A londoni Heathrow repülőtéren kell új kifutópályát építeni, mert ez lenne a leghatékonyabb megoldása a brit fővárost és térségét fojtogató egyre súlyosabb repülőtéri kapacitásszűkösségnek – áll a brit kormány megbízásából több évi munkával összeállított, szerdán Londonban ismertetett szakértői jelentésben.

Az e célra életre hívott szakmai testület – Airports Commission – jelentése szerint a London nyugati határában fekvő Heathrow harmadik pályáját a légikikötőtől északnyugatra kellene megépíteni.

Felmerült az a lehetőség is, hogy az északi pálya meghosszabbított vonalában épüljön az új kifutópálya, illetve az is, hogy a második legnagyobb londoni repülőtéren, Gatwicken épüljön új pálya, de a bizottsági ajánlás szerint ezek jóval kisebb gazdasági haszonnal és kapacitásbővüléssel járnának.

A jelentés szerint a bizottság által javasolt megoldás 60 év alatt 147 milliárd fontot (65 ezer milliárd forintot) adna hozzá a brit hazai össztermékhez, 2050-ig 70 ezernél több új állást teremtene, és 40 új célállomás kiszolgálását tenné lehetővé.

A beruházás ugyanakkor csaknem 800 lakóingatlan lebontásával járna, és a kiszolgáló infrastruktúrával együtt 23 milliárd fontba (tízezer milliárd forintba) kerülne.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A bizottság elismeri azt is, ha Gatwick kapna új kifutópályát, azt 7 milliárd fontból meg lehetne oldani. David Cameron brit miniszterelnök szerdán az alsóházban bejelentette, hogy a kormány még az év vége előtt dönt a kérdésben. A jelentés azonnal felszította a Heathrow sorsa körül hosszú ideje parázsló belpolitikai vitát.

Boris Johnson, London kormánypárti – konzervatív – polgármestere, akit a brit sajtó egyöntetűen az e parlamenti ciklus végén leköszönő Cameron legesélyesebb utódjelöltjének tart, a BBC rádiónak nyilatkozva szerdán kijelentette: egy ilyen tervet legutóbb „az 1950-es évek Kínájában lehetett volna eladni”. Johnson hozzátette: nem hiszi, hogy a jelentésben javasolt beruházás megvalósul, mert ha megvalósulna, az több millió londoni számára „katasztrofális” zajterheléssel és közlekedési környezetszennyezéssel járna.

Johnson régóta következetesen ellenzi Heathrow bővítését. Az ő tervei alapján a Temze tengeri torkolatában, egy mesterséges vagy egy természetes szigetre építenének teljesen új repülőteret, négy kifutópályával, Heathrow helyén pedig 250 ezer lakosú új nagyváros épülne.

Nagy-Britanniában évek óta komoly vita tárgya, sőt belpolitikai feszültség okozója a rendkívül szűkös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye. London öt nagy nemzetközi repülőterének összesen mindössze hat kifutópályája van. Csak Heathrow-n – a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterén – működik két pálya, de ezek kapacitás-kihasználtsága is 99 százalékos. Ez azt jelenti, hogy a legkisebb időjárási vagy műszaki probléma is hosszadalmas – esetenként napokra elnyúló – forgalmi fennakadásokat okoz, és csúcsidőszakokban a beérkező repülőgépek fennakadás nélkül is hosszas körözésre kényszerülnek, mielőtt leszállási engedélyt kapnak.

A többi londoni légikikötőben egy-egy pályán zajlik a forgalom, miközben például az amszterdami Schiphol repülőtérnek egyedül hat pályája van.

Heathrow környéke azonban sűrűn lakott, így gyakorlatilag lehetetlen egy újabb pálya kialakítása lakókörzetek feláldozása nélkül – nem beszélve két vagy több új pályáról, amennyire a szakértők szerint valójában szükség lenne -, és a többi londoni légikikötő környékének lakossága is mereven ellenzi a bővítéseket.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!