Gyarapodik az Aeroflot SSJ-100-as flottája. A Szuhoj repülőgépgyár legfrissebb, mai híradása szerint a huszadik Superjet került átadásra az orosz nemzeti légitársaság számára. A típus legnagyobb üzemeltetőjének azonban ennél jóval nagyobb lesz a flottája, a szerződéseik ugyanis összesen 50 gépre érvényesek.

Aeroflot SSJ-100-as. Az orosz nemzeti légitársaság a típus legnagyobb üzemeltetője. (Fotó: SuperJet International) | © AIRportal.hu

Aeroflot SSJ-100-as. Az orosz nemzeti légitársaság a típus legnagyobb üzemeltetője. (Fotó: SuperJet International)

Az Aeroflot 2005-ben eredetileg 30 SSJ-100-asra írt alá megrendelési szerződést a Szuhojjal, illetőleg a finanszírozási konstrukciót biztosító VEB-Leasinggel, és ebből került átadásra a minap a huszadik gép, de a légitársaság idén januárban újabb 20 darab Superjetre formált igényt, amivel már összesen 50 gépre kúszott a rendelésállomány. A gyártó 2017-ig bezárólag vállalata az SSJ-100-asok leszállítását, vagyis két év múlva már félszáz ilyen, hazai fejlesztésű regionális utasszállítója lesz az Aeroflotnak, az Oroszországi Föderáció zászlóvivő és egyben legnagyobb légitársaságának.

A szállítások ennek megfelelően az idei évben várhatóan további 8 darab SSJ-100-assal folytatódnak az Aeroflotnak, amely a gyártó közleménye szerint az eddigi gépekkel megegyezően kétosztályos elrendezésben, összesen 87 utas szállítására alkalmas konfigurációban vette át a huszadik SSJ-100-ast is.

Az Aeroflot 2011-ben kezdte el üzemeltetni az orosz polgári repülőgépgyártás legújabb utasszállító típusát. A flotta azóta több mint 45000 órát töltött a levegőben, rendszeresen teljesítve járatokat Oroszországon belül, valamint Fehéroroszországba, Németországba, Litvániába, Horvátországba, Romániába, Lettországba, Észtországba és Ukrajnába is. A Szuhoj legalábbis ezeket az országokat listázta, de a típus Magyarországon is megfordult már, sőt éppen az Aeroflot volt, amely elsőként elhozta a ferihegyi repülőtérre, még 2011 decemberében.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Meg kell azonban említeni, hogy a Superjet forgalomba állítása korántsem volt zökkenőmentes. A többszöri meghibásodások és nem egyszer előfordult útmegszakítások miatt hamar napirendre került a gépek cseréje, amelyet 2014 júliusára le is folytattak, és az addigiak közül mind a tíz SSJ-100-as vadonatúj, ún. teljes specifikációjú változatokra cseréltek. Arról, hogy részleteiben mik is voltak az elvégzett módosítások – amelyek az utánuk érkező többi gépre is érvényesek – tavaly júliusban közöltünk cikket.

Túl a százezer repült órán

A mexikói Interjet, amely az SSJ-program első nyugati ügyfele. A közép-amerikai légitársaság jelenleg a második legnagyobb, 15 gépes flottával rendelkezik. (Fotó: SuperJet International) | © AIRportal.hu

A mexikói Interjet, amely az SSJ-program első nyugati ügyfele. A közép-amerikai légitársaság jelenleg a második legnagyobb, 15 gépes flottával rendelkezik. (Fotó: SuperJet International)

A Szuhoj május 25-én jelentette be, hogy a forgalomba bocsátott SSJ-100-asok túl vannak a százezer repült órán, és a Superjetek útvonalhálózata 130-nál is több várost fed le, minek során az sikerrel bizonyította megbízhatóságát és működőképességét a legkülönfélébb földrajzi és időjárási környezetekben, Oroszország középső, déli és északi területein, de ugyanígy Mexikóban, Laoszban és Indonéziában is. A gyáriak közlése szerint napjainkban különféle konfigurációkban 51 darab SSJ-100-as van forgalomban. A legjelentősebb üzemeltető közvetlenül az Aeroflot után a mexikói Interjet, amelynél 15 darab Superjet működik, és összesen 30 darabra van rendelésük.

A Szuhoj polgári repülőgépeket gyártó részlege, a Sukhoi Civil Aircraft Company (SCAC) május 25-én ünnepelte a fennállásának 15. évfordulóját. Az SSJ programot ugyanakkor némileg beárnyékolja, hogy ez idáig mindössze 306 darab megrendelést sikerült szerezni a típusra, noha már a megnövelt hatótávú SSJ-100LR és az üzleti gép változattal is előálltak. Mindazonáltal türelmetlennek sem szabad lenni, mert például a kanadai Bombardier legújabb, konkurensnek vehető CSeries 100 típusa ennél jóval szerényebb, 63 darabos megrendelésnél tart. Igaz, a CSeries még csak most készül a bevezetésre, az SSJ-100-as pedig már 2011 áprilisa óta van forgalomban.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!