Nem adják fel az A380-as programot, de az újrahajtóművezett változattal kapcsolatban még mindig gondolkodási időre van szüksége az Airbusnak. A kisebb, elsősorban a kabinkonfigurációt érintő módosításokon már dolgoznak, de az A380neo-ról továbbra sincs döntés. Az európai gyártó vezetője szerint csak akkor vágnak bele a programba, ha arra egy megfelelő, biztos üzleti tervet tudnak felállítani.

Eddig összesen tizenhárom A380-800-as üzemeltető van. A legutóbb 2014 végén az Etihad Airways vette át az első Superjumbóját. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Eddig összesen tizenhárom A380-800-as üzemeltető van. A legutóbb 2014 végén az Etihad Airways vette át az első Superjumbóját. (Fotó: Airbus)

Ismét elhangzott a megerősítés, az Airbus nem adja fel az A380-as programot. Noha a 2007-ben forgalomba bocsátott kétszintes típus mindössze 317 darabos rendelésállománnyal rendelkezik (ebből 156 gépet adtak át eddig) az európai gyártó mégis inkább arra koncentrál, hogy miként tudja a lehető legjobban kiszolgálni az ügyfelei igényeit és legfőképpen még több megrendelést szerezni. Egyedül a hozzáállás változott és kapott új színezetet, mivel a gyáriak, ha kicsit késve is, de rájöttek, nem lesz elég azzal előállni, hogy az A380-as mindent visz, egyedülálló a teljesítménye, és akinek ilyenre van szüksége vegye meg.

Az A380-as neosítása, vagyis új hajtómű opcióval való felkínálása, amely elsődlegesen a költséghatékonyabb üzemet szolgálja azóta van igazán napirenden, amióta a típus legnagyobb üzemeltetője, az Emirates túllépve a kétoldalú tárgyalások küszöbén nyilvánosan is kihirdette, várja az Airbustól a továbbfejlesztett változatot. Akárhogy is, de ez egy olyan légitársaságtól, amely a teljes A380-as eladások csaknem felét kitevő, 140 gépes rendeléssel bír egyértelműen komoly felhívás. Valamit kezdeni kell vele.

Hozzá kell tenni, amikor a neosításból indulunk ki, amely eredetileg az Airbus keskenytörzsű típuscsaládja, az A320-as kapcsán került fel a gyártó szótárába, akkor ott nemcsak közvetlenül a „new-engine-option”, vagyis az új hajtómű opció áll rivaldafényben, hanem a fedélzeti rendszerekben történő újítások is, amelyekkel például az üléskiosztás korszerűsíthető, és úgy néz ki, itt jött lére áttörés az A380-assal.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A legnagyobb A380neo szószóló a legnagyobb A380-üzemeltető, az Emirates. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A legnagyobb A380neo szószóló a legnagyobb A380-üzemeltető, az Emirates. (Fotó: Airbus)
Az Airbus bánatára eddig még egyetlen A380-ast sem sikerült eladni Amerikában. Itt a prototípus Santiago de Chile feletti repülése látható a tavalyi FIDAE légi szalon keretében. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Airbus bánatára eddig még egyetlen A380-ast sem sikerült eladni Amerikában. Itt a prototípus Santiago de Chile feletti repülése látható a tavalyi FIDAE légi szalon keretében.
(Fotó: Airbus)

Ezen a téren ugyanis az Airbus hajlandóságot mutat, tavaly be is jelentették, hogy dolgoznak az A380-as fedélzetének, a kabinkonfigurációs lehetőségek bővítésén, amellyel még vonzóbbá igyekeznek tenni a típust. Az Airbus ezt megelőzően csaknem teljesen elzárkózott bármiféle újítástól, mondván az A380-as tökéletes jellemzőkkel bír a kategóriájában, és nincs is másra szükség, mint egy jó értékesítési kampányt összeállítani és eladni a gépet. Legutóbb 2013-ban ezt a hangzatos „Own the sky”, vagyis „Birtokold az eget!” szlogenbe csomagolva próbálták megtenni, aminek az évben a legkitartóbb vevő, az Emirates 50 gépes rendelésén és egy lízingcég, az Amedeo (akkor még Doric) 20 gépes vásárlási szándékán kívül más eredménye nem lett. 70 gép végülis nem kevés, de ami a legnagyobb probléma, hogy azóta egyetlen újabb biztos rendelés sem futott be.

Az aktuális árlista alapján 428 millió dollárba kerülő A380-assal kapcsolatban Fabrice Brégier, Airbus vezérigazgató a legutóbb vele készült interjúban elmondta, még időre van szükségük az új hajtóműves verzió eldöntésére. Az A380-as program számára két tervet vázolt, egyet a közeljövőre, egyet pedig a távolabbira nézve.

"Own the sky" matrica az Airbus A380-as bemutató gépén. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

„Own the sky” matrica az Airbus A380-as bemutató gépén.
(Fotó: Airbus)

Amin már most is dolgoznak, hogy újabb férőhelyeket teremtve a fedélzeten még inkább gazdaságossá tegyék az üzemeltetők szemében a típust, mindezt úgy – tette hozzá frappánsan Brégier, hogy az A380-as nagyszerű kényelme továbbra is megmaradjon. Hosszabb távon pedig a teljesítmény oldaláról közelítve – és ez lehet a várva-várt neósítás – az aerodinamikai újítások és a hajtómű kérdése is a lehetőségek vizsgálatának a tárgya, de leszögezte, addig egész biztos nem szánják el rá magukat, amíg egy igazán megfelelő üzleti tervet nem állítanak, mert felesleges pénz nincs efféle programokra.

A hosszabb törzsű, A380-900-as most nem lett nevesítve, de a teljesítmény felől közelítő hosszabb távú tervezetben vélhetően ez is benne van, még akkor is, ha a legnagyobb esély ebben a vonatkozásban az A380-800-as továbbfejlesztésére van.

A Brégier-interjú hangsúlyos üzenete, hogy az A380-as program az idei év végére várhatóan egyenesbe jön, és végre nem lesz ráfizetéses a gyárnak, amit reményeik szerint tartani is tudnak az elkövetkezőkre nézve.

Cikkajánló Teljesítményjavított Rolls-Royce hajtómű már van

Tavaly februári, Nem sietős az Airbusnak az A380neo című cikkünkben, amelyben először írtunk az A380-as lehetséges új hajtóműves verziójáról beszámoltunk róla, hogy az A380-ashoz a Rolls-Royce előállt egy teljesítményjavított hajtóművel, a Trent 900 EP2 változatával, amely legkevesebb 0,8%-kal lett üzemanyag takarékosabb az elődhöz képest.

Az Emirates számára, amely a másik lehetséges A380-as hajtóművel, az Engine Alliance GP7200-asával üzemelteti gépeit ez azonban kevés újításnak bizonyult, és változatlanul kitart a teljesen új A380 hajtómű igénye mellett.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!