A brit EU-tagság esetleges feladásának kockázataira hívta fel a figyelmet az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium a nagy-britanniai részleg alkalmazottainak küldött hétfői körlevelében.

A cég, amely 25 brit telephelyen közvetlenül 15 ezer, a beszállítókkal együtt közvetve százezer alkalmazottat foglalkoztat, a levélben egyenes utalást tesz arra, hogy ha a választók többsége a kilépésre voksol a brit EU-tagságról június 23-ára kiírt népszavazáson, az kérdésessé teheti az Airbus jövőbeni nagy-britanniai beruházásait.

Paul Kahn, a brit részleg, az Airbus Group UK elnöke hétfőn ezt külön is megerősítette. A BBC-nek nyilatkozva kijelentette: az Airbus brit üzletága „akkor sem megy sehova”, ha Nagy-Britannia kilép az EU-ből, de a cég jövőbeni beruházásaiért Nagy-Britanniának az egész világgal versengenie kell. E beruházások ugyanis megvalósulhatnak az európai kontinensen, Kínában vagy az Egyesült Államokban is – fogalmazott Kahn.

Az Airbus a brit alkalmazottaknak küldött hétfői körlevélben is hangsúlyozza, hogy akkor sem szünteti be nagy-britanniai tevékenységét, ha a választók többsége a népszavazáson a Brexitre voksol, vagyis arra, hogy Nagy-Britannia lépjen ki az EU-ból.

A levél szerint ugyanakkor az Airbus üzleti modellje teljes mértékben arra épül, hogy a cég minden korlátozás nélkül mozgathassa Európában termékeit, alkalmazottait és üzleti elképzeléseit, és nem hiszi, hogy ha Nagy-Britannia távozik az EU-ból, az javítaná az Airbus nagy-britanniai működésének versenyképességét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

„Mindenkinek észben kell tartania, hogy a jövőbeni beruházások nagymértékben függnek attól az üzleti környezettől, amelyben a cég tevékenykedik” – áll az Airbus alig burkolt hétfői figyelmeztetésében.

Airbus A330-200ST, avagy Beluga XL gyári látványterven. Ilyen óriási rakterű repülőgépek szállítják az Airbus egyes európai gyáregységei között a repülőgépek törzselemeit, szárnyait és vezérsíkjait. Ma még az A300-as repülőgéptípusból átalakított Belugák teljesítenek szolgálatot, de az Airbusnál már megkezdték a nagyobb kapacitású és újabb A330-as repülőgéptípus alapjaira épülő Belugák gyártását is. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Airbus A330-200ST, avagy Beluga XL gyári látványterven. Ilyen óriási rakterű repülőgépek szállítják az Airbus egyes európai gyáregységei között a repülőgépek törzselemeit, szárnyait és vezérsíkjait. Ma még az A300-as repülőgéptípusból átalakított Belugák teljesítenek szolgálatot, de az Airbusnál már megkezdték a nagyobb kapacitású és újabb A330-as repülőgéptípus alapjaira épülő Belugák gyártását is. (Forrás: Airbus)


A brit vállalati szféra már többször is kifejezésre juttatta azt a véleményét, hogy Nagy-Britanniának az EU-ban kell maradnia, ha meg akarja őrizni versenyképességét.

A Brit Iparszövetség (CBI) minap közzétett tanulmánya szerint az évtized végéig akár százmilliárd font (40 ezer milliárd forint) veszteséget is okozhatna a brit gazdaságnak Nagy-Britannia esetleges távozása az Európai Unióból.

Az enyhébb és súlyosabb forgatókönyveket felvázoló 79 oldalas tanulmány szerint – amelyet a CBI megbízásából a PwC üzleti tanácsadó cég állított össze – Brexit esetén a nominális brit hazai össztermék (GDP) 2020-ban 3-5,5 százalékkal lenne alacsonyabb, mint abban az esetben, ha Nagy-Britannia továbbra is az EU tagja marad.

A PwC szakértőinek becslése szerint ez 55-100 milliárd font – háztartásonként 2100-3700 font – közötti nominális gazdasági veszteséget jelentene 2015-ös árfolyamokon számolva, elsősorban a Brexit okozta piaci-befektetői bizonytalanságok miatt.

Nem sokkal korábban 198 brit, illetve Nagy-Britanniában tevékenykedő óriásvállalat – köztük az Airbus, a Vodafone, a Ryanair, a BP, a BAE Systems és a Goldman Sachs – vezetői álltak ki közös nyílt levelükben Nagy-Britannia EU-tagsága mellett. A felhívás az eddigi legnagyobb ilyen jellegű kezdeményezés a brit üzleti szektor részéről. Az aláírók érvelése szerint a brit üzleti szférának a további beruházások és az állásteremtés érdekében korlátlan hozzáférésre van szüksége az Európai Unió 500 millió fős egységes belső piacához, és ha Nagy-Britannia távozna az EU-ból, azzal elrettentené a befektetőket, munkahelyeket sodorna veszélybe, és az egész brit gazdaságot kockára tenné.

A Brexit lehetősége most már a piaci szereplőket is egyre inkább aggasztja. A Financial Times hétfői kimutatása szerint a font meredek gyengülése ellen köthető fedezeti tranzakciók árfolyama immár magasabb, mint a 2008-ban elhatalmasodott globális pénzügyi válság idején volt. A londoni gazdasági napilap szerint ez azt jelzi, hogy a befektetők kezdik komolyan venni a brit EU-tagság megszűnésének lehetőségét.

A minap a Bank of England is felhívta a figyelmet arra, hogy romlanak a brit gazdaság pénzügyi stabilitásának kilátásai, és ennek elsődleges oka a brit EU-tagságról tervezett júniusi népszavazás.

A brit jegybank pénzügyi szakpolitikai bizottságának (Financial Policy Committee, FPC) féléves jelentése szerint a referendum okozta bizonytalanság a legmarkánsabb hatást a fontra gyakorolja már most, de ha ez a bizonytalanság erősödik és elhúzódik, az növelheti a befektetők által az egyéb brit befektetési termékek tartása fejében követelt kockázati felárakat is. Ez a font további leértékelődéséhez vezethet, és érintheti a finanszírozási költségeket, sőt az adósságfinanszírozási források hozzáférhetőségét is – állt az FPC elemzésében.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!