Először szállt le az új generációs hajtóművekkel felszerelt Airbus A321neo Budapesten, az Airbus és a Wizz Air szakemberei mutatták be az új repülőgéptípust.

Budapesten az A321neo! (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Budapesten az A321neo! (Fotó: AIRportal.hu)

A még tesztprogramját teljesítő, az Airbus gyári festését viselő prototípus csütörtökön szállt le Ferihegyen.

A D-AVXB lajstromjelű, 6839-es gyártási számú példány a CFM International gyártotta LEAP-1A típusú hajtóművekkel van felszerelve.

Ez a repülőgép teljesítette 2016. február 9-én az A321neo típus szűzfelszállását.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgépet néhány napig a Wizz Air pilótáinak bevonásával tesztelik.

A program során hat olyan repülőtérre repülnek az A321neo-val, melyeken a le- és felszállás során alkalmazott eljárások különböző szempontok és a repterek adottságai miatt különlegesnek számítanak.

Az Airbus szakemberei számára a legnagyobb megrendelők pilótáinak bevonása a tesztelési program ilyen korai fázisában azért is hasznos, mert így a légitársasági forgalomban dolgozó pilótáktól kapnak visszajelzéseket a repülőgép működéséről, viselkedéséről.

Az ‘early customer experience flight’ program keretében a Wizz Air három tapasztalt pilótája, élükön Szabó Zoltán főpilótával Perugia, Split, Podgorica, Heraklion, Samos és Nápoly repülőtereire repülnek majd a repülőgéppel.

Ezek a repülőterek például a hegyek vagy a tenger közelsége, a rövid futópályák, a jellemző oldalszél, vagy a szokásosnál meredekebb siklópálya miatt jelentenek kihívást a pilóták számára.

A szombatig tartó tesztek során minden egyes repülőtéren több fel- és leszállást hajtanak végre az A321neo-val.

A repülőgép fedélzetén utasülések helyett számítógépek, műszerek, érzékelők, kamerák és a teszt mérnökök számára kialakított munkaállomások mellett hatalmas tartályok kaptak helyet, melyekbe vizet szivattyúzva szimulálják a repülőgép súlypont-elosztásának különböző változatait. Ugyanakkor a fedélzet kialakítása teljesen funkcionális, hiányoznak a belső burkolatok és néhány kivételével a fej feletti csomagtárolók is.

Az Airbus gyári festésében repülő A321neo szombaton délután, várhatóan 15 óra után hozza vissza Ferihegyre a Wizz Air szakembereit.

Budapesten járt az Airbus A321neo prototípusa

További képek a repülőgépről Facebook galériánkban!

2019-től érkeznek az A321neo-k a Wizz-flottába

A321neo látványterv a Wizz Air színeiben. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A321neo látványterv a Wizz Air színeiben. (Forrás: Airbus)

A Wizz Air a típus egyik legnagyobb megrendelője, a légitársaság a 2015-ös Paris Air Show-n rendelt meg 110 darab Airbus A321neo repülőgépet.

Az A321neo legújabb innovációi közé tartozik a megnövelt teljesítmény és jobb aerodinamikai tulajdonságok, új generációs hajtóművek és a sharklet szárnyvégek, amelyekkel kategóriájában a legalacsonyabb specifikus fogyasztást éri el, több mint 15%-os megtakarítással a ma használatos egyfolyosós repülőgéphez képest, egyúttal csökkentett CO2-kibocsátással és alacsonyabb zajszint mellett.

A Wizz Air jelenleg Európa egyik legfiatalabb flottáját üzemelteti 63 Airbus A320 és 10 A321ceo típusú repülőgépével, melyek átlagos életkora 4 év. 2018-ig további 30 Airbus A321ceo csatlakozik a WIZZ flottájához, és 2019-ben érkezik az első A321neo, a többi repülőgép pedig 2024-ig csatlakozik a légitársaság flottájához.

A 110 repülőgép közül 51-et a már meglévő repülőgépek tervezett cseréjére használnak majd, amelyeket visszaszolgáltatnak a lízingbeadóknak vagy értékesítenek 2019 és 2024 között.

Az A321neo típus hasonlóan az A320neóhoz kétféle, új generációs hajtóművel rendelhető, a CFM International LEAP-1A és Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel.

Mutatjuk kívülről-belülről az Airbus A321neo-t…

Forrás: AIRportal.hu

240 utas szállítására lesz képes az A321neo

Levegőben az első A321neo. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Levegőben az első A321neo. (Fotó: Airbus)

Az Airbus A321neo az A320neo típuscsalád legnagyobb befogadóképességű tagja. Tipikus kétosztályos elrendezésben 206 utas szállítására képes, de sűrű székezéssel, egyosztályos elrendezésben maximális utaskapacitása 240 fő.

A nagyobb maximális befogadóképesség érdekében a gyártó az A321-es jelenlegi (ceo) verziójához képest változtatott a vészkijáratok számán és elrendezésén, az A321neo repülőgépeken oldalanként két-két szárny feletti vészkijárat is helyet kapott.

A repülőgép törzsének hossza 44,51 méter, mely csaknem 7 méterrel hosszabb az A320neo család alapváltozatánál. A repülőgép szárnyfesztávolsága 35,8 méter, (függőleges vezérsíkjának földtől mért) magassága 11,76 méter, a fedélzet legnagyobb szélessége 3,7 méter.

Az A321neo típus hatótávolsága 3 500 tengeri mérföld, mely 6 500 kilométernek felel meg.
A típus maximális felszállótömege 93,5 tonna, maximális tömege üzemanyag nélkül 75,6 tonna.

Az A321neo típus hasonlóan az A320neóhoz kétféle, új generációs hajtóművel rendelhető, a CFM International LEAP-1A és Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel. A Wizz Air az általa rendelt példányokhoz az utóbbit, azaz a Pratt & Whitney PW1100G hajtóművét választotta A321neo repülőgépeihez.

Az A321neo repülőgépeken alkalmazott Pratt & Whitney PW1133G típusváltozatú hajtóművek egyenként 150 kN maximális tolóerő leadására képesek.

Az A321neo prototípusa 2016. február 9-én teljesítette szűzfelszállását, a D-AVXB lajstromjelű, CFM International LEAP-1A hajtóművekkel felszerelt A321neo repülőgép Hamburgból szállt fel első tesztrepülésére. Az első Pratt & Whitney PW1100G hajtóművel felszerelt A321neo pedig 2016. március 10-én emelkedett először a levegőbe. Az első A321neo repülőgépet a tervek szerint 2016. végén adják át üzemeltetőjének, bár a berepülési program egy kisebb baleset (tail strike) miatt csúszást szenvedett.

Az A320neo típuscsaládból eddig 4 796 darab repülőgépre rendelkezik az Airbus érvényes megrendeléssel, ebből 1 294 darab a legnagyobb befogadóképességű A321neo változatra szól.

Az Airbus 2016. első hónapjaiban adta át az új generációs keskenytörzsű típuscsalád első példányát, egy A320neo repülőgépet, a Qatar Airways helyett a típus indító légitársaságává előlépett Lufthansa részére. A típus bevezetése és a repülőgépek átadása az üzemeltetők részére a Pratt & Whitney hajtómű gyerekbetegségei és alkatrész-gyártási problémái miatt tetemes csúszást szenvedett, ennek ellenére már 16 példány üzemel a típusból a világ számos légitársaságánál.

Ajánló Kipróbáltuk a Lufthansa első A320neo repülőgépét

2016. február 12-én pénteken Hamburgban adta át ünnepélyesen az Airbus a Lufthansa az első új generációs hajtóművekkel felszerelt A320neo repülőgépét. Az átadó ünnepséget követően Hamburgból Frankfurtba repültünk a vadonatúj A320neo fedélzetén. Részletek…