Mégis lesz Boeing 787-9-ese a Qantas-flottának, miután az ausztrál légitársaság vásárlási szándékot nyilvánított nyolc darab hosszított törzsű Dreamlinerre. Az amerikai repülőgépgyár üdvözli a döntést és várja a megrendelés véglegesítését.
Azért mégis, mert a Qantasnak valójában már volt Boeing 787-9 megrendelése, méghozzá nem is kevésre, összesen 35 darab, az alaptípusnál 6 méterrel hosszabb törzsű Dreamlinerre szólóan, de az ausztrál légitársaság 2012 augusztusában a kedvezőtlen anyagi helyzete következtében elállt a gépigénytől. A 787-es addigi történetében az volt a legnagyobb visszamondás, a szerződés listaáron számítva 8,5 milliárd dollár értéket képviselt. A Qantas, amely a 787-es program sorozatos késését is nehezményezte végül csak a diszkont modellben működő leánya, a Jetstar Airways részére tartotta fenn 15 darabos 787-8-as megrendelését.
Az ausztrál flotta időközben megvált Boeing 767-eseitől és az idősebb 747-es Jumbók kivonása is napirendre került, ezért a költséghatékony üzem szem előtt tartásával elérkezett az idő új típusok iránt nézni. A Qantas a legújabb, kompozit generációs szélestörzsűekből válogatva az A350-est és a B787-est is elkezdte vizsgálni, amely versenyből az amerikai gyártó terméke került ki győztesen. A vezérigazgató Alan Joyce a döntést egyszerűen azzal magyarázta, hogy arra a piacra és útvonalhálózatra, amely a Qantas esetében érintett a 787-9-es a jobb gép számukra.
Törzshossz: 63 méter
Szárnyfesztáv: 60 méter
Magasság: 17 méter
Hajtómű: 2db Rolly-Royce Trent 1000 v. General Electric GEnx-1B
Utazósebesség: 0,85 Mach
Hatótáv: 15372 km
Maximális felszállósúly: 252,6 tonna
Utaskapacitás: 280 fő
(16%-kal nagyobb, mint a 787-8-asé)
Szűzrepülés: 2013. szeptember 17.
Típusengedély: 2014. június 13.
Aktuális listaár: 264,6 millió USD/db
(40 millió dollárral drágább a 787-8-asnál, és 41,5 millióval olcsóbb a 787-10-esnél.)
A vevői igény alapján a Qantas 2017-ben készül forgalomba állítani az első 787-9-est, 2018-ig bezárólag négy gépes flottát felállítva, miután a fennmaradó négy gépet 2018-2019 folyamán vennék át. A típus öt meglévő 747-400-as helyébe érkezik, de új nemzetközi útvonalakat is nyitnak vele. Az ausztrál szaksajtóban megjelent hírek szerint a 787-9-esek egyik tervezett útvonala Melbourne – Dallas/Fort Worth lehet a nagy hatótáv teljesítményének köszönhetően.
A 787-9-es kétségkívül kisebb a 747-eshez képest, de egyfelől a fiatalabb 747-400ER-k (Extended Range) megmaradnak, másfelől pedig a Qantas olyan Jumbo-járatokon készül bevezetni a Dreamlinert, amelyeken vagy túl nagy a kétszintes Boeing a forgalomhoz képest, vagy amelyeken már a 747-es sem elegendő és ott, az inkább sűrített menetrendet 787-essel szolgálnák ki.
Azt most még nem tudni, hogy a Qantas a 787-es hajtómű opciói közül melyiket választja. Kiindulási pontnak egyelőre a Jetstar marad, amelynél a 787-8-asok tolóerejét GEnx-1B-k biztosítják. Kérdéses hát, hogy a Rolls-Royce mekkora eséllyel száll versenybe. A választott kabinkonfiguráció is a jövő kérdése, de ilyenkor még korai is lenne ezt részletekbe menően megmutatni. Már csak azért is, mert ha hihetünk a légitársaságok hangzatos reklám szövegeinek, akkor a szakembereik időt és fáradtságot nem kímélve, nagy odafigyeléssel dolgozzák ki a részleteket. Joyce annyit azért máris előre bocsátott, Dreamlinereik kabinja világszínvonalú lesz.
Zárásképp, kitekintéssel a 787-9-es programra: A típus indító légitársaságaként az Air New Zealand 2014 júliusában ünnepelte az első gépe átvételét. Legutóbb július végén az Air Canadát köszönthette a Boeing új üzemeltetőként, sorban a tízedikként. 2015 júliusáig bezárólag 498 megrendelést szerzett a 787-9-es, 41 darabbal többet, mint a 787-8-as. A Boeing eddig 40 darab 787-9-est adott át üzemeltetőknek, aminek alapján a gyártási hátraléka 458 gépen áll.