Átlépte az 1500-as határt az Airbus A330-as család rendelésszáma – jelentette be ma az európai repülőgépgyár. Az Airbus kéthajtóműves szélestörzsű típuscsaládja a Turkish Airlines, valamint az Air Lease Corporation (ALC) márciusi megrendeléseivel érte el a másfél ezres rendelésállományt.

Az egyik A330-as prototípus repülés közben. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az egyik A330-as prototípus repülés közben. (Fotó: Airbus)

Köszönhetően a Turkish Airlines 4 darabos A330-200F és a magyar származású Steven F. Udvar-Házy vezette ALC lízingcég 25 darabos A330-900neo megrendelési szerződéseinek az Airbus A330-as család elérte, sőt meg is haladta a másfél ezres határt. Az aktuális rendelésállomány ugyanis 1501 gépen áll.

Az A330-as típuscsalád az Airbus eddigi legsikeresebb kéthajtóműves szélestörzsű típusa, amelyből a gyári adatbázis szerint 1157 gép van forgalomban. Ez azt jelenti, hogy minden huszadik másodpercben le-, vagy éppen felszáll egy A330-as a világ több mint négyszáz nemzetközi repülőterén, ahol az A330-asok rendszeresen megfordulnak.

Az Airbus másfél ezret meghaladó A330 rendelésállományát hirdető plakátja. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Airbus másfél ezret meghaladó A330 rendelésállományát hirdető plakátja. (Forrás: Airbus)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az A330-as prototípusa 1992 novemberében teljesítette első felszállását, miután 1994-ben került átadásra az első sorozatgyártott A330-as a francia Air Inter légitársaság számára. Az ezredik A330-as, egy A330-300-as átadása 2013 júliusában történt.

Az A330-as sikere nemcsak gazdaságos üzemében, hanem sokoldalúságában is rejlik. Az aktuális kínálat szerint az A330-as család kétféle utasszállító és ugyancsak kétféle teherszállító, illetőleg katonai variánssal hódít a piacon. Az A330-200-as, valamint a hosszabb törzsű 300-as kivitelek mellett létezik az A330-200F (Freighter) és a többcélú tankergép, az A330M. Utóbbi szintén a 200-as széria alapjaira épül. A siker titka az Airbus szerint a folyamatos, a megrendelők igényeit figyelembe vevő fejlesztésekben rejlik, ezért állhat rövidesen forgalomba a legújabb, megnövelt felszállósúlyú A330-as, majd a tervek szerint 2017 végétől az új hajtómű opciós A330neo is.

A megnövelt felszállósúlyú A330-ast az Airbus az A330-200-as és a hosszabb törzsű A330-300-as szériában is elérhetővé teszi ügyfeleinek. Az első 242 tonnás A330-ast idén veheti át az amerikai Delta Air Lines.

Az A330neo újításai és jellemzői infografikán. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az A330neo újításai és jellemzői infografikán. (Forrás: Airbus)

Az új Rolls-Royce Trent 7000 hajtóművel, új szárnyvégekkel és korszerűsített kabinbelsővel versenybe szálló A330neo család programját az Airbus 2014 júliusában indította kétféle, A330-800neo és A330-900neo típusváltozatokban, amelyek eddig 7 ügyféltől összesen 145 rendelést szereztek a teljes A330-as programon belül. Az A330neo az Airbus ígérete szerint a jelenlegi A330-ashoz képest egy utasülésre bontva további 14%-kal lesz takarékosabban üzemeltethető, amivel a leggazdaságosabb középkategóriás szélestörzsűje lesz a piacnak.

Az aktuális listaárak szerint egy A330-200-as 229 millió, egy A330-300-as 253,7 millió, míg egy A330-200F 232,2 millió dollárba kerül. Az egyelőre még fejlesztés alatt álló A330-800neo 249,6 millió, az A330-900neo pedig 284,6 millió dollárba kerül darabonként a vevőknek.

Az Airbus jelenleg havonta tíz A330-ast gördít le gyártósorairól, ami a szélestörzsű típusok között rekord kibocsátási mennyiség. Ez viszont már nem tart sokáig, mert az Airbus bejelentette, 2015 utolsó negyedévében visszább vesz és havi kilenc gépre állítja A330-as gyártósorai kapacitását.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!