Jelentős gépigényre számíthat a két legnagyobb repülőgépgyár Iránból azután, hogy az iszlám ország elleni nemzetközi szankciók várható enyhülésével rövidesen megnyílhat az út új repülőgépek beszerzésére. Az iráni légügyi hatóság igazgatója szerint a nyugati típusoktól eddig elzárt iráni piac évente mintegy 80-90 gépre tarthat igényt.

Az IranAir egyik Airbus A310 típusú, szélestörzsű utasszállító repülőgépe Ferihegyen.Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Az IranAir egyik Airbus A310 típusú, szélestörzsű utasszállító repülőgépe Ferihegyen.
Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

Nagy esély előtt állnak az iráni légitársaságok, miután a teheráni kormány júliusban sikeresen megállapodott az atomprogramja ellenőrzéséről. Az ENSZ Biztonsági Tanácsának öt állandó tagja, valamint Németország által jóváhagyott egyezménytől Irán a vele szembeni nemzetközi szankciók enyhítését várja, amely a légiközlekedési szektora számára ismét lehetővé tenné, hogy új repülőgépeket vásároljanak nyugati gyártóktól.

A még érvényben lévő szankciók értelmében az iráni légitársaságok eddig csakis szigorú feltételekkel juthattak hozzá Airbus és Boeing alkatrészekhez, új gépek vásárlására pedig egyáltalán nem volt lehetőség. Mohammad Khodakarami, az ország légügyi hatóságának igazgatója szerint, ha feloldják a tiltásokat évente mintegy 80-90 repülőgépre lehet szükségük a légitársaságoknak, hogy hozzálássanak a flottáik első körös korszerűsítéséhez.

Az igazgató az iráni hírügynökség, az IRNA közlése szerint azt is előrebocsátotta, hogy fele-fele arányban vásárolnának Airbus és Boeing gyártmányokat, amivel az elkövetkező öt évben legkevesebb 300 gépet szereznének be lízingszerződések, külföldi kölcsönök és állami források útján.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A realitások talaján állva Irán azonban legkorábban az idei év végén számíthat a korlátozások oldására. Az Airbus és a Boeing gyártósorai, amelyek hosszú évekre előre le vannak kötve ekkora, hirtelen igénynek viszont aligha lesznek képesek eleget tenni, miközben az iráni légitársaságok gépparkja kétségkívül alaposan kiöregedett. A flották átlagéletkora a Reuters jelentése szerint 23 év, ami a nemzetközi átlag csaknem duplája, így amikor korszerűsítési igényről van szó az egészen más tartalommal bír, mint például egy nyugati üzemeltető esetében.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!