Mielőtt a hozzáértő olvasóközönség kérdőre vonná a címben szereplő kijelentést mondván, hogy Dohából nap mint nap változatlanul Airbus A320-asok érkeznek a Liszt Ferenc repülőtérre, rögvest igazat kell adni az észrevételüknek. Azzal a megjegyzéssel, hogy az állítás mégis hitelt érdemel. A miért megválaszolására pedig a Qatar a mai napon fedélzeti bemutatóval egybekötött sajtótájékoztatót szervezett, hogy nemcsak szavakkal, hanem azon nyomban tapasztalati úton is prezentálja a flotta A320P típusát.

Az A320P-flotta csaknem egybeesik az Airbus legújabb szárnyvég-technológiáját, a Sharkletet viselő gépekkel. Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Az A320P-flotta csaknem egybeesik az Airbus legújabb szárnyvég-technológiáját, a Sharkletet viselő gépekkel.
Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

Az A320P ugyanis kétségkívül nem egy új Airbus típus, hivatalos gyári besorolásban semmiképp, de annál inkább az üzemeltető Qatar Airwaysnél. A gép fedélzete az eddigieknél is tágasabb, dacára annak, hogy a legméltóbb konkurencia által is evidenciaként kezelt, a Qataré az egyik, ha nem a legkényelmesebben berendezett A320-as gépcsalád.

Grisha Jenkov, a Qatar Airways magyarországi képviseletének vezetője köszöntő beszéde közben.Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Grisha Jenkov, a Qatar Airways magyarországi képviseletének vezetője köszöntő beszéde közben.
Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

A Qatar standard A320-asai business és economy osztályon összesen 144 utasnak adnak férőhelyet, miközben a diszkont légitársaságok már ott tartanak, hogy 180-nál is több utas elhelyezését kérik lehetővé tenni a gyártótól ugyanezen a típuson. Mire az Airbus sorra utasítja a beszállítóit, hogy vékonyított háttámlájú ülésekkel és a konyha, valamint a mosdóhelyiségek átrajzolásával (szűkítésével) nyerjenek plusz egy sornyi ülésnek helyet.

A Qatar estében viszont éppen a másik végletről van szó, első a kényelem, már csak azért is, mert a név kötelez, a világ ötcsillagos légitársasága ez. Még ha az összehasonlítás nem is teljesen helyénvaló, lévén egészen más a súlycsoport, de ugyanez egyre inkább elmondható az A320-ast üzemeltető hagyományos légitársaságok viszonylatában is, különösen az A320P lényegét tekintve.

A320P üléstérkép. (Forrás: Qatar Airways) | © AIRportal.hu

A320P üléstérkép. (Forrás: Qatar Airways)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Merthogy a katariak P-s, vagyis „Privilege” A320-asain a business osztály az, amely alaposan eltér a hasonló méretű utasszállítókon alkalmazott üzleti kabinok átlagától, a Qatar saját típusjelzésében is rejlő „kiváltságosság” érzetére játszva, és vele tovább fokozva az egyébként is híres és többszörös nemzetközi díjnyertes szolgáltatás színvonalát.

Ezeken a gépeken ugyanúgy tizenkettő a business hely, mint a flotta normál A320-asain, de sokat elárul, hogy ugyanennyivel kevesebb turista ülés van a fedélzeten azon egyszerű, de nagyszerű oknál fogva, hogy a businessen itt kagylóülések kaptak helyet, amelyek teljesen síkba dönthetőek.

A fedélzetre lépve a berendezés együttes hatásában a legújabb generációs nagygépek belteréhez hasonlítható. Mintha egy kis Dreamlinerbe szállna az ember, szigorúan megtartva a kis jelzőt, mert azért ez továbbra is egy keskenytörzsű gép, de el kell ismerni, ennél gusztusosabb business osztályt ebben a gépkategóriában csak nehezen találni, mitöbb a budapesti repülőtér viszonylatában jelenleg a Qatar az egyedüli, amely ilyen ülőhelyet biztosít.

Kiélezett verseny a magasabb jegyárat fizető utasokért

A fedélzeti bemutató a budapesti járat egyórás fordulóidejében történt. Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

A fedélzeti bemutató a budapesti járat egyórás fordulóidejében történt.
Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

Ennek kapcsán megkerülhetetlenné válik a legfőbb vetélytárssal, az Emirates-szel való összevetés. Mindkét légitársaság a legjobbak táborát gazdagítja, és az Öböl-mentén fekvő bázisaikon keresztül igyekeznek forgalmat generálni, ezért a dubaji központú Emirates tavaly októberben történt megjelenése vitathatatlanul felforgatta a piacot. Nemcsak a Qatarra, hanem más légitársaságok forgalmára is hatást gyakorolt.

Napi rendszerességgel A330-200-assal kiszolgált járatuk ugyanúgy kétosztályos mint a Qatar gépe. Alapvető különbség a méretekben rejlik tekintve, hogy az A330-as szélestörzsű-kétfolyosós az A320-as pedig keskenytörzsű-egyfolyosós utasgép. Jelen esetben az üzleti osztályra fókuszálva viszont a katari A320-as áll nyerésre, amennyiben a korszerűséget és a technológiai frissességet vesszük az összevetés legfőbb szempontjául. Annak persze, aki ragaszkodik hozzá, hogy szélestörzsűn repüljön vajmi keveset nyom majd latba, hogy a Qatarnál modernebb, nagymonitoros a fedélzeti szórakoztató rendszer, de annak, aki aludni is szeret, vagy akár csak kinyújtózni máris felcsillanhat a szeme.

Szemben a Qataréval az Emirates gépén ugyanis nem teljesen vízszintbe dönthető az ülés, és a felmérések azt mutatják, hogy a legtöbbeknek pihenésre még meg, de alvásra már kevésbé felel meg az efféle (az iparágban angle lie-flat seat-nek nevezett) ülés.

Az ülések elrendezése 2-2-es, összesen 12 van belőlük.Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Az ülések elrendezése 2-2-es, összesen 12 van belőlük.
Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

Az Emirates persze nem hagyja magát, december 1-jétől még nagyobb, Boeing 777-300-as típusra vált, amelyen First Class szolgáltatás elérhetővé válásával emelik a tétet.

Egyértelmű, dúl az utasokért folytatott verseny, amelyben a Qatar kissé visszafogottabbnak tűnik, de a mostani példa is jól mutatja, bőven van mire figyelni. Csendesen és szerényen hozzák a csúcsszínvonalat. Hozzátéve, hogy annak megítélése, melyik a jobb légitársaság természetesen a nagyérdemű feladata.

A legjobb business osztály keskenytörzsűn is

Aligha lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a Qatar az A320P-vel valóban kiemelkedően jó business osztályt hozott, de a nagyobb helyet foglaló kagylóülések miatt kevesebb turistának van hely a gépen, vagyis egyfelől ott a szuper business class, másfelől ugyanakkor csökkent a járat kapacitása, 144-ről 132 főre. Grisha Jenkov, a Qatar Airways magyarországi képviseletének vezetője a hivatalos programot követő hatszemközti háttérbeszélgetésen külön feltett kérdésünkre, miszerint elegendő-e ez a magyar piac számára úgy reagált, hogy igen. Mint mondta, első a kényelem. Budapest az útvonalhálózatban egyelőre egy A320-as desztináció, de abban már a csúcs a gép berendezését illetően.

A fedélzeti szórakoztató rendszer monitorja 15,4"-os.Fotó: Csemiczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

A fedélzeti szórakoztató rendszer monitorja 15,4″-os.
Fotó: Csemiczky Kristóf – AIRportal.hu

A Qatar Airways 2014 márciusában jelentette be, hogy hozzálát ahhoz a fedélzetfejlesztő programhoz, amelynek keretében a kijelölt A320-asain ezt az exkluzív business osztályt rendszeresíti. Akkori közlés szerint kilenc gépet adtak át a programnak, amelynek az év végéig volt előírva a kivitelezés. Érdeklődésünkre ezt Thomas Wilson, a Qatar Airways kommunikációs igazgatója is megerősítette hozzátéve, hogy folytatás következik és még több A320P lesz a flottában. Cél a keskenytörzsű géppark business osztályának a kategória átlag feletti színvonalra emelése, amire a magyar utazóközönségnek is megvan az igénye.

Kényelem felsőfokon, megszakítás nélkül

A mai legkorszerűbb business osztályú ülés Airbus A320-ason.Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

A mai legkorszerűbb business osztályú ülés Airbus A320-ason.
Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

A dohai járatok utasainak többsége átszálló, a Hamad repülőtérről folytatva tovább útját a világ még távolabbi pontjaira. Az új ülések koncepciójának lényege pedig a konstans jellegben fogható meg, mivel ezek olyan kényelmet biztosítanak, formára és elrendezésre is közel azonosak azoknak a nagyobb, szélestörzsű gépeknek az üléseivel, amelyekkel az út folytatása következik.

A fedélzeti szórakoztató rendszert 15,4” monitor közvetíti, hozzá zajszűrős fejhallgatóval. A személyes mobil eszközökhöz szükséges töltést elektromos és USB csatlakozók szolgáltatják. A kommunikációs hálózat SMS és MMS fogadását/küldését biztosít. A kényelmes utazás érdekében válogatott minőségű pipere csomag és az éjszakai járatokon hálóruha is jár.

Belül kagyló, kívül cápa

Indulás Dohába, a mai pályazárból következőleg 31R irányból felszállva.Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Indulás Dohába, a mai pályazárból következőleg 31R irányból felszállva.
Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

A start idején az A320-asok közül a legújabbak kerültek kiválasztásra, így az A320P-flotta csaknem egybeesik az Airbus legújabb szárnyvég-technológiáját, a Sharkletet viselő gépekkel. A jellegzetes, „cápauszonyként” is emlegetett kiegészítővel mintegy 4%-os üzemanyag megtakarítás érhető el, amiben a Qatar számára sokkalta fontosabb, hogy ebből az előnyből származóan nagyobb hatótávra (+100 tengeri mérföld), vagy hasznos terhelésre (+450 kg) tehetnek szert.

Sharkletes Qatar A320-as egyébként idén áprilisban szállt le először a Liszt Ferenc repülőtéren. Valójában azóta érkeznek A320P-k Budapestre, de bevezetésükkor még volt egy rövidebb átmeneti időszak, amikor előfordult a másik, a businessen nem síkba dönthető üléses gép is az útvonalon. Ez a magyarázata annak, hogy a Qatar eddig várt a hivatalos bejelentéssel, és csak most szervezett sajtótájékoztató programot. Az A320P üzeme immáron rendszeres.

Az európaiak közül szemezgetve Moszkva, Genf, Róma, Velence és Bécs azok a kiemelt jelentőségű úti célok, amelyek után immáron Budapest is felsorakozik, ahová a Qatar a legmagasabb nívójú A320-asait küldi, s talán nem is olyan rossz előzmény-minta, hogy az osztrák főváros tavaly szeptemberben erről az A320-asról váltott Boeing 787-8-as Dreamlinerre.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!