Jóváhagyta az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) az Airbus A350 180+ ETOPS (Extended-range Twin engine aircraft Operations) idejét, így a típus rövidebb útvonalon és gazdaságosabban tud majd repülni.

Fotó: Airbus | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus

A gyártó lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint az amerikaiak a 900-as típus ETOPS-engedélyét adták ki, amely 180 percnél hosszabb időre engedélyezi az egyhajtóműves üzemet. Ennek köszönhetően a típus üzemeltetői képesek lesznek sokkal rövidebb, és így gazdaságosabb útvonalakon repülni.

Az FAA engedélyében egy 300 perces opció is van, ezzel a gép akár 2 ezer tengeri mérföldet is képes repülni egy hajtóművel, és ebben az évben a tapasztalatok begyűjtésével együtt még ennél is nagyobb, 370 perces engedélyt is megszerezhet a típus, amely 2500 tengeri mérföldes hatótávnak felel meg.

Az FAA és az EASA is engedélyezte

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus A350 XWB-nek így már az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az FAA is megadta a 180+-os ETOPS-engedélyt. Ennek elsősorban azok a légitársaságok örülnek majd, akik Dél-kelet Ázsia és az Egyesült Államok, vagy Ausztrália és az USA között repülnek, mivel az útvonalak kiegyenesedhetnek. Ennek köszönhetően kevesebb kerozint fogyasztanak majd a gépek és a szén-dioxid-kibocsátás is csökkenni fog.

Az első amerikai üzemeltetők az American Airlines, a Delta és a United lesznek, az American és a Delta 2017-ben, a United egy évvel később veszi át első példányát.

Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója a napokban arról panaszkodott, hogy az Airbus emberei nem kapkodnak megoldani azokat a meg nem nevezett problémákat, amelyek az A350-esnél jelentkeztek. Hozzátette ugyanakkor, hogy mint indító légitársaság, vállalták, hogy új gép lévén lesznek vele kezdeti gondok, de most mintha az Airbus szakemberei – mint ahogy Al Baker fogalmazott elvesztették volna a lelkesedésüket az iránt, hogy megoldják a felmerült gondokat.

Grafika: Airbus | © AIRportal.hu

Grafika: Airbus

Az ETOPS, vagyis Extended range Twin Operations a nagy hatótávolságú, két-hajtóműves repülőgépekre vonatkozó üzemeltetési alapkövetelményeket tartalmazó normák, amelyek meghatározzák azt az időtartamot, amely alatt az adott jogosítással rendelkező típusnak szükség esetén, akár egyetlen működőképes hajtóművel is el kell tudnia érni egy kitérő repülőteret.

Az ETOPS szabályozások történetében eddig még nem volt rá példa, hogy valamely repülőgéptípus a forgalomba bocsátása előtt 180 percnél nagyobb jóváhagyást kapott volna.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!