Hozzájárulását adta az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes hatósága, hogy az Airbus és a Boeing repülőgépeket adjon el Iránnak. A napokban megszületett döntés eredményeképp az első európai A320-asok és A330-asok akár már az idén megérkezhetnek az elavult repülőgépekkel küszködő országba.

Megszületett az első engedély, így az Airbus eladhatja az első tizenhét darab repülőgépet Iránnak, amelyek A320-asok és A330-asok lesznek – jelentette a Bloomberg.

Az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes hatósága, az OFAC (Office for Foreign Assets Control, lényegében afféle exportot engedélyező hivatal) ugyanis rábólintott az üzletre. Az Airbus, amelytől 118 repülőgépet rendelt Irán, azt nyilatkozta, hogy az ügy felgyorsítása érdekében bontották szét az engedélykérelmet, és reméli, hamarosan megkapják a többire is a hozzájárulást.

Az Iran Air EP-IBB lajstromjelű Airbus A300-605R repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Iran Air EP-IBB lajstromjelű Airbus A300-605R repülőgépe. (Fotó: AIRportal.hu)


Az aero.de összefoglalója szerint az iráni közlekedési miniszter, Abbász Akhundi ezt követően azt mondta: ha minden jól megy, az első repülőgépek már akár az idén ősszel, vagy télen forgalomba is állhatnak az Iran Air flottájában. Sőt, a pozitív döntés eredményeképp az ország magánkézben lévő légitársaságai is profitálhatnak majd az egész ügyletből – tette hozzá.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mint ismert, miután létrejött az nukleáris energia békés célú felhasználását és ellenőrzését lehetővé tevő megállapodás Irán és a nyugati hatalmak között, enyhítettek az országot sújtó szankciókon. Így előbb az Airbus, aztán a Boeing is bejelentette, hogy tárgyalásokat folytat az elöregedett iráni légiflotta megújításáról.

Az előbbi esetében azért szükséges az Egyesült Államok engedélye, mert amerikai gyártmányú fontos részegységek is találhatók bennük.

Az Airbus 118 gépről állapodott meg, a jelenlegi ismeretek szerint 12 darab A380-ast, 16 darab A350-1000-est, az A320ceo-családba, azaz a régebbi hajtóművekkel rendelkező típusokhoz tartozó gépekből 21 darabot, az újabb neo-kból 24 darabot, illetve 27 A330ceo-t és 18 A330-900neo-t szállítana Iránnak.

A Boeing pedig a korábbi hírek alapján 40 darab 737 MAX-ot és 6 737 NG-t, a szélestörzsűek közül 15 darab 777-300ER-t, 4 darab 747-8 utasszállítót, illetve a leendő 777-9X-esből szintén 15 darabot adna el. Emellett közreműködne 29 darab vadonatúj 737 NG lízingelésében is, így összesen 109 repülőgépről szól a lista.

Mindkét üzlet listaárakon nagyjából 25-25 milliárd USA-dollár értékűre tehető, a gépek átadása a következő nyolc évben folyamatosan, egészen 2024-ig történne.

Az iráni közlekedési miniszter most azt is elmondta, hogy szó sincs az Airbus-rendelésbe foglalt mennyiség csökkentéséről.
Korábban felmerültek olyan hírek, hogy kevesebb gépet rendelnének, illetve hogy az A380-asok sorsa bizonytalan a listán. Abbász Akhundi nyilatkozata szerint azonban még az is lehet, hogy több gépet is rendelnek a jövőben mind az európai, mind az amerikai gyártótól.

Arról egyelőre nincs új információ, hogy a két ügylet finanszírozásának nehézségeit sikerült-e már megoldani, mert nem csak a repülőgépek exportja, hanem kifizetése is nehézségekbe ütközik egyelőre. Azok az európai nagybankok ugyanis, amelyek az Egyesült Államokban is aktívak, kénytelenek megakadályozni a pénzügyi manővereket a még érvényben lévő szankciók miatt. Ezek feloldásáról nem érkezett hír.