Egy évvel az A330neo program meghirdetését követően az Airbus két üzemében is hozzáláttak a prototípus alkatrészeinek gyártásához. Toulouse-ban az első hajtóműpilon kiszabásával, Nantes-ban pedig a szárnyközép dobozszerkezetének készítésével vette kezdetét a munka.

Az Airbus 2017 végére ígéri az A330neo-t, elsőként az A330-900-as típusváltozatban. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Airbus 2017 végére ígéri az A330neo-t, elsőként az A330-900-as típusváltozatban. (Fotó: Airbus)

A pilonok kulcsfontosságú elemei az A330neo fejlett technológiájának, mivel azok rögzítik a típuscsalád új generációs Rolls-Royce Trent 7000 hajtóműveit a szárnyhoz. A könnyű titániumból készülő alkatrész struktúrája az A350XWB pilonjával rokon, ezért elmondható, hogy a mai legkorszerűbb aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkezik, akárcsak az az áramvonalas, kompozit és titánium ötvözetből készülő terelőlap, amely szintén fontos hozzájárulója az üzemanyag takarékos üzemnek.

Az A330neo szárnyait tartó dobozszerkezetet az Airbus azzal az Isogrid technológiával készíti, amelyet elsősorban az űrrepülésben alkalmaznak. A jellegzetes háromszög alakú „zsebekből” álló forma olyan szerkezetet alkot, amely könnyű, ugyanakkor mégis rendkívül merev struktúrát biztosít.

Nem kevesebb mint 330 darab Isogrid technológiás háromszög-forma alkotja a készülő elemet. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Nem kevesebb mint 330 darab Isogrid technológiás háromszög-forma alkotja a készülő elemet. (Fotó: Airbus)

Ez egyébként egy a felettébb drága gyártási technológia, ezért az általános repülőgépgyártásban leginkább csak olyan, kritikusan fontos elemeknél veszik igénybe mint amilyen éppen a szárnyszerkezet is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus tavaly júliusban a Farnborough légi szalonon hirdette meg az A330-as továbbfejlesztésének programját, A330neo néven. A kétféle, A330-800neo és A330-900neo típusváltozatban kínált család nemcsak új hajtóművekkel és vele költséghatékonyabb üzemmel, hanem új, korszerűsített kabinbelsővel is igyekszik a vevők kedvére tenni.

A hajtóműpilon "szabása". (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A hajtóműpilon „szabása”. (Fotó: Airbus)

A 2017 végére várható A330neo a gyáriak ígérete szerint a leggazdaságosabb középkategóriás szélestörzsű típus lesz, mire forgalomba kerül. Üzemeltetése a fogyasztását tekintve utasülésenkénti bontásban 14%-kal lesz kedvezőbb, miközben a légitársaságok a mintegy 400 tengeri mérfölddel (740 km) nagyobb hatótáv teljesítmény előnyeit is élvezhetik.

A típuscsaládból elsőként az A330-900neo kerül bevezetésre. A nagyobb hatótávú, de kisebb utaskapacitású A330-800neo 2018-ban érkezik.

Az A330neo augusztusig bezárólag 7 ügyféltől összesen 145 megrendelést gyűjtött. Ezek közül a legjelentősebb az AirAsia X, amely egymagában 55 gépet rendelt.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!