Bár javította pénzügyi pozícióit az Airbus 2015-ben, van pár szürke felhő a gyártó egén. Ezek egyike az A320neo körüli műszaki kálvária.

Fotó: Airbus | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus

A cég honlapján közzétett jelentés szerint a cégcsoport árbevétele 64,5 milliárd euróra nőtt a 2014-es 60,7 milliárdról, az értékesítés költségei pedig 55,5 milliárd eurót tettek ki, 7,3 százalékkal többet, mint 2014-ben. A csoport üzemi eredménye 1 százalékkal 4,1 milliárd euróra javult, míg az adózott eredmény 14 százalékkal 2,6 milliárd euróra változott.

Ez önmagában vizsgálva egy visszafogott, de egészséges fejlődést jelentene, de a háttérben más folyamatok is meghúzódnak. Az Airbus hiába adott át rekord mennyiségű, 635 gépet a légitársaságoknak, a kereskedelmi gépgyártási üzletága 14 százalékkal rontotta üzemi eredményét és a nettó megrendelés értéke is 7,3 százalékot csökkent.

Az Airbus rendelésállományába 2015-ben 1080 rendelés futott be 139 milliárd euró értékben, a teljes állomány 6831 gépes, ennek értéke 952 milliárd euró volt listaáron számolva, 18,5 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Az üzletág viszont hiába javította 8,5 százalékkal 45,8 milliárd euróra árbevételét, az üzemi eredmény 14 százalékos csökkenve 2,3 milliárd euró lett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A rendelések legnagyobb része, 29 százaléka az ázsia-óceániai térségből érkezett be, ezt követik az európai megrendelések 18 százalékkal.

A helikopterekkel foglalkozó részleg (korábban Eurocopter) 395 gépet adott át, 333 gyártására kapott megbízást, a teljes rendelésállomány 831 darabos, ennek értéke 11,7 milliárd euró, amely 3,7 százalékkal kevesebb a 2014-eshez képest. Az ágazat 4 százalékkal 6,7 milliárd euróra növelte árbevételét és üzemi eredményük is javult: 3,4 százalékkal 427 millió euróra.

Kevesebb A320neo készül a hajtóműproblémák miatt

Fotó: Airbus | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus

A kereskedelmi gépek gyártásának és értékesítésének romló üzleti eredménye mellett az Airbust más is húzza lefelé, mégpedig az A320neóval kapcsolatos hajtóműproblémák, és legújabban a Qatar Airwaysnél fellépő gondok az A350-esekkel kapcsolatban. A neó problémáit elsősorban nem is maga a gyártó, hanem a hajtóműveket szállító Pratt & Whitney-nél vannak, az új hajtómű ugyanis még mindig szoftveres problémákról szenved. A Qatar Airways emiatt vissza is lépett az indító légitársasági pozíciójából, helyette a Lufthansa helyezte forgalomba az első példányt, amit most csak német belföldi járatokon tud használni. Az Airbus nem rég arról döntött, hogy havi négyről kettőre csökkenti a gyártási rátát.

A Qatar Airways már a Boeinggel tárgyal, hogy az első 4-6 A320neo helyett adjanak nekik MAX-8-asokat. A dohai székhelyű cég emellett jelezte azt is, hogy van pár problémájuk az A350-esekkel, amivel nem lenne bajuk, mert új gépről van szó, de úgy érzik, Toulouse nem a megfelelő ütemben igyekszik megoldani ezeket az ügyeket.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!