Vasárnap repült utoljára Boeing 767-es az Aeroméxico menetrendjében, miután a mexikói légitársaság csaknem 25 éves szolgálatot követően végleg kivonta a típust az újabb generációs gépeknek átadva a helyet a flottában.

Kapcsolódó cikk Mexikóban az első Dreamliner

Aeroméxico Boeing 767-300ER a típuson használt legutóbbi festésmintában. (Fotó: Aeroméxico) | © AIRportal.hu

Aeroméxico Boeing 767-300ER a típuson használt legutóbbi festésmintában. (Fotó: Aeroméxico)

Vízsugaras köszöntés fogadta szeptember 27-én, vasárnap a Buenos Airesből Mexikóvárosba, a Benito Juárez nemzetközi repülőtérre visszaérkező Aeroméxico Boeing 767-300ER-t, amely ünnepélyesség ez alkalommal a tiszteletteljes búcsúnak szólt. Annak a csaknem negyed évszázadnak, amelyet az amerikai repülőgépgyár 767-es típusa a mexikói légitársaság kötelékében töltött.

Az Aeroméxico flottatörténetében a Boeing 767-es meghatározó szerepre tett szert: amellett, hogy a hosszú távú járatok elsődleges kiszolgálója volt az idők folyamán emblematikussá is vált. A légitársaság 1988-ban bekövetkezett csődje után, az újraindulás idején a megújulást jelképezte, vele született újjá az arculatban máig domináns, a gépeken a függőleges vezérsíkon visszaköszönő azték sasharcos ereje.

Dreamliner utódlás: a 767-es és 777-es helyébe is 787-es

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Aeroméxico Boeing 787-8-as Londonban, a Heathrow-n. (Fotó: John Taggart - Wikimedia) | © AIRportal.hu

Aeroméxico Boeing 787-8-as Londonban, a Heathrow-n.
(Fotó: John Taggart – Wikimedia)

Mára viszont elérkezett a kivonás ideje, újabb és korszerűbb típusnak átadva a helyet a flottán belül. Az Aeroméxico elégedettségét mutatja, hogy bizonyos értelemben maradtak a 767-esnél, nem választották más gyártó hasonló teljesítményű repülőgépét, hanem a 767-es utódjául megjelölt új generációs 787-esre váltottak.

A Dreamliner 2014 decemberében jelent meg a flottában elsőként a 787-8-as változatban, amelyből azóta már nyolc darab áll szolgálatban, és megrendelés alatt van a hosszított törzsű 787-9-es is, amelyből a Boeing adatbázisa szerint hat darabot igényelt a légitársaság, azokat a 777-200ER-k helyébe kiválasztva.

A megnövelt hatótávú 200-assal indult a 767-es mexikói története

Boeing 767-esből az első két gép 1991 áprilisában érkezett meg az Aeroméxicóhoz, méghozzá abban a 767-200ER (Extended Range) kivitelben, amely a magyar polgári repüléstörténeten belül, a Malév üzemeltetésében is jól ismert. A megnövelt hatótávú 767-esek akkor a DC-10-esek váltását szolgálták, folyamatosan átállítva a modernebb és gazdaságosabb típust az európai és nagyforgalmú amerikai járatok teljesítésére, miután nem sokkal később, még mindig a kilencvenes évek elején megérkeztek az első hosszított törzsű 767-300-asok is, ugyancsak megnövelt hatótávú változatban.

Az utolsó ferihegyi látogatás: Aeroméxico Boeing 767-300ER(WL) a 2B terminál utashídján 2012 nyarán. (Fotó: Hardy Mihály - Budapest Airport) | © AIRportal.hu

Az utolsó ferihegyi látogatás: Aeroméxico Boeing 767-300ER(WL) a 2B terminál utashídján 2012 nyarán.
(Fotó: Hardy Mihály – Budapest Airport)

Az Aeroméxico flottájában 1991-2015 között az airfleets.net adatbázisa szerint összesen 22 darab 767-es működött, ezzel kiérdemelve a közép-amerikai térség legjelentősebb 767-es üzemeltetője címet is.

Ferihegyen is járt Aeroméxico 767-es

A budapesti Liszt Ferenc repülőtőrre az Aeroméxicónak nincsenek menetrendszerű járatai, azonban mégis volt rá példa, hogy a mexikói nemzeti légitársaság Boeing 767-ese érintse a ferihegyi légikikötő betonját. Utoljára 2012. június 7-én az XA-APB lajstromú, wingletes 767-300ER hozott charter járattal utasokat a Mariano Escobedo tábornok nevét viselő, Monterrey-i nemzetközi repülőtérről.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!