Arra kéri a Svéd Balasetvizsgáló Hatóság (SHK) az európai hatóságokat, hogy korlátozzák az ATR 72-essel végrehajtható manővereket, vagy a hajtómű tolóerő profilját. Az eset hátterében hajtóműből érkező jelentős vibrációt okozó műszaki probléma áll.

A svédek azok után kérték erre az európai hatóságokat, hogy 2007 és 2014 között összesen hét, egymástól teljesen független esetben a légcsavarlapátok vibrációja súlyos incidenst okozott. Az SHK egészen addig fenntartaná a korlátozást, amíg az ATR, illetve a lapátok gyártója, a Hamilton Sundstrand meg nem találja a vibrációt kiváltó okokat.

Az Aviation Week információi szerint legutóbb 2014-ben történt ilyen eset, amikor a stockholmi székhelyű Braathens Regional ATR 72-200-asának hajózó személyzete súlyos vibrációt észlelt a Visby repülőtérre történő süllyedés és megközelítés közben. A rázkódás olyan erős volt, hogy a pilóták alig tudták a műszereket leolvasni. A vibráció akkor szűnt meg, amikor a pilóták vitorlába állították a légcsavarlapátokat, majd lekapcsolták a jobb oldali hajtóművet. Az SHK megjegyezte, hogy a géppel vélhetően csak azért tudták a pilóták a megközelítést folytatni, mert tiszta időjárás volt.

Az Air Serbia ATR 72-ese Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Air Serbia ATR 72-ese Budapesten. (Fotó: AIRportal.hu)


A svéd hatóság részletes vizsgálatot indított, és megállapította, hogy egy excentrikus csap, valamint a lapát szögének állításáért felelős egyik alkatrész többször is túlterhelést kapott, a hajtómű rögzítése megsérült, és megrepedt a hajtóműkompresszor burkolata.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szaklap szerint az összes esetben közös, hogy a jobb oldali hajtóműnél, süllyedés közben, 250 csomós sebesség környékén jelentkezett a vibráció és a tolóerő-szabályozó minden esetben alapra (flight idle) volt állítva.

A svédek mellett korábban már a franciák is vizsgálták az esetet, és ennek nyomán az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) biztonsági ajánlást is megfogalmazott az üzemeltetők felé. Ebben arra kérték a Hamilton Sundstrand 568F-1 lapátokkal felszerelt ATR 72-es és 42-es típus üzemeltetőit, hogy a süllyedési sebességet 240 csomóra, vagy az alá csökkentsék, állítsák le az érintett hajtóművet és jelentsék a problémát az EASA-nak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!