Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) jelentése szerint nem sikerült csökkenteni a repülés környezeti hatásait, mert a légiközlekedés iránt igény, és az ebből fakadó forgalombővülés nagyobb ütemű, mint a technológiai fejlődés.

A szervezet adatai szerint 1990 és 2014 között 80 százalékkal nőtt a járatok száma és 2035-ig további 45 százalékos emelkedés várható, a repülés környezetre mért hatása pedig tovább emelkedett az elmúlt 25 évben, pedig a 2014-es károsanyag- és zajkibocsátási szint a gazdasági válságnak köszönhetően a 2005-ös szintjén van.

Összhangban a járatbővítés rátájával a szén-dioxid-kibocsátás 1990 és 2014 között 80 százalékkal emelkedett, és további 45 százalékos emelkedést valószínűsítenek 2035-ig, míg a nitrogén-oxidok emissziója ugyanebben az időszakban megduplázódott és további 43 százalékkal emelkedhet a következő 25 évben.

Hiába a technikai fejlődés, a forgalom bővülésével nem tud a technológia lépést tartani. (Fotó: FAA) | © AIRportal.hu

Hiába a technikai fejlődés, a forgalom bővülésével nem tud a technológia lépést tartani. (Fotó: FAA)


Az EASA összesítése szerint a sugárhajtású gépek zajszintje 4 decibelt mérséklődött évtizedenként, de a folytatásban a javulás csak két decibel lehet, így további kutatások szükségesek ezen a területen, ahogy a nitrogén-oxidok emisszióját is nagyobb mértékben kellene csökkenteni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az alternatív üzemanyagok elterjedése a tanulmány szerint nagyon lassan halad, ugyanakkor nagyon fontos szerepet szánnak a folyamatnak az üvegház-hatású gázok csökkentésében és elérhetetlen a korábbi, 2 millió tonna bioüzemanyag felhasználása évente.

A hatékonyság javításának másik eszköze a légiforgalmi irányítás javítása, ezt segítené a Single European Sky Air Traffic Management (SESAR) projekt is. Az EASA kimutatása szerint a hatékonyabb irányítás az érkező, valamint útban lévő járatoknál lassú, de folyamatos javulást mutat, amely a szén-dioxid-kibocsátás csökkenését is eredményezi.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!