Akár másfél kilométernél rövidebb futópályákra is leszállhat majd az A320neo az európai repülőgépgyár SHARP névre keresztelt egyik legújabb fejlesztésének köszönhetően, amelyet az Airbus filtoni és brémai üzemeiben dolgoztak ki a keskenytörzsű típus számára.

A320neo prototípus leszállás közben Toulouse-ban. A kép illusztráció. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A320neo prototípus leszállás közben Toulouse-ban. A kép illusztráció. (Fotó: Airbus)

A SHARP, vagyis SHort AiRfield Package egy olyan a megrendelő légitársaságok által opciósan kérhető felszereltség-csomag, amelynek köszönhetően alacsonyabb sebességgel is optimális felhajtóerő tud keletkezni a szárnyon, hozzásegítve a repülőgépet az extra rövid futópályákhoz megfelelő le-, és felszálló teljesítmény biztosításához.

A rövid futópályákra történő biztonságos landolás lehetővé tételében elsődlegesen a szárnytőnek az az újonnan kidolgozott kevlár kompozit panele játszik szerepet, amely még inkább optimalizálni képes a légáramlást, segítve az alacsonyabb sebességgel történő megközelítési eljárást.

A SHARP legfontosabb eleme, az új szárnytőburkolat. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A SHARP legfontosabb eleme, az új szárnytőburkolat.
(Fotó: Airbus)

A SHARP-rendszert az Airbus a prototípusai egyikén már ki is próbálta, vagyis a toulouse-i gyárközpontból szállt már fel ilyen teljesítményjavító csomaggal ellátott A320neo. A gyáriak közlése szerint a tesztek jól sikerültek, az első eredmények bíztatóak, ezért már a rendszer véglegesítésén dolgoznak, és jelezték azt is, hogy az A320neo-kon nemcsak az eleve azzal rendelt, hanem átvett gépeken, tehát utólagosan is elérhető lesz a fejlesztés.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Dél-amerikai megrendelők felől fúj a SHARP szele

A SHARP létrehozásának egyik legfőbb előmozdítója a Rio de Janeiro-i Santos Dumont repülőtér (SDU/SBRJ) volt, amelynek két futópályája közül a hosszabbik mindössze 1323 méteres. A légikikötő környezetében pedig az egyik oldalról egy hegy, a másikról egy hosszú híd is fokozzák azt a kihívást, amit az ide és innen közlekedő járatok biztonságos teljesítése jelent.

A Santos Dumont repülőtér madártávlatból. (Fotó: Mario Roberto Duran Ortiz - Wikimedia) | © AIRportal.hu

A Santos Dumont repülőtér madártávlatból.
(Fotó: Mario Roberto Duran Ortiz – Wikimedia)

Mivel az Airbushoz egyértelmű megrendelői igények futottak be, amelyek előre jelezték, Santos Dumont-ra a jövendő legújabb A320-asaikkal is repülni kívánnak az európai gyár nekilátott, hogy ezen a téren is még jobbá tegye a típust. Nevet ugyan nem említettek, de minden bizonnyal köztük van a chilei-brazil LATAM Airlines Group, amelynek 52 darab A320neo-ra van érvényes szerződése.

Az egyelőre még berepülési programját teljesítő A320neo elsőként a Pratt&Whitney 1100G hajtóművel szerelt változatában várhatóan idén év végén áll forgalomba. A költséghatékonyság jegyében továbbfejlesztett, új hajtómű opciós keskenytörzsű utasszállító típus indító légitársasága a Qatar Airways lesz.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!