene a szakértelmével egy pán-afrikai vállalkozásban – mondja a vezérigazgató. Hozzátette, hogy a hét állam illetékesei pozitívan állnak az ötlethez.

Az Ethiopian egyébként résztulajdonos a Malawi Airlinesban és a togói ASKY Airlinesban, és nemsokára stratégiai partnerségre lép a ruandai RwandAirrel is, mutat rá az ainonline.com.

Egy négy évvel ezelőtti cikkében a Reuters, beszámolva az ASKY alapításáról, kitér arra is, hogy egy pán-afrikai légicég álma a néhai Air Afrique csődje, 2002 óta fel-felbukkan. Ez egykor a volt francia gyarmati országokban közlekedett. Ismert az is, hogy a londoni központú (és nem mellesleg az Easyjet-alapító Stelios Haji-Ioannou által létrehozott) Fastjet pedig több országra kiterjedően a fapados forradalmat igyekszik meghonosítani a kontinensen.

A kontinens légi piaca óriási fejlődés előtt áll, az aero.de az új tárgyalásokról beszámoló cikkében azt közli, hogy az IATA felmérése szerint az első tíz leggyorsabban növekvő állam között hét afrikai található. Évente 8 százalékos bővülésével az afrikai forgalom tízévente megduplázódik, és 2035-re az IATA szerint a jelenleginek háromszorosára növekszik. Ezzel szemben globálisan „csak” kétszeresére emelkedhet a forgalom.

Ilyen az Ethiopian Airlines Dreamlinere

Forrás: Ethiopian Airlines

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!