Él és virul a Boeing 767-es programja, legalábbis ami a még gyártásban lévő teherszállító változatot illeti. Az amerikai repülőgépgyár marketing főnöke, Randy Tinseth ugyanis örömmel adott hírt róla, a századik 767-300F került átadásra május elején.

Everettben a végszerelő soron a századik Boeing 767-300F. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Everettben a végszerelő soron a századik Boeing 767-300F. (Fotó: Boeing Company)

Az új generációs, kompozit építésű Boeing 787 Dreamliner 2011-ben történt bevezetésével a 767-es egyértelműen háttérbe szorult. Vannak akik szerint egyébként idő előtt, mivel egy kis továbbfejlesztéssel, vagy ami manapság divatos, „új hajtómű opció” felkínálásával a 767-es még akár ma is versenyképes lehetne a középkategóriás szélestörzsűek értékesítési áramában, de ez már csak feltételes mód. Ami viszont nem az, az a még gyártásban lévő teherszállító változat, a 767 Freighter.

Sőt, ha úgy vesszük a 767-es egész jól áll. A Boeing legutóbbi, első negyedéves adatai szerint az idei év első három hónapjában összesen 5 darab 767-est adtak át, míg a legújabb Jumbóból, a 747-8-asból csak négyet. A 767-es program jelenleg két típusváltozattal működik: a 767-300ER-n alapuló teherszállítóval és katonai fronton, a 767-200ER-n alapuló légi utántöltésre alkalmas KC-46A tankerrel.

A FedEx Express első vadonatúj B767-300F gépe 2013 szeptemberében. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A FedEx Express első vadonatúj B767-300F gépe 2013 szeptemberében. (Fotó: Boeing Company)

Az 1982-ben forgalomba bocsátott 767-es típuscsalád egyébként igen szép számokkal büszkélkedhet. A Boeing legfrissebb, áprilisi típusösszesítője szerint ez eddig összesen 1115 darab 767-est sikerült eladni, amelyből 1073-at adtak át. Ennek alapján pedig még 42 gép vár legyártásra, mindegyik 767-300F. A típustörténetben a legnagyobb példányszámban az egykori magyar nemzeti légitársaságnál, a Malévnél is üzemeltetett, megnövelt hatótávú 767-300ER (Extended Range) utasszállító fogyott, abból 583 darabot gyártottak.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kereskedelmi célú 767-300F gyártósorát egy amerikai óriásvállalat, a FedEx tartja életben, amely félszáz cargo kivitelű, General Electric hajtóműves 767-est rendelt a Boeingtől a kiöregedett és mára kevésbé költséghatékony MD-10-eseinek helyébe. A gépek szállításai 2013 szeptemberében kezdődtek és ma a lízingelt, valamint közvetlenül a Boeingtől származó vadonatúj gépekkel együtt összesen 19 darab 767F teljesít szolgálatot a flottában.

Happy Birthday 767-300F!

A századik B767-300F a FedEx N120FE lajstromú gépe. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A századik B767-300F a FedEx N120FE lajstromú gépe.
(Fotó: Boeing Company)

A Boeing 767-300F idén éppen 20 éve van forgalomban, indító légitársasága 1995 októberében a United Parcel Service (UPS) volt. A típusból a Boeingnek eddig 137 darabot sikerült eladni, amelyből a 100. most, május elején került átadásra a FedEx Express számára, ezért a programnak 2015 kettős ünnepet hozott. A születésnapét és a századik átadásét egyszerre.

Árulkodó, hogy a Boeing ennek a két ténynek a tudatában sem vette a fáradtságot, hogy közleményt adjon ki és a légiközlekedési szaksajtónak szélesebb körben felhívja a figyelmét. A fő csapásirány már messze van a 767-es programtól. Két típusváltozattal is forgalomban a Dreamliner, 2017-ben érkezik a 737 MAX és várhatóan az évtized végére a legújabb triplahetes, a 777-X is elkészül. Van mivel foglalkozni bőven.

Boeing 767-300F gyári színekben. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Boeing 767-300F gyári színekben. (Fotó: Boeing Company)

Szerencsére azért Randy Tinseth, a Boeing marketing igazgatója blogjában megemlékezett a századik 767F átadásról, amelynek kapcsán mi is felkerestük a Boeinget. A gyár szóvivője örömmel fogadta az érdeklődésünket és rögvest fotókat is küldött a még gyártósoron lévő, majd a másikon később már teljes FedEx festésben éppen felszálló, századik 767-300F gépről.

A 767 teherszállítója, amely a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren is rendszeres vendég (legtöbbször éppen az indító UPS üzemeltetésében) kategóriája egyik leghatékonyabb típusa. Maximális hatótávja 6025 kilométer, miközben 52,7 tonna áru felvételére képes. Utazósebessége 850 km/h. Indulás előtt pedig 90770 liter kerozint tud felvenni tankjaiba. Üzemanyag takarékosságában igény szerint wingletek is segítségére vannak az üzemeltetőnek, valamint nemrég a CF6-os hajtóművéhez a General Electric teljesítményjavító csomagot is készített, amivel 0,5%-kal tovább sikerült csökkenteni a fogyasztást.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!