Kézenfekvő, jogos kérdés, hiszen az A320neo, az Airbus idén év végére forgalomba ígért legújabb keskenytörzsű típusvariánsa az európai repülőgépgyár legfontosabb, legnagyobb darabszámban értékesített terméke. Csakhogy az A320neo prototípusai közül a Pratt&Whitney hajtóművel szereltekkel probléma támadt, méghozzá olyan, amelynek következtében a berepülési programot fel is kellett függeszteni. Az Airbus erről igyekszik hallgatni, de az indító légitársaság Qatar Airways már jelezte, kisebb késéssel kénytelen számolni az első gép átvételében.

Az első Pratt&Whitney-s A320neo prototípus a szűzrepülése napján. (Fotó: Airbus)

Természetesen nem más, mint maga Akbar Al Baker, a Qatar Airways elsőszámú vezetője volt az, aki még a párizsi légi szalont megelőzően egy nyilatkozatában kijelentette, hogy az A320neo forgalomba bocsátásában késés várható, az információ forrásául az európai repülőgépgyárt megjelölve.

A késés állítólag nem lesz jelentős, vagyis ebből következőleg még így is tartható lesz az idei év végi első átadás, de azt sem lehet kizárni, hogy esetleg a jövő évre csúszik az A320neo bevezetése. Minden attól függ, hogy a PW1100G hajtóművel szerelt prototípusokkal időben be tudják-e fejezni a berepülési és tanúsító programot, merthogy az amerikai Pratt&Whitney-féle reduktoros sugárhajtóművel támadtak gondok, minek következtében május elején a tesztek felfüggesztését is el kellet rendelni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az eddig megépített két Pratt&Whitney hajtóműves A320neo prototípus azóta nem repül. A hírek szerint egyedül a CFM LEAP hajtóműves prototípus az, amely részt tud venni a tesztekben, pedig az Airbus elnök-vezérigazgatója, Fabrice Brégier tavaly év végén 2015 novemberére datálta a forgalomba bocsátást, amely elsőként a PW erőforrásos verzióval fog megtörténni.

Az A320neo típuscsalád infografikán. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A320neo típuscsalád infografikán.
(Forrás: Airbus)

A párizsi légi szalon előtti hetekben még voltak arra nézve találgatások, hátha mégis elhozza az Airbus az egyik A320neo prototípust, ha másképp nem, egy tisztelgő alacsony áthúzás erejéig, de erre aligha fog sor kerülni. A gyáriak egyenesen azzal védekeznek, hogy nem is volt betervezve az A320neo idei párizsi színre lépése, pedig ez a kijelölt forgalomba bocsátás évében egyáltalán nem lenne szokatlan. Az A320-as típuscsaládot egyébként így is a Qatar Airways képviseli látványos erőkkel, mivel két keskenytörzsű Airbusukat is elhozták a szalonra, egy sharkletes A320-as mellett egy megnövelt hatótávú A319LR is ott parkol a Le Bourget betonján.

Új, javított hajtóműveket küld a Pratt&Whitney

Bíztató azonban, hogy a legfrissebb hírek szerint a héten újra kezdődhetnek, illetőleg folytatódhatnak az A320neo tesztjei, amelyek felfüggesztése a hajtómű égésterében lévő tömítőgyűrű felfedezett gyártási hibájára vezethető vissza. Az Airbus felszállást viszont addig nem hajt végre a géppel, amíg a hajtóművet teljesen ki nem cserélik, ezért a Pratt&Whitney új hajtóműveket küld Toulouse-nak. Azok felszerelése előtt az Airbus kizárólag földi teszteket folytat. Az AviationWeek információi szerint a hónap végéig a Pratt&Whitney két új hajtóművet szállít, majd még kettőt július első hetében. A többi prototípushoz pedig nyilvánvalóan már ezt a javított változatot küldik.

A szaklap kitér rá, hogy a meghibásodást akkor észlelte az Airbus, amikor az MSN6101 gyári számú prototípus – mint arról az AIRportal.hu is beszámolt – április 30-án repülés közben madárral ütközött, amiről az Airbus nem volt hajlandó részleteket közölni, csupán annyit hangsúlyoztak, hogy az eset nem lesz hatással az A320neo idei forgalomba bocsátására, vagyis tartható lesz a bevezetési menetrend.

A problémás PW1100G hajtómű. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A problémás PW1100G hajtómű. (Fotó: Airbus)

A320neo Pratt&Whitney hajtóművel, tavaly szeptemberben. (Fotó: Airbus)
A CFM LEAP-1A hajtóművel egyelőre nem volt gond. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A CFM LEAP-1A hajtóművel egyelőre nem volt gond.
(Fotó: Airbus)

Az első Pratt&Whitney hajtóművel szerelt prototípus 2014. szeptember 25-én szállt fel. Az idén május 19-én történt első CFM International LEAP-1A hajtóműves felszálláskor az Airbus azt közölte, hogy a berepülési program több, mint 400 repült óránál tart, amelyet a három prototípus mintegy 130 járattal gyűjtött össze. A CFM hajtóműves A320neo forgalomba bocsátását 2016 első félévére ígéri az Airbus.

A háromféle típusváltozatban kínált A320neo család 2015 májusáig bezárólag 72 ügyféltől összesen 3797 darab megrendelést szerzett. Az A319neo 49 darab, az A320neo 2937 darab és a leghosszabb törzsű A321neo változat 811 darab értékesítést nyert. Az indító Qatar Airwaysnek összesen 50 gépre van szerződése, 36 A320neo-ra és 14 A321neo-ra érvényesen.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!