A Swiss International Air Lines lesz a Bombardier CSeries indító légitársasága – jelentette be a mai napon a kanadai repülőgépgyár. A CSeries 100-ast az idén év végére tervezett típusengedélyek megszerzését követően valamikor 2016 első félévében állíthatja forgalomba a svájci légitársaság.

Bombardier CS100 Swiss színekben, látványterven. (Forrás: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Bombardier CS100 Swiss színekben, látványterven.
(Forrás: Bombardier Aerospace)

A Bombardier az indító légitársaság megnevezésével egy időben megragadta az alkalmat arra is, hogy ünnepélyesen bejelentse, júniusban, a párizsi légi szalonon fogják elsőként bemutatni a nagyközönség számára a CSeriest, amely a francia fővárosban tett látogatását követően Zürichbe repül, hogy a Swiss bázisára szervezett típus demonstráción részt vegyen.

A Lufthansa 2008-ban rendelt összesen 30 darab Bombardier CSeries 100-ast svájci leányvállalata, a Swiss számára, amely Avro RJ100-asokból álló regionális flottáját korszerűsíti vele. Harry Hohmeister, Swiss vezérigazgató ezzel kapcsolatban elmondta, örömmel néznek elébe, hogy egyszerre az első megrendelői és egyben üzemeltetői is a CSeriesnek. A Swiss minden alkalommal igyekszik kiemelni, a CSeries 25%-kal lesz üzemanyag takarékosabb a négyhajtóműves Avrókhoz képest, és ami szintén fontos számukra, hogy a kanadai gyártmány lényegesen halkabb üzemű is, amit elsősorban az új, reduktoros Pratt&Whiteny PW1500G hajtóműveknek köszönhet.

A kanadai repülőgépgyár, amely összesen öt darab CSeries 100-as prototípussal folytatja a berepülési programját a legfrissebb ígérete szerint 2016 első félévében szállítja le az első gépet. A CS100-as egyes számú (FTV1) prototípusa 2013. szeptember 16-án teljesítette szűzfelszállását. A többszöri késedelmet, sőt egyszer egy leállást is elszenvedett programhoz idén március 18-án csatlakozott az utolsó, ötödik CS100 prototípus, így azóta már a teljes flottával zajlik a tanúsító eljárás. A legutóbbi hírek szerint, hogy tartható legyen az idei év végére kitűzött 2400 repült óra elérése, amely a típusengedélyek megszerzéséhez szükséges a Bombardier az első sorozatgyártott gépet is be fogja vonni a tesztekbe.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Bombardier CS100 műszaki adatok

Törzshossz: 35 méter
Szárnyfesztáv: 35,1 méter
Magasság: 11,5 méter

Hajtómű: 2db Pratt&Whitney PW1500G
Maximális hatótáv: 5460 km
Utaskapacitás: 121 fő (16/105)
Maximális felszállósúly: 58,5 tonna
Maximális sebesség: 871 km/h

Forrás: Swiss flottainformáció

A Bombardiernek eddig összesen 243 darab CSeriest sikerült véglegesített szerződében értékesítenie, 63 darab CS100-ast és 180 darab hosszabb törzsű CS300-ast. Az idei évben eddig még egyetlen új, lezárt megrendelés sem érkezett a CSeriesre.

A sorozatos halasztások miatti kritikákkal szemben a Bombardier azzal igyekszik érvelni, hogy ők egy alapjaiban új keskenytörzsű típust kínálnak ügyfeleiknek, nem csupán egy hajtómű opcióval, vagy egyéb kiegészítő csomaggal történő fejlesztést. Az indító légitársaság megnevezése körüli hírveréshez azonban hozzá tartozik, amiről természetesen a mai közlemények már nem szólnak, hogy eredetileg a Malmö Aviation lett volna az első üzemeltető, de a cég még 2014 őszén jelezte, inkább nem vállalkozik a feladatra.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!