Nyereséges lett 2015-ben a régóta veszteségeket felhalmozó spanyol IAG-leányvállalat Iberia, de az átalakítást folytatják, mert az Air Europa folyamatosan terjeszkedik, a diszkontok folyamatos nyomást helyzetnek a cégre és a jövedelmezőségen is van még mit javítani.

Az Ait Transport World elemzése szerint a légitársaság az üzemi haszonkulcs 7 százalék volt, amely 3,5 százalékkal magasabb a 2014-eshez képest, de a csoporton belül még mindig a legalacsonyabb. A friss szerzem Aer Lingus 8,4, a diszkont Vueling 11,7, a British Airways pedig 12,2 százalékos kulccsal dolgozott. Emellett az anyacég 2020-ra 12-15 százalékos haszonkulcsot és 15 százalékos tőkemegtérülést vár el.

Plan de Futuro

Hogy ezeket elérjék, az Iberia belekezdett a „Plan de Futuro” akciótervbe, bár ez kevésbé lesz drasztikus, mint az előző költségcsökkentő intézkedés-csomag, amely 4500 fős elbocsátást, 25 gép flottából való kivonását és járatszám-csökkentést hozott. A jövő terve, amelyet a szakszervezetek is elfogadtak, 32 kezdeményezésből áll, és azt várják tőle, hogy növelje a cég árbevételét, nyereségessé tegye a karbantartó és földikiszolgáló részleget és tovább optimalizálja a járathálózatot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Iberia egyik utolsó régi festésű Airbus A320-asa Ferihegyen. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Iberia egyik utolsó régi festésű Airbus A320-asa Ferihegyen. (Fotó: AIRportal.hu)


Az ATW cikkében megjegyezte, hogy az Iberiánál 2015-ben 10,2 százalékkal emelték a kapacitásokat, és idén további 6,2 százalékos bővítés várható a korábbi csökkentések után, a kairóin kívül pedig az összes, 2014-óta megszűnt járatot visszaállították és 29 új szélestörzsű gépet vesznek át, köztük Airbus A350-900-asokat is.

Dreamlinerekkel támad az Air Europa

Mindez annak fényében, hogy legnagyobb riválisuk, az Air Europa is folyamatosan fejlődik: arculatuk és repülőgépeik festése megújult, elkezdték a szélestörzsű flotta Dreamlinerekkel való lecserélését és ugyanúgy Dél-Amerikára koncentrálnak, mint az Iberia, de az Európán belüli és belföldi járatokat is sűrítik.

Az Air Espana néven 1986-ban alapított cégnek tavaly 15,6 millió utasa volt, mintegy félmillióval több, mint az Iberiának az Iberia Express nélkül. Az viszont mindenképpen hozzátartozik az ügyhöz, hogy az Iberia és diszkont lenyvállalata is az ország átlagánál nagyobb, míg az Air Europa kisebb mértékben növelte utasszámát.

A megújult Air Europa dizájn a cég első Boeing 787 Dreamlinerén. (Fotó: Boeing) | © AIRportal.hu

A megújult Air Europa dizájn a cég első Boeing 787 Dreamlinerén. (Fotó: Boeing)


Ott van viszont a spanyol piacon az Iberia másik nagy mumusa, a Ryanair, akik továbbra is a legtöbb,35 millió utast fuvarozták tavaly, és az utasok 50 százalékát a diszkontok szállítják a spanyol piacon. A Iberia abban bízhat, hogy a spanyol utasok száma a válság után ismét növekedésnek indult. Erre nagy segítségére van az Iberia Express, amely gyakorlatilag egy diszkont modellben működő ráhordó légitársaság.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!