Sem a Rolls-Royce, sem a General Electric Dreamliner hajtóműve nem hozza a Boeing által elvárt gazdaságossági mutatókat annak ellenére sem, hogy mindkét gyártó mérnökei már adtak ki frissítéseket a termékeikhez.

Fotó: Rolls-Royce | © AIRportal.hu

Fotó: Rolls-Royce

A Flightglobal cikkében felidézte, hogy a 787-es először 2009-ben emelkedett a magasba, a Trent 1000-es és a GEnx hajtóművel viszont négy évvel ezt megelőzően is végeztek már teszteket. Az így tízéves hajtóművek viszont továbbra sem hozzák az elvárt teljesítményt, ezért a Rolls és a General Electric között újra kiéleződött a harc, de immáron a frissítések kiadása körül.

Bár a Trent 1000-es és a GEnx-1B lényegében azért nem tudja a Boeing által elvárt üzemanyag-fogyasztási számokat hozni, mert a Dreamliner súlya több lett a korábban vártnál, mindkét gárda folyamatosan frissíti a hajtóműveket. A GE már a PIP II-es verziónál tart, de még ezzel sem felel meg a Boeing kívánalmainak az egység. A Rolls-Royce a C-csomaggal 1 százalékkal javította a hatékonyságot, a TEN-nel további 2 százalékos megtakarítás lesz elérhető, nem mellesleg ezzel a GEnx-1B hajtóművével szinte azonos teljesítményre is szert tesznek az angolok.

Emellett az XWB hajtóműben használt egyes turbinaalkatrészeket is beépítik, és a hajtóművek levegőhűtését is hatékonyabbá teszik a mérnökök. A TEN-fejlesztés azonban közel egyéves csúszásban van, az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) júliusban hagyhatja jóvá a terveket, a 9-es Dreamlineren 2017-ben, az eredeti tervekhez képest egy évvel később jelenhetnek meg az első TEN hajtóművek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A csúszás hátterében több ok is áll: a kompresszor egyik alkatrészét egy olcsóbban beszerezhető anyagból készítették, amelyről később derült ki, hogy újratervezést igényel, rossz tesztek miatt pedig a hajtómű egyik ventilátorjának tartója törött el. A teszteket újra kell kezdeni.

Május végéig a Boeing 1154 Dreamliner gyártására kapott megrendelést, ezek közül 402-t Rolls Royce, 605-öt pedig General Electric hajtóművekkel szerelnek fel. A GE hajtóművével korábban több hiba is volt, a hajtóműből több alkatrész is levált több esetben, később jegesedés miatt kellett változtatni rajtuk.