Kiválasztotta az A330neo szárnyvégeinek gyártóját az Airbus. Az európai repülőgépgyár ugyanarra a cégre, a Korean Air Aerospace Divisionre (KAL-ASD) bízza a továbbfejlesztett A330-as szárnyvégeit, amely az A320-as típuscsalád számára is készíti a sharkleteket.

Airbus A330neo látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Airbus A330neo látványterv. (Forrás: Airbus)

Az Airbus és a Korean Air Aerospace Division között létrejött, ma bejelentett megállapodás szerint a dél-koreai vállalat puszani üzemében fognak készülni az A330neo kompozit szárnyvégei, vagyis ugyanott, ahol 2012 óta A320-as típuscsalád számára is gyártják a sharklet szárnyvégeket. A KAL-ASD az A330ceo és az A350XWB gyártási programjaiban is beszállító partner, így a két cég közötti kapcsolatok immár több mint 25 éves múltra tekintenek vissza.

Az A330neo, amely a ma forgalomban lévő A330-asokhoz képest utasülésenkénti bontásban 14%-kal alacsonyabb fogyasztást ígér a gazdaságosabb üzemét nemcsak az új, Rolls-Royce szállította Trent 7000-es hajtóműveknek, hanem az átdolgozott szárnyszerkezetnek is köszönheti. Az A330neo az A350XWB ihlette ívelt szárnyvége mellett, 3,7 méterrel megnövelt fesztávval, optimalizált hajtómű felfüggesztésekkel és orrsegédszárnnyal, valamint a szárnybekötés áramvonalazásával törekedik a lehető legnagyobb fokú hatékonyságra. Az A330neo szárnyfesztávját a jelenlegi 60,3 méterről 64 méteresre növelik, ami előnyösebb lesz a teljesítményre nézve, de még mindig megtartja a típust az ICAO Code E kategória szerinti besorolásban.

Kétféle típusváltozat, eddig összesen 145 megrendelés

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A330neo szárnyvég közelebbről. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A330neo szárnyvég közelebbről. (Fotó: Airbus)
Az A330ceo és az A330neo szárnyvége, és az új szárnyvéggel megnövelt szárnyfesztávnak szemléltető rajza. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A330ceo és az A330neo szárnyvége, és az új szárnyvéggel megnövelt szárnyfesztávnak szemléltető rajza. (Forrás: Airbus)

Az összességében 14 százaléknyi takarékossági kedvezményből az Airbus tizenegyet vár az új hajtóműtől és a fennmaradó részt az egyéb aerodinamikai fejlesztésektől, de fontos, hogy az A330neo a várakozások szerint nemcsak takarékosabb lesz, hanem az új rendszereinek és megoldásainak köszönhetően a légitársaságok mintegy 400 tengeri mérfölddel, vagyis 740 kilométerrel nagyobb hatótávra tehetnek szert.

Az Airbus tavaly júliusban a Farnborough légi szalonon hirdette meg az A330neo programját, amely idén márciusig bezárólag 7 ügyféltől összesen 145 megrendelésre tett szert. A legjelentősebb vevő a maga 55 gépes igényével az AirAsia X légitársaság. A kétféle típusváltozatban kínált A330neo-ból eddig a hosszabb törzsű A330-900neo fogyott jobban. Az A330-800neo-ból mindössze 10 gépet sikerült eladni, hatot a Hawaiian Airlinesnak, négyet pedig a TransAsia Airwaysnek.

Az A330-800neo aktuális listaára 249,6 millió dollár, ami azt jelenti, hogy 20,6 millió dollárral drágább az A330-200-ashoz képest, de az A330-900neo, amely 284,6 millió dollárba kerül még nagyobb, 30,9 milliós különbözettel van a mai A330-300-ashoz képest. A Toulouseban készülő A330neo először az 900-as szériában 2017 utolsó negyedévében áll forgalomba, majd utána, várhatóan 2018-ban az első A330-800neo is átadásra kerül.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!