Kedvező eredményekkel zárta az idei első negyedévet az Air Serbia. Az Etihad Airways égisze alatt újjászervezett szerb nemzeti légitársaságnak az árbevétele és utasforgalma is nagyobb volt az előző évi azonos időszakhoz képest, miközben a vállalat teherszállító tevékenysége is jelentős növekedést mutat. A vezérigazgató az elkövetkezőkre nézve is szigorú pénzügyi fegyelmet hirdetett a szükséges, további fejlődést célzó beruházások megtartása mellett.

Az Air Serbia egyik ATR 72-es típusa a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren. (Fotó: © Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Air Serbia egyik ATR 72-es típusa a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren. (Fotó: © Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Az Air Serbia honlapján közzétettek szerint a légitársaság idén, az első három hónapban 453000 utast szállított, 26%-kal többet, mint egy évvel korábban. Az elérhető utaskilométerben mért kapacitásait 15 százalékkal 795 millióra növelte a légitársaság. Az árbevétel 27 millió euróról 39 millióra növekedett, amely 44 százalékos fejlődés az előző évi teljesítményhez képest.

A légitársaság cargo üzletága is eredményes volt, 61%-os növekedést produkált, az idei első negyedévben összesen 875 tonnányi árut megmozgatva. Dane Kondic, vezérigazgató az Air Serbia első negyedéves teljesítményének ismertetése kapcsán elmondta, az elkövetkezőkben is szeretnék kihasználni azt a növekedést, amelyet az útvonalhálózat fejlesztése és a code-share partnerségek bővítése táplál. Szerinte eredményeik egyértelműen alátámasztják üzleti stratégiájuk hatékonyságát, ami – mint mondta – kedvező jel a hosszú távú sikerhez.

A légitársaság jelentésében azonban sem profit, sem pedig töltöttségi (load-factor) adatok nem szerepelnek. A vezérigazgató inkább arról beszélt, hogy ahogy 2014-ben, idén is elődleges szempont lesz a légitársaság számára a pénzügyi fegyelem fenntartása és a kiadások szigorú felügyelete, annak ellenére is, hogy bizonyos kulcsfontosságú területeken a fejlődés érdekében igenis szükség lesz beruházásokra. Kondic a munkaerővel, a szolgáltatásokkal és termékeikkel kapcsolatos területeket nevesítette, amiből a légitársaság színvonalának további fejlesztési szándéka szűrhető le.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A kódmegosztó egyezményekkel való hálózatfejlesztési programjára valóban nagy hangsúlyt fektetett az Air Serbia. Tíz légitársasággal (Adria Airways, Aeroflot, airberlin, Air France, Alitalia, Bulgaria Air, Etihad Airways, Etihad Regional, KLM, Tarom) szorosabbra fűzött kapcsolatai, együttműködése révén 29 úti céllal gazdagodott az elérhető városok száma, amelyek közül a légitársaság a távol-keleti térségben Szöult, Szingapúrt és Ho Si Minh-várost emelte ki újdonságként.

Megújulhat az Air Serbia regionális flottája

Air Serbia ATR 72 bőrüléses utaskabinja. (Fotó: © Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Air Serbia ATR 72 bőrüléses utaskabinja.
(Fotó: © Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A hivatalos közleményben nem szerepel, de sajtóértesülések szerint a vezérigazgató a légitársaság regionális utasszállító flottájának korszerűsítését is kilátásba helyezte, lecserélve a jelenleg üzemeltetett, átlagéletkorukat tekintve 21,7 éves ATR 72 típusokat. A ch-aviation Dane Kondictól származó információi szerint, mivel az Air Serbia az elkövetkező két-három évben szeretné végrehajtani a flottafrissítést elsősorban lízingben gondolkodnak, az új gépek hosszadalmasabb rendelési, illetőleg szállítási idejére hivatkozva.

Az Air Serbia flottájában jelenleg 5 darab, egyenként összesen 66 utasüléses ATR 72-es, két 72-500-as és három 72-200-as teljesít szolgálatot. A légitársaság ezekkel a turbolégcsavaros gépekkel teljesíti a napi rendszerességű budapesti járatai mellett Bosznia-Hercegovinába, Szlovéniába, Horvátországba, Macedóniába Montenegróba, Romániába, Bulgáriába, Csehországba, Albániába és Görögországba közlekedő járatait is.

Kondic ugyanakkor sietett hozzátenni, ATR gépeik magasabb életkoruk ellenére is kitűnő műszaki állapotban vannak. Azok az Etihad Airways műszaki ellenőreinek auditján is megfeleltek. Valamint, amire a vezérigazgató ezúttal nem tért ki, hogy mind az öt gépet, amelyek előzőleg az előd Jat Airwaysnél működtek az Air Serbia üzemeltetésre való felkészítés során a kabinbelsőre kiterjedően is felújítottak.

A meglévő ATR-ek helyébe érkező konkrét géptípusról, arról, hogy az Air Serbia marad-e az ATR-nél, vagy esetleg más regionális járatok teljesítésére alkalmas típust választ egyelőre nincsenek közelebbi információk. A költséghatékonysági szempontok azonban az ATR mellett szólnak, amelyhez mind a hajózószemélyzet, mind a műszaki-karbantartás oldaláról a légitársaság már rendelkezik képzettséggel és kellő szakmai tapasztalattal.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!