Már majdnem egy hónapja annak, hogy a tengerbe veszett az EgyptAir SU-GCC lajstromjelű A320-as utasszállítója, ez sajnos azt is jelenti, hogy a fedélzeti adatrögzítők akkumulátorai hamarosan lemerülnek.

A légitársaság egyik A320-as repülőgépe. A kép illusztráció. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A légitársaság egyik A320-as repülőgépe. A kép illusztráció. (Fotó: AIRportal.hu)

A május 19-én szerencsétlenül járt MS804-es járatról június elején adtuk hírül, hogy sikerült a vészhelyzeti helyzetmeghatározó berendezés (ELT) jeleit befogni. A keresés ezt követően 5 kilométeres körre szűkült, azonban az adatrögzítőket továbbra sem sikerült a felszínre hozni.

Június elsején egyiptomi források szerint egy francia hadihajó olyan jeleket észlelt, amelyeket a repülőgép két adatrögzítőjének egyike adhat le, de ezt később a franciák nem erősítették meg. Sőt, a mai napig nincs hír arról, hogy a pilótafülkében zajló kommunikációt rögzítő, cockpit voice recorder (CVR) vagy a repülési adatokat rögzítő, flight data recoreder (FDR) adatrögzítő által sugárzott jeleket sikerült-e befogni.

A legnagyobb probléma jelenleg mégis az, hogy a becslések szerint 9 nap múlva lemerülnek az adatrögzítők jeladóit tápláló akkumulátorok, vagyis június 24-ét követően már nem valószínű, hogy lesz bármilyen bemérhető jel
nyilatkozták az illetékes egyiptomi szakemberek, miután konzultáltak a fekete dobozok gyártójával.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az adatrögzítők megtalálása és az által tárolt adatok kiolvasása kulcsfontosságú a katasztrófa okainak vizsgálata során. A korábban nyilvánosságra hozott, az utolsó percekben a gép által küldött ACARS adatok alapján sokan tűzre, vagy robbanásra következtettek, de a balesetvizsgálók arra figyelmeztettek, hogy ezekből korai bármilyen következtetést levonni a történtekre nézve.

A keresés egyébként azt követően sem reménytelen, hogy lemerültek a fekete dobozok akkumulátorai, jó példa erre a 2009-ben az Atlanti-óceánba zuhant Air France 447-es járat esete, ahol az egyik adatrögzítőt csak két évvel a katasztrófát követően sikerült megtalálni.

Érdekesség, hogy a nyilatkozattal egyidejűleg az egyiptomi hatóságok elismerték, hogy az MS804-es járat eltért tervezett repülési útvonalától – előbb egy 90 fokos bal-, majd egy 360 fokos jobb fordulót írt le – mielőtt eltűnt volt a radarernyőkről.

A Párizsból Kairóba tartó MS804-es járattal május 19-én szűnt meg a kapcsolat. A SU-GCC lajstromjelű repülőgép 66 emberrel, 56 utassal és 10 fős személyzettel a fedélzetén szerdán 23.09 órakor szállt fel Párizsból, és kairói idő szerint 2.45 órakor veszett nyoma. A hadsereg Alexandria városától 290 kilométerre északra találta meg a gép néhány roncsát és holttestek maradványait a Földközi-tengerben.