Úgy tűnik, engedett a légitársaságok – első sorban a legnagyobb üzemeltető, az Emirates – nyomásának az európai repülőgépgyártó: több hónapnyi lebegtetést követően Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója megerősítette, hogy pár éven belül megújul az szuperjumbo.

"Own the sky" matrica az Airbus A380-as bemutató gépén. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

„Own the sky” matrica az Airbus A380-as bemutató gépén.
(Fotó: Airbus)

Az Airbus-vezér a brit The Sunday Times erősítette meg, hogy 2020 és 2025 között készül majd el a kétszintes óriásgép modernizált verziója.

Az A380neo (new engine option) új hajtóművek mellett modernizált szárnyakat is kap a vezérigazgató nyilatkozata szerint.

A jelenlegi verzióra nincs új vevő

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Airbus feltehetően azért kényszerült a döntésre, mivel az utóbbi időszakban egyetlen új vevőt sem sikerült találni az A380-asra. A repülőgépgyártó jelenleg ugyan jókora rendelésállománnyal rendelkezik a repülőgépre, azonban új vevők hiányában néhány év múlva a gyártási ráta lassítására, szélsőséges esetben a program leállítására kényszerülhet.

Az Airbus helyzetét tovább nehezíti, hogy a japán Skymark Airlines bedőlése miatt két félkész A380-as maradt az Airbus nyakán, a Malaysian 6 darab meglévő A380-asát akarja értékesíteni a cég újrastrukturálása következtében, valamint, hogy az orosz Transaero lehet, hogy kénytelen lesz késleltetni A380-asinak átvételét a politikai okok miatt az orosz légipiacon uralkodó pangás miatt.

Az Emirates régóta követeli az A380neo-t

Az Emirates, mely a típus legnagyobb üzemeltetője 2008. augusztusában állította forgalomba az A380-800-ast. Amint azt korábbi cikkünkben megírtuk, légitársaság utoljára két éve, 2013-ban rendelt egyszerre 50 darab A380-800-ast, amelyet követően világossá tették, újabbakat lehetőleg csak akkor vásárolnak, ha az Airbus valamilyen átfogóbb, az A320-as és az A330-as neosításához hasonló programmal áll elő.

A legnagyobb A380neo szószóló a legnagyobb A380-üzemeltető, az Emirates. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A legnagyobb A380neo szószóló a legnagyobb A380-üzemeltető, az Emirates. (Fotó: Airbus)


A fejlesztés iránti szilárd elkötelezettsége mellett legutóbb a múlt hónapban tett tanúbizonyságot a légitársaság, amikor az ötven gépéhez nem az eddig használt Engine Alliance, hanem Rolls-Royce hajtóművet választott. Utóbbi gyártó ugyanis a Trent 900-as hajtómű teljesítményén javítást eszközölt, amellyel az erőforrás az eredetileg kínált verzióhoz képest mintegy 0,8%-kal takarékosabb üzemre képes. Ez egy újabb üzenet volt az Airbus felé. A legújabb technológiával ellátott A380-asokra van szükség.

Az Airbus hosszú távon hatalmas keresletet vizionál az óriásgépekre

Az Airbus értékesítésért felelős vezetője, John Leahy a párizsi légi szalonon azt hangsúlyozta, hogy az Airbus legfőbb célja, hogy a jelenlegi változatra újabb vevőket találjanak, amely igen csak nehézkes. Az idei párizsi légiszalonon sem volt A380-as eladásáról szóló bejelentés, bár Leahy szerint még az idén azonban lesz új vevő.

John Leahy hozzátette, hogy az óriásgépek iránti kereslet az utasok számának növekedésével az elkövetkezendő 20 évben növekedni fog, amely különösen a nagy központi repülőtereken indokolja majd az óriásgépek bevetését.

Az Airbus vezetők korábbi nyilatkozatai szerint az európai gyártó csak akkor dönt az A380neo sorsáról, ha komoly kereslet mutatkozik egynél több vevő részéről, azaz ha az Emirates mellett más légitársaság is kifejezné abbéli szándékát, hogy nagyobb megrendelést adjon le az új változatra.

A párizsi légiszalonon az Airbus vezetői egy hosszított törzsű variánsról nyilatkoztak, mert ennek fejlesztési költségei jóval alacsonyabbak a neo változatnál.

Egy hosszabb törzsű változatban több ülés férne el, amely a légitársaságok számára még jelenleg alkalmazott hajtómű-technológia mellett is alacsonyabb üzemeltetési költségeket, pontosabban alacsonyabb egy ülésre és egy mérföldre vetített költséget eredményezne.

A hosszított törzsű változat fejlesztése azért lenne egyszerűbb, olcsóbb és gyorsabb az Airbus számára, mert az A380-800-as szerkezete és szárnyai annak idején úgy lettek megtervezve, hogy a jelenleg alkalmazott alapokon az Airbus képes legyen az idő közben elvetett, hosszabb törzsű és még nagyobb utas-befogadóképességű A380-900-as változat megépítésére.

Cikkajánló Teljesítményjavított Rolls-Royce hajtómű már van

Tavaly februári, Nem sietős az Airbusnak az A380neo című cikkünkben, amelyben először írtunk az A380-as lehetséges új hajtóműves verziójáról beszámoltunk róla, hogy az A380-ashoz a Rolls-Royce előállt egy teljesítményjavított hajtóművel, a Trent 900 EP2 változatával, amely legkevesebb 0,8%-kal lett üzemanyag takarékosabb az elődhöz képest.

Az Emirates számára, amely a másik lehetséges A380-as hajtóművel, az Engine Alliance GP7200-asával üzemelteti gépeit ez azonban kevés újításnak bizonyult, és változatlanul kitart a teljesen új A380 hajtómű igénye mellett.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!