A Singapore Airlines (SIA) megrendelésének birtokában az Airbus hivatalosan is bejelentette, elkészíti az A350XWB megnövelt hatótávú változatát. Az A350-900ULR 2018-ban a szingapúri légitársaság újranyíló közvetlen amerikai járatain fog bemutatkozni.

A350-900-as prototípus, még a hagyományos változatból. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A350-900-as prototípus, még a hagyományos változatból.
(Fotó: Airbus)

Az idén januárban forgalomba állított A350-900-ason alapuló, ma meghirdetett ULR, vagyis Ultra-Long-Range típusváltozatot az Airbus 280 tonnára növelt felszállósúllyal bocsátja forgalomba a nagyobb hatótáv teljesítmény elérése érdekében, amihez az üzemanyag ellátó rendszer kapacitását is megnövelik. A gyáriak plusz 24 ezer liter kerozinnak szorítanak helyet annak érdekében, hogy az eddigi 141 ezres maximumot 165 ezerre pumpálják anélkül, hogy újabb üzemanyag tartályt telepítenének a gépre.

Az A350-900ULR a fejlesztései révén akár 19 órát is a levegőben tölthet 16 ezer kilométeres útvonalakat teljesítve, miközben megtartja az A350XWB típuscsalád minden előnyét, legyen szó a költséghatékony üzemről, vagy a korszerű és kényelmes, extra szélestörzsű fedélzeti konfigurációról. A Singapore Airlines ezért döntött úgy, hogy a két évvel ezelőtt leállított közvetlen amerikai járatainak újranyitásához az A350-est választja. A vadonatúj fejlesztésű, kompozit generációt képviselő gép ezen változatával ugyanis a légitársaság minden gond nélkül összeköttetést tud teremteni bázisa és az „elvesztett” USA nagyvárosok között.

Hangsúlyos előzmény, hogy 2013-ig a Singapore Airlines ugyancsak Airbus gyártmánnyal, A340-500-assal repülte non-stop járatait az Államokba, de a négyhajtóműves, kizárólag business osztályú üléssel szerelt típust a légitársaság gazdaságossági okokból végül kivonta a forgalomból, ezért maradt az útvonal kiszolgálatlanul. A vállalat azóta tanulmányozta a szóba jöhető, megfelelő típusokat, míg most az A350-900ULR mellett döntöttek.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Szerény darabszámmal indul a program

Singpore Airlines A350-900ULR látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Singpore Airlines A350-900ULR látványterv. (Forrás: Airbus)

A Singapore Airlines az A350XWB típuscsalád 41 vevője közül az egyik legfontosabb. A Qatar Airways után még akkor is megőrizte a második legnagyobb vásárlói pozícióját, amikor idén júliusban, állítólag az Airbus kezdeményezte megállapodás alapján 7 A350-900-asról lemondtak és slotjaikat visszaadták a gyárnak.

Ezután 63 darabos A350-900-as igény maradt fenn. Az A350-900ULR-eket ebből írták át, 7 darab gyártását kérve az Airbustól. A történetet tovább színesíti, hogy a SIA ezzel egy időben négy új rendelést is formált a 900-as széria normál verziójára, amellyel összesen 67 darabon áll az Airbus gyártási hátraléka a légitársaság felé.

A Singapore Airlines leendő legelső A350-900-asa már javában készül az Airbus toulouse-i gyárközpontjában, amely várhatóan 2016 januárjában a flottamodernizációs program meghatározó típusaként át is fogja adni a légitársaságnak a gépet. Az ULR 900-asok szállításai 2018-ban kezdődnek.

Az Airbus más vevőről, vagy érdeklődőről egyelőre nem számolt be, ezért összevetésképp említésre érdemes, hogy az európai gyáróriás korábbi katalógusaiban erre az extra hatótáv teljesítményre alkalmas A340-500-asból mindössze 34 darabot sikerült eladni 2011-ig, a gyártás leállításáig bezárólag, de a még gyártásban lévő amerikai konkurens sem büszkélkedhet nagyobb számokkal. A Boeing 777-200LR-ből mindeddig 59 gép talált gazdára. A továbbfejlesztett 777-8X pedig 53 megrendelést tudhat magáénak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!