Kevesebb mint egy hét van hátra, hogy június 2-án megnyissa legújabb, budapesti járatát az Iberia. A spanyol nemzeti légitársaság megjelenésével a közvetlen madridi összeköttetés mellett értékes csatlakozási lehetőségek is elérhetővé válnak, nemcsak a dél-európai országon belül, hanem távolabb, Amerika irányába is.

Az Iberia egyik új festést viselő A321-es Airbusa leszállás közben. A típus gyakori vendég lesz Madridból. (Fotó: Bené Riobó - Wikimedia) | © AIRportal.hu

Az Iberia egyik új festést viselő A321-es Airbusa leszállás közben. A típus gyakori vendég lesz Madridból.
(Fotó: Bené Riobó – Wikimedia)

Az Iberia tavaly év végén jelentette be, hogy az európai útvonal-hálózatfejlesztési programja keretében Budapestet is felveszi a térképére. Történt ez éppen a kerek, negyvenedik évfordulón, a spanyol légitársaság ugyanis eredetileg 1974-ben nyitotta meg a járatát Ferihegyre. A jövő héten érkező idei első járat valójában tehát újranyitó lesz, de jelentősége annál is nagyobb, még ha egyelőre csak szezonális összeköttetésről is van szó.

Madrid és Budapest között a két nemzeti légitársaság megállapodása értelmében hosszú időn át a Malév volt a járatüzemeltető, amelyet a közös oneworld szövetség csak tovább erősített, de az Iberia még a magyar légitársaság 2012. év eleji leállása után sem kapott az alkalmon, hogy saját járatot indítson. Az útvonal kizárólag ultra low-cost légitársaságokkal volt igénybe vehető a két főváros között, miközben más délnyugat-európai fővárosokba, mint például Lisszabonba, vagy Rómába megvolt a full-service összeköttetés.

Iberia-menetrend és flottainformáció

IB 3278 MAD – BUD 11:10-14:40
IB 3279 BUD – MAD 15:25-18:45

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

2015. június 2. és június 25. között, keddenként, szerdánként és csütörtökönként. Június 30. és augusztus 27. között, szombat kivételével a hét minden napján. Augusztus 31-től október 1-jéig hétfőnként, keddenként, szerdánként és péntekenként. Október 6. és október 22. között pedig ismét keddenként, szerdánként és csütörtökönként üzemel a járat. A köztes időszakokban nincs IB-összeköttetés.

Az útvonalat a flotta A320-as típuscsaládjába tartozó gépek, A319, A320, A321 szolgálják ki. A leggyakoribb típus a Budapest Airporttól származó információk alapján az A319 és az A321 lesz. Az Iberiánál jelenleg összesen 14 db A319-es és 17 db A321-es teljesít szolgálatot. Az A319-esek 122, a hosszabb törzsű A321-esek pedig járatonként 200 utasférőhellyel üzemelnek.

A menetrendhez kapcsolódó hír, hogy a spanyol légiforgalmi irányítók május 27-én négynapos, részleges sztrájkot hirdettek június 8-ára, 10-ére, 12-ére és 14-ére. Ebből viszont a budapesti járatot egyedül a 10-i érintheti, mivel az esik IB-járatnapra. Az irányítók a hírek szerint a délelőtti és délutáni időszakban két-két órára szüntetik be a munkát.

Június 2-tól végre Madridba is meglesz, olyannyira, hogy a decemberben meghirdetettekkel ellentétben az Iberia végül úgy döntött, kizárólagosan viszi az útvonalat, leányvállalata, az Iberia Express mégsem fog közreműködni a budapesti járatok üzemeltetésében, ami azt is jelenti, hogy forgalomtól függően lényegében a teljes keskenytörzsű modellpalettára számítani lehet, vagyis A319, A320 és A321 típusok is megfordulhatnak majd a spanyol flottából a Liszt Ferenc repülőtéren. (Az Iberia Express gépparkja kizárólag A320-asokból áll). A gépek fedélzete külön business és economy osztályú kabintermékekkel áll az utasok rendelkezésére.

Madridot az Iberia üzemeltetésében szombat kivételével a hét minden napján elérhetővé teszi a légitársaság, előreláthatólag október 22-ig bezárólag. Jelen állás szerint eddig lesznek IB-járatok, de remélhetőleg jól alakulnak a foglalások, amelyek egész éves maradásra bírják a légitársaságot. Erről közelebbi talán már jövő hét kedden is napvilágot láthat, amikor a Budapest Airport és az Iberia sajtótájékoztatóval egybekötött ünnepélyes járatnyitót tart, amelyet jelenlétével várhatóan José Ángel López Jorrin, Spanyolország magyarországi nagykövete is megtisztel majd.

Az Iberia gépeinek földi kiszolgálását a ferihegyi repülőtéren a Celebi Ground Handling fogja végezni, a török hátterű cég nyerte el a jogot erre, amely azért nem meglepetés, mert a másik nagy IAG-légitársaság, a British Airways is velük dolgozik Budapesten. Az utasokat a többi oneworld-tag légitársasághoz hasonlóan induláskor a Liszt Ferenc repülőtér 2B terminálja veszi fel, a gépeket pedig a schengeni besorolásból adódóan a 2A terminál fogadja és indítja. A járatok, ahogy az egy nemzeti légitársasághoz méltó, utashídon keresztül lesznek kiszolgálva. A magyarországi képviselet a szoros szövetséges British Airways-zel közösen lesz ellátva, ami ugyancsak kézenfekvő döntés az Iberia részéről.

Iberia járatnyitás a tények tükrében

Sharkletes Airbus A320-as az Iberia egyik karbantartó hangárjában. (Fotó: Iberia) | © AIRportal.hu

Sharkletes Airbus A320-as az Iberia egyik karbantartó hangárjában. (Fotó: Iberia)

– Az első menetrendszerű járat Madrid és Budapest között, amelyet hálózati modellben működő légitársaság üzemeltet a Malév megszűnése óta. Alternatíva az útvonalon jelenleg elérhető két low-cost légitársaság, a Wizz és a Ryanair szolgáltatásával szemben.
– Új légitársaság a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren, amellyel szélesebb választék biztosítható a spanyol fővárosba utazni vágyóknak, akkor is, ha egyelőre szezonálisan tervezett az Iberia járata.
– Nemcsak hálózati, vagyis átszállási lehetőségeket biztosító, hanem full-service légitársaság megjelenését is a hozza az Iberia, amely kétféle fedélzeti komfortosztály választási lehetőségét adja. Hátrány ugyanakkor, hogy a turista osztályon az étkezés fizetős szolgáltatás.
– A magasabb igényű magáncélú és/vagy üzleti utazók számára az útvonalon elérhetővé válik business class szolgáltatás.
– A két ország közötti üzleti és gazdasági kapcsolatok várható bővülése az újabb légi járat nyújtotta közlekedési előnyök, valamint a két ország közötti légi áruforgalom növekedése, az ún. belly cargo kapacitások révén.
– Az Iberia Európa legnagyobb latin-amerikai útvonalhálózattal rendelkező légitársasága, a oneworld légiszövetség tagja.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!