Kiváltképp elégedett a Bombardier a CSeries teljesítményével. A kanadai repülőgépgyár vadonatúj keskenytörzsű utasszállítója mindkét típusváltozatában nagyszerűen, sőt a várakozásokon felül teljesít a berepülési program során. A típust indító légitársaságként jegyző SWISS-t olyannyira meggyőzte mindez, hogy az összesen harminc megrendelt CS100-as gépéből tízet máris a hosszabb törzsű CS300-asra konvertált.

Nagy erőket koncentrált az idei párizsi szalonra a Bombardier. Ott az első CS300 és az egyik, Swiss festésbe bújtatott CS100 prototípus is. (Fotó: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Nagy erőket koncentrált az idei párizsi szalonra a Bombardier. Ott az első CS300 és az egyik, Swiss festésbe bújtatott CS100 prototípus is. (Fotó: Bombardier Aerospace)

A címben szereplő állítás egyelőre tehát nem a CSeries értékesítési darabszámaira utal. A Bombardier szándéka viszont minden bizonnyal az, hogy a berepülési programban mért előnyös adatokkal újabb vevőket csábítson szerződéskötésre, lehetőleg még a mai napon megkezdődött és a héten zajló párizsi légi szalon alkalmával.

Üzemanyag takarékosság, hatótávolság és felszállási teljesítmény – e három, valóban igen meghatározó műszaki jellemzőben bizonyult a CSeries annál is hatékonyabbnak, mint amit a gyáriak még a kezdetek során a fejlesztéskor tervezőasztalra vetettek. Legalábbis a Bombardier ezt állítja.

Ami biztos, hogy az elsőként forgalomba kerülő CS100-as már teljes, öt gépes prototípus flottával halad a várhatóan jövő év első felében sorra kerülő bevezetés felé, és az első CS300-as is megkezdte már a berepülési programját, amelyek együttvéve összesen több mint 1100 repült óránál tartanak, vagyis a Bombardier ennyi gépből és ennyi levegőben töltött időmennyiségből szűrte le mindazt, amivel a párizsi légi szalon startján előálltak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Nemcsak költséghatékony, kiemelkedően csendes is

Az FTV5 prototípus bemutató repülése közben Párizsban. (Fotó: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Az FTV5 prototípus bemutató repülése közben Párizsban.
(Fotó: Bombardier Aerospace)

A kanadai gyártó közlése szerint a CSeries maximális hatótávját 3300 tengeri mérföldben (6112 km) állapították meg, amely mintegy 350 mérfölddel (648 km) több az előzetesen kitűzött teljesítményhez képest. Az üzemanyag fogyasztásról szólva a Bombardier mérései alapján a CSeries a mai típusokhoz képest több mint 20%-kal bizonyul takarékosabbnak, de ami talán még fontosabb, hogy az új hajtóművekkel kínált konkurenciánál is 10%-kal alacsonyabb kerozin igényt mutat fel a CSeries.

Ráadásul az egy főre eső üzemeltetési költségek is kedvezőbbek lesznek, minek kapcsán Fred Cromer, a Bombardier Commercial Aircraft elnöke egyenesen úgy fogalmazott, „a CSeries jobb mint aminek hirdetik”. A típus ugyanis kategóriája legjobb kabinelrendezését kínálja, akár 15 utassal is több elhelyezhető a fedélzetén az eredetileg ígértekhez képest – nyilatkozta Cromer.

Az egyre szigorodó repülőtéri zajkvóták közepette pedig valóban nagy előnye lehet a típusnak, hogy megfelel az amerikai légügyi hivatal, az FAA legszigorúbb normáinak is, amellyel akár belvárosi repülőterekről is engedélyezett lesz a CSeries üzemeltetése, ami elsősorban az új, reduktoros Pratt&Whitney PW1500G hajtóműveket dicséri.

Június 17-én érkezik először CSeries Zürichbe

SWISS CSeries 100 látványterv, de rövidesen készülhet a CS300 grafika is. (Forrás: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

SWISS CSeries 100 látványterv, de rövidesen készülhet a CS300 grafika is. (Forrás: Bombardier Aerospace)

Összegezve: Úgy néz ki, a CSeries még jobb lesz, mint ami az eddigi katalógusokban szerepel, aminek kapcsán azért meg kell jegyezni, hogy pontos, a fentieken túlmenő összevetést a Bombardier egyelőre nem tett közzé, de miért is ne hihetnénk a kanadai gyártónak?! – különösen most, a párizsi légi szalonon, ahol egyébként is mindenki a legjobbnak hirdeti magát.

A CSeries rendelésállománya jelenleg összesen 603 gépen áll, amiből 243 gép a fix, lezárt rendelés. A megrendelések többsége, 190 gép a hosszabb törzsű, CS300-asra érvényes, amit a legutóbbi bejelentés is csak tovább erősít. A SWISS közölte ugyanis, hogy az összesen 30 gépes foglalásából 10-et a 300-as típusvariánsra konvertál, amivel 53 gépre esett a CS100-asok iránti összes igény.

A svájci légitársaság vezérigazgatója, Harry Hohmeister szerint a két típusváltozat méretüknél és kedvező üzemeltetési költségeiknél fogva rendkívül jó kiegészítői lesznek egymásnak az európai útvonalhálózatukat kiszolgáló flottában. A SWISS a módosított szerződés alapján 2016-ban tíz darab CS100-ast készül átvenni, miután az első CS300-ast 2017 elején várják a flottába. A CS100-as 125, míg a 3,7 méterrel hosszabb törzsű típusváltozat 145 utasüléssel lesz konfigurálva.

A legelső CSeries a héten, június 17-én landol Zürichben, ahová a SWISS festést viselő FTV5 prototípus érkezik bemutatóra.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!