Leszállította a CFM International a Boeing 737 MAX prototípus LEAP-1B típusú hajtóműveit, hogy az amerikai repülőgépgyár számára tartható legyen az idei év végére ígért kigördítés, a legújabb generációt képviselő 737-es első példányának bemutatása, majd a jövő év elejére tervezett szűzfelszállása.

A 737 MAX prototípus hajtóművei. (Fotó: CFM International) | © AIRportal.hu

A 737 MAX prototípus hajtóművei. (Fotó: CFM International)

A CFM International legújabb, keskenytörzsű típusokhoz való LEAP hajtóműcsaládja a 737 MAX mellett LEAP-1A változatában a konkurens A320neo, LEAP-1C variánsában pedig a kínai COMAC C919 számára is fejlesztést nyert. A legújabb 737-es estében a LEAP-1B-vel viszont a CFM kizárólagos hajtóműszállító, más erőforrás nem választható az amerikai géphez.

A hajtóműre márpedig nagy figyelem irányul, mivel kétszámjegyű, 15%-os takarékosságot ígérnek vele a gyáriak, amely a 737 MAX újításaiban az egyik leghangsúlyosabb ─ tekintetbe véve, hogy az egész program a költséghatékonyság fokozását célozza. Járulékosan, a korszerűsítés jegyében elvégezve újításokat például a pilótafülkében és alapfelszereltségként állandósítva azt a SkyInterior kabinbelsőt, amellyel azért az utasok is megkaphatják azt az érzést, hogy egy újabb gépben ülnek. A kerozin fogyasztás redukálásában ezeknél jóval fontosabb szerepe lesz még az új, kettős tollazatú, Advanced Technology szárnyvégeknek, amelyek a mai, az NG 737-eseken alkalmazott wingletekhez képest is nagyobb hatásfokkal bírnak.

Szemtől szemben a 737 MAX-8-assal, egyelőre csak computer grafikán. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Szemtől szemben a 737 MAX-8-assal, egyelőre csak computer grafikán. (Forrás: Boeing Company)

Az amerikai GE Aviation és a francia Snecma összefogásából létrejött CFM International LEAP-1B hajtóművének jelentős a szerepe tehát a 737 MAX gazdaságosságában. A Boeing ezzel a hajtóművel, valamint az új szárnyvég-technológiával együtt összességében 20%-os üzemanyag takarékosságot ajánl fel az ügyfeleinek az első szériás, még winglet nélküli Next Generation 737-esekhez képest.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ajánlat sikeres, a Boeing eddig 59 ügyféltől 2898 darab megrendelést kapott az új 737-esre. Az első légitársaság, amelynek LEAP-1B hajtóművel emelkedik levegőbe 737-ese az amerikai Southwest Airlines lesz, ők ugyanis az elsőként 2017-ben forgalomba kerülő típusváltozat, a 737 MAX-8 indító légitársasága.

A CFM rendkívül intenzív teszteket folytatott a LEAP-család prototípusaival. Elmondásuk szerint a gyár története során ez volt az eddigi legkiterjedtebb tesztsorozat, amelyet földön és levegőben egyaránt végeztek.

A Boeing 747-100-assal felszálló LEAP-1B hajtómű. (Fotó: CFM International via Boeing Company) | © AIRportal.hu

A Boeing 747-100-assal felszálló LEAP-1B hajtómű.
(Fotó: CFM International via Boeing Company)

A LEAP-1B próbái 2014 júniusában kezdődtek, a repülés közbeni teszteket a GE Aviation saját Boeing 747-esével, mint „repülő próbapaddal” idén májusban kezdték meg. A program azóta több, mint 30 elkészült hajtómű, mindhárom változatát egybevéve 6150 vizsgaórájánál tart.

Allen Paxson, a CFM International alelnöke összegzésül elmondta, csapatuk kiváló munkát végzett abban, hogy most elérkezhettek arra a meghatározó pontra, hogy átadták a 737 MAX prototípusra szánt hajtóműveket a Boeingnek. Hozzátette, ők alaposan letesztelték és nagyon elégedettek az eredményekkel. Meggyőződésük, hogy a LEAP-1B mind teljesítményében és megbízhatóságában, mind pedig tartósságában olyan amilyennek annak idején megígérték.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!