Az A320neo repülőgépeihez megrendelt Pratt & Whitney hajtóművekről szóló megállapodás felmondását helyezte kilátásba Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezére a PW1100G-JM típusú hajtóművek hibái miatt.

Pratt & Whitney PW1100G-JM az A320neo első tesztpéldányán (Fotó: AIRportal.hu)

Amint arról korábban beszámoltunk, a dohai bázisú légifuvarozó az eredeti tervek szerint még 2015-ben vette volna át első A320neo repülőgépét, mint a típus indító légitársasága.

A Pratt & Whitney PW1100G-JM hajtóművek hibái miatt azonban a Qatar Airways elutasította a gép átvételét, így a Lufthansa lépett elő első üzemeltetővé, aki február 12-én ünnepelte a gép forgalomba állítását.

A múlt heti, Hamburgban tartott átadó-eseményen Robert Leduc, a Pratt & Whitney vezérigazgatója kérdésre válaszolva hangsúlyozta, hogy a hajtóművel kizárólag szoftveres problémák vannak. Bár a a hajtóműgyártó ígérete szerint problémák jelentős részét áprilisra megoldják, ez úgy tűnik nem nyugtatta meg a Qatar Airways éles kritikáiról és szigorúságáról ismert vezérét, Akbar Al Bakert.

„Sok probléma van az A320neo hajtóműveivel, ezért utasítottuk el a repülőgépek átvételét” – mondta el újságírói kérdésre Akbar Al Baker a Qatar Airways vezérigazgatója a Szingapúrban megrendezett Airshow-n, a Reuters tudósítása szerint.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az előállt helyzet nem az Airbus hibája, a repülőgépgyártó teljesítette a kötelezettségeit, de mivel egy repülőgép nem tud hajtóművek nélkül repülni, így nem tudták átvenni a gépet, a hajtóművel pedig hatalmas problémák vannak.

„Nem akarok részletekbe bocsátkozni, de a Qatar Airways nem fogja átvenni a repülőgépet azokkal a hajtóművekkel, hacsak nem javítják ki a hibákat. Ha pedig nem, akkor nincs más lehetőségünk, másik hajtómű beszállító után kell néznünk. Az A320neo megrendelésünket nem fogjuk törölni, továbbra is töretlen a bizalmunk a programban, az Airbus-szal nagyon erősek a kapcsolataink, de a teljes Pratt & Whitney megrendelésünket törölhetjük.” – tette hozzá Al Baker.

Arra a kérdésre, hogy szabtak-e határidőt a hibák kijavítására a vezérigazgató azt válaszolta: „Igen, adtunk nekik határidőt. Szerintük jó úton haladnak a problémák megoldása felé, de nincs bizalmam, amíg nem látom, hogy tényleg meg is történik a javítás.”

Az első A320neo a prototípus szűzrepülését követően. (Fotó AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az első A320neo a prototípus szűzrepülését követően. (Fotó AIRportal.hu)


Mint ismert az A320neo repülőgépeket két hajtómű-opcióval is lehet rendelni, az elsőként hatósági engedélyeket szerzett Pratt & Whitney PW1100G-JM hajtóművek mellett a CFM International által gyártott LEAP-1A hajtóművekkel.

A PW1100G-JM hajtóművekkel már a típus teszt programja alatt is voltak problémák, miután 2015 április végén lángcsóva csapott ki az egyik tesztrepülőgép hajtóművéből felszállás közben a tesztelési programot csaknem három hónapra le kellett állítani. A kényszerpihenő alatt a hajtóműveket szétszedték és kicserélték a hibás alkatrészeket, a Pratt & Whitney akkor elismerte a gyártási hibát.

A Pratt & Whitney vezetői egyelőre nem kommentálták az Al Baker által elmondottakat. A Lufthansa ugyan múlt héttől hivatalosan is forgalomba állította a típust, de a második repülőgépet egyelőre nem vették át és a hajtómű-problémák kijavításáig kizárólag belföldi járataikon üzemeltetik a típust.

Ajánló Kipróbáltuk a Lufthansa első A320neo repülőgépét

2016. február 12-én pénteken Hamburgban adta át ünnepélyesen az Airbus a Lufthansa az első új generációs hajtóművekkel felszerelt A320neo repülőgépét. Az átadó ünnepséget követően Hamburgból Frankfurtba repültünk a vadonatúj A320neo fedélzetén. Részletek…

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!