Annak ellenére, hogy az üzemeltetők sorra válnak meg a mára már kevésbé költséghatékony A340-eseiktől, és a típus kapcsán egyre csak a kivonásról, esetleg búcsúztató ünnepségekről lehet hallani a Qatar Airwaysnél továbbra is maradnak ezek a négyhajtóműves nagygépek.

Idén tavasszal két légitársaság is kivonta flottájából az A340-600-asait. Először márciusban a Thai Airways International, utána áprilisban pedig a China Eastern Airlines intett búcsút a leghosszabb törzsű Airbus utasszállítónak. Azóta nagyobb számban már csak az Etihad Airways, az Iberia, a Lufthansa, a South African Airways, a Virgin Atlantic Airways és a Qatar Airways üzemeltetők.

Kissé bontva a trendet a típussal kapcsolatos legújabb hír azonban nem kivonásról, hanem éppen ellenkezőleg, további üzemeltetésről szól. A Qatar Airways ugyanis rövidesen elkezdi átkonfigurálni meglévő A340-600-asainak a fedélzetét, amely hosszabb távú üzemben tartásra enged következtetni. A legfrissebb menetrendi információk alapján az idei nyári szezon folyamán, várhatóan július 1-jétől kezdődően a katari légitársaság Doha és Kuala Lumpur közötti járatán vezeti be kétosztályos fedélzettel a típust.

Kuala Lumpurba fog repülni a kétosztályosított A340-600-as. (Fotó: Qatar Airways) | © AIRportal.hu

Kuala Lumpurba fog repülni a kétosztályosított A340-600-as. (Fotó: Qatar Airways)

Ez annyiban jelent alapvető változást, hogy az A340-600-as a Qatar-flotta sokáig zászlóshajó típusa volt, amelyet a legnagyobb luxussal vérteztek fel. A 2006-2007-ben átvett összesen négy gép három osztállyal, köztük a legmagasabb, elsővel, valamint a flottában először fedélzeti bárhelyiséggel működött, és olyan kiemelten jelentős útvonalakra állították mint London, vagy Párizs.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Csakhogy 2014 októberében, amikor a Qatar forgalomba állította a kétszintes A380-800-ast, annak éppen ezt a két európai fővárost szemelték ki elsődleges célpontjaiul, még nagyobb pompát felmutatva nemcsak a gép önmaga méreteinél, hanem a fedélzeten kínált vadonatúj kabintermékeknél is fogva. Mindazonáltal, az új üzletpolitika szerint a Qatarnak ezen az egyetlen típusán lesz első osztály, a többi géptípuson egységesen a business lesz a csúcs. A Qatar First az új zászlóshajó, az A380-as privilégiuma.

A jelenlegi Economy Class a katari A340-600-ason. (Fotó: Qatar Airways) | © AIRportal.hu

A jelenlegi Economy Class a katari A340-600-ason. (Fotó: Qatar Airways)

Azt, hogy az A340-600-asok a fedélzet útvonal specifikus átalakításával tovább maradnak Akbar Al Baker, a Qatar vezérigazgatója még tavaly márciusban, a berlini ITB-n jelentette be a sajtó széles nyilvánossága előtt, de konkrét részleteket azon kívül, hogy leveszik az első osztályt, és a business osztályt is a turista javára szűkítik nem közölt. Az airlineroute.net által közreadottak szerint az új, kétosztályos konfigurációban a katari A340-600-asok 24 business és 348 economy, vagyis összesen 372 utasnak adnak férőhelyet, szemben az eddigi 8 first, 42 business és 256 economy ülés alkotta elrendezéssel.

A típus rajongóinak tehát jó hír, átalakulnak, de maradnak az A340-600-asok. A Qatar Airways még számít a szolgálatukra, ami a 66 utassal nagyobb kapacitás révén minden bizonnyal kedvezőbb is lesz az eddigiekhez képest.

A340-600 vs. B777-300ER: Győzött a triplahetes

Boeing 777-300ER Dohában. (Fotó: Qatar Airways) | © AIRportal.hu

Boeing 777-300ER Dohában. (Fotó: Qatar Airways)

A Qatar Airways eredetileg nagy jövőt szánt az A340-600-asnak. Az első négy gépes megrendelés mellé rögtön további hatra opciós foglalást is kötöttek, amelynek esélyes is volt a lehívása, de amikor megjelent a megnövelt hatótávú Boeing 777-300-as a légitársaság hamar letett a folytatásról, veszendőbe hagyták a opciós lekötést. Akbar Al Baker nem akart több négyhajtóműves gépet látni a flottában. Olyat semmiképp, amely kiváltható megfelelő teljesítményű kéthajtóművessel is.

Napjainkban már összesen 37 darab Boeing 777-es van a Qatar gépparkjában, amelyből 28 darab 777-300ER, és ez utóbbiból még 6 darab vár átvételre, miután a 2020-as évek elejétől kezdetüket veszik az 50 megrendelt új generációs 777-9X szállításai.

A 2001 áprilisában bemutatott A340-600-as gyártását, a teljes típuscsaláddal együtt 2011 végén állította le az Airbus.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!