A brit kormány ismét elhalasztotta a döntést a londoni reptérfejlesztésről, így még nem tudni, zöld utat kap-e Heathrow harmadik futópályával való bővítése. Az alternatívák közé tartozik, hogy Gatwicken második pályát építsenek, vagy Heathrow északi betonját a csaknem kétszeresére hosszabbítsák. A kormány lehetőséget akar még adni a más véleményen lévő minisztereknek is, hogy szót emeljenek álláspontjukért.

Fotó: Heathrow Airport | © AIRportal.hu

Fotó: Heathrow Airport

A hosszú évek óta húzódó, tavaly már egy bizottsági állásfoglalással is megerősített londoni reptérfejlesztési elképzelésekről szóló döntést ismét elhalasztotta a brit kormány.

Az atwonline.com portál cikke szerint az előzetes információk szerint október 18-ra ígért határozatot a kabinet.

Az Airports Commission elnevezésű bizottság több mint egy éve nyilvánította ki, hogy szerinte az Egyesült Királyság gazdaságának azt tenné a legjobbat, ha a heathrow-i reptéren épülne meg a harmadik, északkeletre tervezett futópálya. Ez ellen ugyanakkor számos szervezet tiltakozik, főképp környezetvédelmi okokból, illetve a környéken lakók zajterhelésének valószínű növekedése miatt.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Felmerült az is, hogy Heathrow egy déli, harmadik pályát kapna, illetve hogy a meglévő északi pályát a kétszeresére hosszabbítanák: egyik felén a felszállások, a másikon a leszállások zajlanának. A Gatwick reptér is kampányolt, hogy náluk épüljön második futópálya, illetve felmerült még Stansted bővítése is, akár több betoncsíkkal. Egy régebben, végleg elvetett, rendkívül drága – és környezetvédelmi aggályokkal is terhelt – terv pedig a Temze-torkolatba javasolt egy teljesen új, mesterséges szigetre épített repteret.

Ilyen lenne a három-futópályás Heathrow

Forrás: Heathrow Airport

Mindezen elképzelések képviselői a bizottsági döntés óta sem hagytak fel azzal, hogy meggyőzzék a kormányzatot. Gatwick üzemeltetője például azzal érvel, hogy náluk jóval olcsóbban és kisebb környezeti terheléssel valósulhatna meg a második pálya.

A kabinet tavaly már elhalasztotta a végső döntést, egyrészt a heathrow-i harmadik pályára vonatkozó környezeti hatásvizsgálat hiánya miatt (azóta ez megszületett), másrészt az uniós tagságról tartott idei népszavazás miatt.

Újságíróknak egy szóvivő most azt mondta, hogy a következő, jövő heti kormányülésen lehetőséget kapnak véleményük további kifejtésére azok a kormánytagok, akik ellenzik a heathrow-i bővítést.

Ezek között van Boris Johnson külügyminiszter, korábbi londoni polgármester, és az oktatásügyet irányító Justine Greening, akinek választókörzetét a heathrow-i légiforgalom a legérzékenyebben érinti.

A Gatwick Airport animációja arról, hogy egy új futópályára érkező légiforgalom hány embert érintene

Forrás: Gatwick Airport