A Rolls-Royce hajtóművét választotta az új, speciális szállító repülőgépeihez, a Beluga XL-hez az Airbus. Az európai repülőgépgyár 5 géphez rendelt hajtóművet, a szerződést egy hosszú távra szóló, teljes körű karbantartási csomaggal kiegészítve, összesen 700 millió dollár értékben.

Airbus A330-200ST, avagy Beluga XL gyári látványterven. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Airbus A330-200ST, avagy Beluga XL gyári látványterven. (Forrás: Airbus)

Az Airbus 2014 novemberében jelentette be, hogy a szállító kapacitásainak fejlesztése érdekében új, az eddigieknél nagyobb teljesítményű speciális szállítógép flottát épít az összes típuscsaládja, de elsősorban az új, 780-nál is több példányban értékesített A350XWB gyártásának hatékony kiszolgálása érdekében. A jelenleg működő A300-600ST típusú, a különleges delfin formájuk után Belugának elnevezett gépek ugyanis már nemcsak hogy egyre idősebbek, hanem méretükben sem felelnek meg teljes mértékben az Airbus mai igényeinek.

Az új, XL-es Belugák már a korszerűbb A330-as típuscsaládon, annak is az A330-200-as variánsán fognak alapulni, az elődmodellhez képest összességében 30%-kal nagyobb szállító kapacitást bocsátva az Airbus rendelkezésére. Az A350XWB gyártási programjának pedig ennél is nagyobb, plusz 40%-os hatékonyságot hozva azáltal, hogy ezekbe a gépekbe egyszerre két eXtra-Wide-Body szárnya is bepakolható lesz, azok mihamarabbi, a toulouse-i végszerelő központba szállítása végett. A jellemző méreteket tekintve az A330-as Beluga az A300-ashoz viszonyítva egy méterrel nagyobb átmérőjű és hat méterrel hosszabb raktérrel fog rendelkezni.

A választott Trent 700-as szerkezeti rajza. (Forrás: Rolls-Royce) | © AIRportal.hu

A választott Trent 700-as szerkezeti rajza. (Forrás: Rolls-Royce)

A jelenlegi Belugák GE hajótművel működnek, de most jobbnak bizonyult a Rolls

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az új típusból, akárcsak a jelenleg működőkből 5 darabot épít az Airbus. A fejlesztési szakaszt 2016-ban szeretnék zárni, hogy 2017-2019 folyamán megkezdhessék a gyártását és a berepülést, minek végeztével 2019-ben forgalomba állíthassák az első gépet. Az Airbus korábbi közlése alapján a General Electric CF6-80-as hajtóművekkel szerelt A300-600ST-k még ezután is szolgálatban lesznek, kivonásukat csak 2025-ben tervezik.

Az első A300-600ST 1994 szeptemberében emelkedett magasba. A típust egy évvel később állította szolgálatba az Airbus. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első A300-600ST 1994 szeptemberében emelkedett magasba. A típust egy évvel később állította szolgálatba az Airbus. (Fotó: Airbus)

A Rolls-Royce-szal új gyártót bízott meg az Airbus az ST, vagyis Special Transport flottájának hajtóművezésére, amit a Beluga XL programigazgatója, Bertrand George azzal indokolt, hogy elvárásaiknak ez az erőforrás felelt meg leginkább.

Az A330-as típuscsaládhoz a megrendelők háromféle hajtómű közül is választhatnak, a Pratt&Whitney PW4000-ese és a Rolls-Royce Trent 700-asa mellett ehhez a típushoz is ugyanúgy ott van a GE CF6-80-asa, ami igen széles repertoár. Az idén forgalomba bocsátott A350-es, vagy a továbbfejlesztett, 2017 végére ígért A330neo, sőt akár a konkurenciától is példát hozva, a 2020-ban érkező Boeing 777X kizárólagosan egyetlen gyártó hajtóművével rendelhető.

A legkeresettebb A330-as hajtómű a Trent 700-as

Idén márciusban volt 20 éve, hogy a Trent 700-ast az első üzemeltető, a Cathay Pacific szolgálatba állította. (Fotó: Cathay Pacific) | © AIRportal.hu

Idén márciusban volt 20 éve, hogy a Trent 700-ast az első üzemeltető, a Cathay Pacific szolgálatba állította.
(Fotó: Cathay Pacific)

Az A330-as esetében ugyanakkor mindközül a Trent 700-ast választják a legtöbben, a megrendelések 60%-át a Rolls-Royce gyártmánya vitte az elmúlt három évben. A teherszállító A330-asok esetében ugyanez a részesedés 90%-os. Beszédes adat továbbá, hogy több mint 1500 Trent 700 hajtóművet értékesített a Rolls-Royce, amellyel ez a típus az eddigi legkeresettebb a Trent erőforrások közül.

Trent 700-assal szerelt A330-ast elsőként a Cathay Pacific Airways állított forgalomba idén éppen 20 éve, 1995 márciusában. Ezzel a hajtóművel ellátott A330-200-asok repülnek nap mint nap például az Emirates Dubaj – Budapest közötti járatán a Liszt Ferenc repülőtérre is, ahová az Air China Pekingből érkező A330-asainak tolóerejét is Trent 700-asok biztosítják.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!