Újabb légitársaság vonta ki a forgalomból Airbus A340-300-asait, helyükbe korszerűbb és gazdaságosabb üzemű kéthajtóműves gépeket állítva. A chilei LAN Airlines április 17-én búcsúztatta az utolsó menetrendszerű járatát, amely A340-essel közlekedett. Az európai szélestörzsű távozása 15 éves korszakot zárt a dél-amerikai légitársaságnál.

LAN Airlines Airbus A340-300-as Sydney-ben, 2011-ben. (Fotó: Paul Spijkers - Wikimedia) | © AIRportal.hu

LAN Airlines Airbus A340-300-as Sydney-ben, 2011-ben.
(Fotó: Paul Spijkers – Wikimedia)

Vízsugaras köszöntés fogadta április 17-én Santiago de Chilében, az Arturo Merino Benítez repülőtéren a LAN Sydney-Auckland útvonaláról érkező járatát, ezen közlekedett ugyanis utoljára menetrendszerűen a légitársaság A340-300-as típusa. A sors ugyan úgy hozta, hogy az egyik A340-est aznap még be kellett állítani a limai járatra, de ez azon a tényen semmit sem változtat, hogy a LAN megválik A340-eseitől. A múlt hét pénteki búcsú nemcsak az A340-esnek, hanem egyáltalán a négyhajtóműves üzemnek is szólt, mivel a LAN flottájában nincs más repülőgép, amely ennyi hajtóművel üzemelne és a tervekben sem szerepel újabbak forgalomba állítása.

Chile nemzeti légitársasága 1998-ban döntött úgy, hogy hosszú távú járatai üzemeltetéséhez az Airbus A340-300-as típusát választja, rögtön hét gépre rendelést formálva, amelyet további hét gépre szóló opciós foglalással egészítettek ki. Elsődleges elvárás volt, hogy a típus teljesítményénél fogva megfelelő összeköttetést tudjon teremteni Chiléből Európával, Madrid és Frankfurt városaival, valamint délen Ausztrália és Új-Zéland irányába. Az akkori szemlélet szerint pedig ezekhez, az óceánokat átrepülő útvonalakhoz még csakis négyhajtóműves gép jöhetett számításba.

Az európai repülőgépgyár 2000 őszén meg is kezdte a szállításokat. Az első, CC-CQA lajstromú A340-300-as szeptemberben csatlakozott a flottához, majd októberben a második, CC-CQC lajstromú gép is megérkezett Chilébe. A LAN ezután még két gépet, 2001 októberében a CC-CQE és decemberben a CC-CQF lajstromút vette át közvetlenül a gyártótól. A többi gépre vonatkozó rendelést végül törölték. A LAN flottatörténete azonban mégis összesen öt darab A340-300-ast tartalmaz, mivel a légitársaság a kapacitásainak növelése érdekében 2007-ben egy újabb gépet szerzett be. Ez volt a CC-CQG, amelyet egészen 2012-ig béreltek, miután az a SAS – Scandinavian Airlineshoz került.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az AndeSpotters búcsúvideója az A340-estől, benne az utolsó járattal

Forrás: AndeSpotters YouTube Csatorna

A LAN az amerikai kontinensen elsőként állította forgalomba a 787-8-ast, a képen látható hosszabb törzsű 787-9-esnek pedig Latin-Amerikában lett az indító légitársasága. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A LAN az amerikai kontinensen elsőként állította forgalomba a 787-8-ast, a képen látható hosszabb törzsű 787-9-esnek pedig Latin-Amerikában lett az indító légitársasága.
(Fotó: Boeing Company)

Dreamlinerek veszik át az útvonalakat

Az A340-300-asokkal, amelyeken először vezettek be First Class szolgáltatást a LAN előtt megnyílt a világ. A típussal a légitársaság közvetlen járatokat tudott biztosítani Európába, valamint Ausztráliába és Új-Zélandra, de szükség esetén A340-esek repültek New Yorkba, Los Angelesbe, vagy akár Limába, Buenos Airesbe és más dél-amerikai városba is.

Az A340-300-as ideje azonban lejárt. A LAN, ahol megfelel ott Boeing 767-300ER típusaival, de leginkább a legújabb generációs Boeing 787-8, 787-9-eseivel pótolja Airbusainak kapacitásait. Miután 2014 májusában az FAA már 330 perces ETOPS engedélyt adott ki a 787-esre a két hajtómű is elegendő lesz a déli féltekén való interkontinentális repüléshez.

A chilei légügyi hatóság engedélyei alapján a LAN 787-esei egyelőre 240 perces eltávolodási szabadsággal repülhetnek, amivel már elérhető az ausztrál térség. Az első kéthajtóműves Sydney-járat Aucklanden keresztül egy 787-8-assal április 17-én el is indult, de ezen, a jelenlegi felhatalmazás birtokában még úgy kell megválasztani az útvonalat, hogy a Húsvét-sziget szükség esetén leszállásra elérhető legyen. A chilei hatóságnál folyamatban lévő 330 perces ETOPS megszerzésével viszont még közvetlenebb lehet majd a járat.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!