Az Airbus 421 repülőgép 57 milliárd dollárt érő, a Boeing 331 repülőgép 50,2 milliárd dollárt érő szerződésköteggel zárta az idei párizsi légi szalont. A számok magukért beszélnek, de érdemes összevetni a kötések tartalmát is, hogy láthatóvá váljék, mire van leginkább szükségük az európai és mire az amerikai gyártótól a megrendelőknek.

Paris Air Show 2015 - Látkép a magasból, a parkoló gépekről. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Paris Air Show 2015 – Látkép a magasból, a parkoló gépekről. (Fotó: Airbus)

A múlt héten véget ért a párizsi légi szalon, amelynek első, hagyományosan az üzletkötésekre fenntartott felében csakúgy záporoztak a szerződések.

Az Airbusnak összesen 421 darab repülőgépre futott be megrendelése, amelyből 124 a fix, lezárt forma és 297 a szándéknyilatkozat. Az amerikai rivális mindent együttvéve 331 darab repülőgépre talált igényt, amelyből 154 a véglegesített és 177 a vásárlási szándék. Ebben, a kicsivel részletesebb olvasatban máris látszik, hogy biztos vevőt többet sikerült szereznie a Boeingnek, ugyanakkor a szándéknyilvánítás formájában megnyilvánuló előszerződések terén és a listaárak alapján számított üzleti értékben az Airbusnak volt eredményesebb az idei párizsi légi szalon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Vitathatatlan tény az is, hogy a szalon szélestörzsű piacát az Airbus nyitotta, amikor rögtön az első nap bejelentették, a Saudi Arabian Airlines lesz az A330-as regionális változatának indító légitársasága, de végül 55 darab nagygépnél többre, beleértve a szándéknyilvánításokat is nem futott be rendelés a hét folyamán. 31 darab A350-900XWB (Garuda, ALC), 20 darab A330 Regional (Saudia) és 4 darab A330-300-as (Eva Air) talált gazdára, amiből viszont a legújabb A350-esre vonatkozólag mindössze egy darab a biztos megrendelés, azt is egy lízingcég, az Air Lease Corporation (ALC) jegyezte, de ami talán még inkább említésre érdemes – hiszen az A350-esnek így is igen bő a rendelésállománya (780 db) – az az, hogy a tavalyi Farnborough légi szalonon elindított A330neo-nak egyetlen rendelés sem futott be (a program májusig bezárólag 145 gépen áll), illetőleg nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy A380-as ez alkalommal sem kelt el újabb példányban.

Cikkajánló A Boeingnek sikerült, ami az Airbusnak nem

Vásárlási szándéknyilatkozatot szerzett a legnagyobb kereskedelmi típusára, a B747-8-asra az amerikai repülőgépgyár.

Ezzel az extra nagy szélestörzsű gépek értékesítési versenyében az idei párizsi légi szalon eredményeit tekintve alul maradt a konkurens Airbus. Beszámolónk a Volga-Dnepr Group 747-8F szerződéséről.

Maradva a szélestörzsűeknél, a Boeing ebben a szegmensben volt sikeresebb, 36 darab 787-esre (Garuda, Ethiopian), 2 darab 777-esre (Korean Air), 10 darab 777X-re (Qatar Airways), 9 darab 777F-re (Qatar Cargo, Eva Cargo) és 20 darab 747-8F-re, vagyis összesen 77 darab nagygépre tudtak vevőt találni, beleértve a szándéknyilvánításokat is, amelyből az egyik, ha nem a legjelentősebb a 747-8-asra az orosz Volga-Dnepr Grouptól befutott vásárlási szándék tekintve, hogy a típus programja 2014-ben egyetlen rendelést sem tudott elnyerni. Mint ahogy az is a Boeing örömére szolgálhat, hogy cargogépet egyedül ők adtak el, az Airbusnál ebben a kategóriában csakis utasszállítókra mutatkozott igény az üzemeltetők részéről.

Az Airbus utasszállító gépeit legnagyob számban a Qatar Airways állította ki. Az A350XWB és az A380-as mellett ott volt egy A320-as és A319LR is a flottából. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Airbus utasszállító gépeit legnagyob számban a Qatar Airways állította ki. Az A350XWB és az A380-as mellett ott volt egy A320-as és A319LR is a flottából. (Fotó: Airbus)

Más a felállás viszont a keskenytörzsű típusoknál, az A320-as és a B737-es típuscsalád versenyében. Az Airbus sikerterméke összesen 366 rendeléssel zárt, amelyből 103 a lezárt, és 263 a szándéknyilvánítás együttvéve 41,1 milliárd dollár értékben. A 366-ból 322 érkezett az új hajtómű opciós A320neo-ra, ami azt jelenti, hogy még mindig van kereslet a jelenleg forgalomban lévő A320-asokra, 43 gép ugyanis egyáltalán nem kevés akkor, amikor a 2010 decemberében útjára bocsátott A320neo program már több, mint 4000 rendelést számlál.

A Boeing a 737-es Next Generation és a legújabb MAX típusaira összesen 254 darabra talált vevőt Párizsban, amelyből 134 a lezárt rendelés, a többi szándéknyilvánítás. A fix üzletek közül itt szerényebb, mindössze 21 darab a jelenleg futó NG, a fennmaradó rész már mind a MAX valamely változatára érvényes.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!