Ugrásszerű növekedés előtt áll az elektromos meghajtású repülőtéri és földi kiszolgáló járművek piaca Magyarországon és a kelet-európai régióban. Az elektromos járművek magyarországi és régió-béli elterjedéséről, azok repülőtéri környezetben történő alkalmazásáról a téma elhivatott szekértőjével, Hajdu Dániellel, a magyar tulajdonú NRG CAR Kft. ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.

Milyen területeken a legelterjedtebb az elektromos meghajtású járművek és ipari járművek alkalmazása Magyarországon?

Az elektromos járművek alkalmazása minden olyan gyártással vagy logisztikával foglalkozó cég számára releváns és gazdaságos, mely alapanyagokat, félkész és kész termékeket mozgat. Értelemszerűen, a nagy forgalmat bonyolító logisztikai központok számára rendkívül előnyös lehet az alkalmazásuk.

A gyártó cégek életében a nyersanyagok beszállításában, a telephelyen belüli logisztikában és a kész termékek kiszállításában is oroszlánrészt vállalhatnak az elektromos anyagmozgató járművek.

A gyártó cégeken belül a járműipari vállalatok számítanak ma a legnagyobb és leggyorsabban fejlődő szegmensnek az elektromos járművek alkalmazása tekintetében. Mellettük az elektronikai, háztartási cikkeket gyártó cégek, fémipari és vegyipari cégek is széles körben alkalmazzák a járműveket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A légiközlekedési iparágban és konkrétan a magyar repülőtereken milyen alkalmazási területeken lát komoly fejlődési potenciált az elektromos meghajtású járművek számára?

Az elektromos meghajtású járművek logisztikai célra történő alkalmazásának a légiközlekedési és a repülőtéri felhasználás egy speciális szegmensét képviseli.

A repülőgépek földi kiszolgálása során olyan célgépeket kell alkalmazni, amelyek egyaránt képesek repülőgép-utaslépcső vontatásra, poggyászok, légiáru-konténerek, paletták mozgatására és akár kisebb-közepes méretű, maximum 76 tonnás repülőgépek mozgatására is.

 | © AIRportal.hu

 | © AIRportal.hu

Továbbá széles körben alkalmazhatók elektromos gépek speciális futószalag felépítménnyel a repülőgépek csomagtereinek be- és kirakodására, a személyszállító változatok a mozgáskorlátozottak, repülőgép-személyzetek, földi kiszolgáló személyzet terminálon belüli, vagy a terminál és a repülőgép állóhelye közötti szállításra.

Az elektromos járművek jól használhatók a repülőgépek karbantartása során a hangár és line-maintenance feladatok ellátására, alkatrészek és szerszámok mozgatására.

Jelenleg ezeket a feladatokat jórészt erősen környezetszennyező, drága fenntartású dízel és gázüzemű gépekkel látják el a földi kiszolgáló cégek, így ezen a területen az elektromos meghajtású járművek számára hatalmas lehetőség kínálkozik.

A földi kiszolgáló cégek mellett a repülőtér-üzemeltetési és védelmi feladatok terén is alkalmazhatók az elektromos járművek, melyek elterjedésével az érintett cégek nem csak „zöldebbé”, környezetbarátabbá tehetik a működésüket, hanem jelentősen csökkenthetik a működési költségeiket.

Hajdu Dániel, az NRG CAR Kft. ügyvezetője

Hajdu Dániel, az NRG CAR Kft. ügyvezetője (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Hajdu Dániel, az NRG CAR Kft. ügyvezetője
(Fotó: AIRportal.hu)

Hajdu Dániel Győrben végzett a Széchenyi István Főiskolán mérnök informatikus szak közlekedésmérnöki szakirányán.

Az elektromos járművekkel hobbija és kedvenc sportja, a golf kapcsán került kapcsolatba még 2004-ben. Ott találkozott először az elektromos járművekkel, majd ezt követően ismerkedett meg az elektromos járművek széleskörű felhasználási területeivel. Ezután döntött úgy, hogy a magyarországi elektromos járművek elterjesztésében úttörő szerepet kíván vállalni.

Az évek során szerzett tapasztalatai felhasználva 2012. végén pénzügyi befektető társaival alapította meg az NRG CAR Kft-t, mely nem csak Magyarországon, hanem az egész kelet-európai régióban valamint Oroszországban is foglalkozik az elektromos járművek értékesítésével és bérbeadásával.

Mennyire elterjedtek az elektromos járművek a budapesti repülőtéren jelen pillanatban?

A budapesti repülőtéren egyelőre még csak néhány elektromos földi kiszolgáló jármű áll szolgálatban, annak ellenére, hogy a repülőterek rendkívül ideális terepet jelentenek az elektromos járművek alkalmazása terén.

Általánosságban elmondható, hogy a kelet-európai országokban még csak most kezdődik el az elektromos meghajtású járművek forradalma, ami számos nyugat-európai repülőtéren néhány éve már elindult. Az elmúlt években az elektromos földi kiszolgáló járművek számának ugrásszerű növekedését figyelhettük meg elsősorban a német, svájci, francia, holland és angol repülőtereken.

A budapesti repülőtér üzemeltetője és a Ferihegyen működő földi kiszolgálócégek már felismerték az elektromos járművek alkalmazásában rejlő lehetőségeket, így a közeljövőben várható, hogy a nyugat-európai repülőterekhez hasonlóan Budapesten is elkezdődik az elektromos repülőtéri járművek számának jelentős bővülése.

Az elektromos járművek esetén – közúti felhasználásban – a legnagyobb kompromisszumot a korlátozott hatótávolság, a hosszú újratöltési idő és a töltőállomások hiánya jelentik. Egy repülőtéren, ahol köztudottan nagy igénybevételnek vannak kitéve a földi kiszolgáló járművek, hogyan oldják meg a gépek akár folyamatos rendelkezésre állását? Képesek-e arra az elektromos járművek, hogy teljes értékűen kiváltsák a régebbi, gáz és dízel meghajtású földi kiszolgáló eszközöket?

A repülőtéren viszonylag kis távolságokon, kvázi „telephelyen belül” kell kiszolgáló eszközöket valamint poggyászokat és légiárut mozgatni, valamint az egyéb üzemeltetési feladatokat elvégezni. Az igénybe vétel ugyan erős, de a járművek nem kerülnek távol a töltőállomástól.

 | © AIRportal.hu


Az általunk kínált elektromos járművek némelyike megfelelő kapacitású akkumulátorokkal akár két-három 12 órás műszakot is képes végigdolgozni. Az éjszakai-hajnali alacsonyabb forgalmú időszakban el lehet végezni az erőforrások feltöltését.

Az NRG CAR továbbá járműveit cserélhető akkumulátorokkal is tudja szállítani, melynek segítségével biztosítható a folyamatos üzem, hiszen a lemerült akku-szett helyére pár perc alatt – annyi idő alatt, mintha egy hagyományos járművet megtankolnánk – feltöltött akkuk kerülhetnek. Így a munkagép zavartalanul dolgozhat, amíg az akkumulátorai feltöltődnek a következő ciklusra.

Ezek alapján bizton állíthatjuk, hogy egy repülőtéri környezetben az elektromos meghajtású járművek teljes mértékben ki tudják váltani a hagyományos dízel, vagy gázüzemű társaikat.

Azt tudjuk, hogy az elektromos meghajtású járművek a gáz és dízel meghajtású társaikkal szemben sokkal környezetbarátabb módon működnek, de milyen egyéb előnyöket jelent az elektromos meghajtású gépek / járművek használata a dízel és LPG gépekkel szemben egy repülőtéri környezetben?

Az NRG CAR Kft.-ről:

  • Az NRG CAR Kft. a HDK és a Taylor-Dunn amerikai valamint a DEC olasz elektromos ipari és kereskedelmi járműveket gyártó cégek magyarországi és kelet-európai disztribútora.
  • A cég az elektromos járművek értékesítése mellett azok bérbeadásával, lízingjével is foglalkozik.
  • Az NRG CAR Kft. kiterjedt értékesítési és szerviz hálózattal rendelkezik, így teljes körű értékesítési támogatást és szervizhátteret biztosít partnerei számára Magyarországon és a kelet-európai régióban.
  • Az NRG CAR Kft. 2012. év végén alakult, 100% magyar tulajdonban van, központja Budaörsön a BITEP Ipari Parkban található.
  • A cég dinamikus növekedését jellemzi, hogy működésének eddigi éveiben minden évben több, mint 100%-kal növelte árbevételét az előző évihez képest.

Az elektromos járművek alkalmazása emisszió-mentes, kíméli a környezetet, de emellett a dízel és LPG meghajtású járművekkel szemben két fontos területen nyújtanak kiemelkedő előnyt az üzemeltetők számára.

Egyrészt jelentős megtakarításokat lehet elérni az üzemanyag-felhasználás terén mind a dízel, mind pedig az LPG meghajtású járművekkel szemben.

Másrészt az elektromos járművek karbantartás-igénye és üzemeltetési költsége lényegesen alacsonyabb a „tradicionális” járműveknél.

Az elektromos meghajtású járművek sokkal egyszerűbb elv alapján működnek dízel társaiknál, kevesebb a mozgóalkatrész, sokkal kisebb a meghibásodás valószínűsége.

Három komponens van, ami gyakorlatilag a lelke ezeknek az elektromos meghajtású gépeknek, egy elektromotor, a vezérlőelektronika és az akkumulátorok.

Ezek közül a motor és a vezérlés mondhatni örök életű, az akkumulátorok esetében pedig a megfelelő gondozással és a mai modern technológiák alkalmazásával – ilyenek például az automata BFS rendszerek (battery filling system) – nagyon kedvező élettartamot lehet elérni.

Az ipari elektromos meghajtású gépek esetében minimum 5-6 évet tud dolgozni egy akkumulátor megfelelő üzemeltetés mellett. Általánosságban elmondható, hogy az elektromos járműveknél hosszabb élettartammal számolhatunk, mint a hagyományos gépeknél.

 | © AIRportal.hu

 | © AIRportal.hu

Az elektromos járművek igényelnek-e speciális gondozást, amire külön személyzetet kell fenntartania, kiképeznie az üzemeltetőnek?

Az NRG CAR-tól vásárolt, bérelt vagy lízingelt járművek esetében az üzemeltetési szerződés függvényében cégünk biztosítja a teljes körű szervizhátteret, melynek köszönhetően az üzemeltetőnek csak a napi rutin feladatokkal kell foglalkozni.

Ez emberi erőforrás tekintetében és szaktudás terén is csak minimális igényeket támaszt a felhasználókkal szemben.

Ezek olyan egyszerű feladatok, mint például a gumiabroncs-nyomás figyelése, valamint az elektrolit és savszint ellenőrzése az akkumulátorokban. Ez sem túl bonyolult folyamat, mert a gép műszerei jelzik, ha után kell tölteni és a gépek modern kialakításának köszönhetően maga az utántöltés is gyors, egyszerű folyamat.

Van-e valamilyen speciális teendő, amire figyelni az akkumulátorok töltésénél?

Az összes gépünkhöz automata töltőt biztosítunk, azaz a töltés lekapcsol magától, ha érzékeli, hogy az akkumulátorok fel vannak töltve.

Az akkumulátorok töltése géptől függően mintegy 6-8 óra alatt történhet meg 100%-ra, de a töltöttség már 2-3 óra után eléri a 80%-ot. Ezt követően a töltők átállnak csepptöltési funkcióra az akkumulátorok kímélése érdekében.

Majdnem minden géphez magas frekvenciás, „HF” töltőt biztosítunk. Ezen töltők áramfelvétele jóval alacsonyabb, mint a hagyományos transzformátoros töltőnek, így ugyanazt az akkumulátort ezzel a töltővel kevesebb elektromos energia elfogyasztásával fel tudjuk tölteni. Ezek a töltőberendezések valamivel magasabb áron
érhetőek el a hagyományos töltőknél, de fél-egy év alatt visszahozzák az árkülönbözetet.

A cégünk töltőállomások kiépítésében is rendelkezik tapasztalattal, így ügyfeleink számára a megfelelő engedélyekkel rendelkező, tűzoltósági és biztonsági előírásoknak megfelelő töltőállomásokat tudunk kiépíteni.

 | © AIRportal.hu

 | © AIRportal.hu

Mi történik az elhasználódott akkumulátorokkal?

Az NRG CAR a törvényi előírásoknak megfelelően visszaveszi az elhasználódott akkumulátorokat és azok olyan technológiával kerülnek megsemmisítésre egy szerződött partnerünknél, hogy az anyagok minimum a 90-95%-ukat újra felhasználják, új akkumulátorokat gyártanak belőlük.

Mi szükséges ahhoz Ön szerint, hogy a kelet –európai régió repülőterein is széles körben elterjedjenek az elektromos meghajtású járművek, hogy ezen a téren is felzárkózzunk Nyugat-Európához?

Az elektromos járművek megvásárlása esetén a kezdeti beruházás magasabb összeget igényel, mint egy hagyományos dízel, vagy gázüzemű gép megvásárlása, azonban a takarékosabb üzemeltetésnek és olcsóbb fenntartásnak köszönhetően az elektromos meghajtású gépek kevesebb, mint két év után visszahozzák a felhasználók számára a kezdeti plusz befektetést. Utána pedig hatalmas költségeket takaríthatnak meg a hagyományos járművekhez képest.

Az NRG CAR a gépek értékesítése mellett lízing és bérleti konstrukcióban is kínálja járműveit, melynek köszönhetően az ügyfél kezdeti magas összegű beruházás nélkül állhatja át jármű és gépparkját nulla emissziós és költségtakarékosabb üzemelésre.

Cégünk rendelkezik egy pályázati tanácsadó partnerrel is, akiknek a segítségével az ügyfeleink számára pályázati pénzek lehívásával tudjuk segíteni az elektromos járművekre történő átállást.

További fontos előny az ügyfeleink számára, hogy gépeinkhez teljes körű szervizhátteret biztosítunk, azaz nekik csak a napi, minimális rutin feladatokat kell elvégezni, minden más karbantartási feladatot az NRG CAR szerviz technikusai végeznek el.

 | © AIRportal.hu


Az elektromos meghajtású járművek környezetkímélő működése, üzemanyag- és költségtakarékos üzemeltetése vitathatatlan, de mint minden új technológiával szemben lehetnek szkeptikusok. Mivel győzik meg ügyfeleiket, hogy az elektromos gép is ugyanolyan vagy jobb hatékonysággal tudja ellátni a feladatát, mint a hagyományos meghajtású gépek?

Az NRG CAR folyamatosan bővülő teszt gépparkkal rendelkezik, melyet ügyfelei számára teljesen díjmentesen, minden kötelezettség nélkül biztosítunk. Ügyfeleink így akár néhány hetes időtartam alatt, éles működés közben kipróbálhatják, hogy egy adott jármű alkalmas-e arra a feladatra, amire a későbbiekben használni szeretnék.

A járműveket, a felépítményeket az ügyfél egyedi igényének megfelelően saját szervizünkben tudjuk módosítani, testre szabni, hogy a megvásárolt, vagy bérelt gép tökéletesen alkalmas legyen az elvégzendő feladatokra.

Az NRG CAR Kft. három speciális repülőtéri feladatokra szánt elektromos meghajtású járművet is kiállít a szeptember 3-4-én Budapesten megrendezésre kerülő CEE-Aviation konferencián, ahol a kelet-európai régióban repülőtér üzemeltetéssel, földi kiszolgálással és repülőgép-karbantartással foglalkozó cégek képviselői megismerkedhetnek a cégünk termékeivel és szolgáltatásaival.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!