Megkapta az EASA típusengedélyét az Airbus A330-as legújabb, 242 tonna maximális felszállósúlyú változata. Az európai hatóság a General Electric hajtóművel ellátott A330-300-asra adta meg a forgalomba bocsátáshoz szükséges jóváhagyást, miután az Airbus 100 órás berepülési programjával bizonyította a típus alkalmasságát. Az új széria első üzemeltetője az amerikai Delta Air Lines lesz.

Az első A330-300 242t felszállás január 12-én. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az első A330-300 242t felszállás január 12-én. (Fotó: Airbus)

A megnövelt teljesítményű A330-as jellemzői infografikán. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

A megnövelt teljesítményű A330-as jellemzői infografikán. (Forrás: Airbus)

Az A330-as üzemanyag ellátó rendszere. (Forrás: FAA) | © AIRportal.hu

Az A330-as üzemanyag ellátó rendszere.
(Forrás: FAA)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szűzfelszállással január 12-én kezdődött száz órás berepülési programot az Airbus két A330-300-assal folytatta: az MSN0871 gyári számú gépen az aerodinamikai újításokat tesztelték és vizsgáztatták, az MSN1628 pedig a gép középső, ún. center tankjának beiktatását, valamint általában az új típusváltozat teljesítményét hivatott igazolni.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) elsőként az A330-300-as General Electric CF6-80E1 hajtóművel ellátott változatát ismerte el a megnövelt, 242 tonnás kivitelben, de hogy az üzemeltetőknek még szélesebb legyen a kínálat ezután a Pratt&Whitney PW4000 és a Rolls-Royce Trent 700 hajtóművek is sorra kerülnek a típusengedélyek megszerzésében, valamint hátra van még, hogy az amerikai hatóság, a Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) is kiadja engedélyét, amely az EASA nyomán várhatóan rövidesen meg is fog történni.

Az Airbusnak eddig összesen 11 vevőt sikerült szereznie a 242 tonnás A330-asra, amely a rövidebb törzsű, A330-200-as szériában is rendelhető, de annak berepülési és tanúsító programját még nem kezdték el. A center tank, amellyel a típus üzemanyag kapacitását tudják növelni az A330-200-ason már eddig is rendelkezésre állt, de az A330-300-ason most, a 242 tonnás kivitellel aktivizálták a nagyobb teljesítmény, a 11300 kilométeres maximális hatótáv elérése érdekében.

A megnövelt felszállósúlyú A330-as az üzemeltetők körében azért is népszerű lehet, mert nemcsak nagyobb terheléssel és 500 tengeri mérfölddel (926 km) nagyobb hatótávra szállhat fel, hanem az üzemanyag takarékosságon is sikerült javítani, további 2%-os kedvezményt elérve. Ezzel a teljesítménnyel az A330-as a korábbi, 235 tonnás változathoz képest akár 15 órás útvonalak teljesítésére is képes, amellyel már a legtöbb távoli úti cél elérhető, London reptereiről például a tipikus hosszú távú járatok több mint 90%-a teljesíthető, ugyanakkor ha az üzemeltetők nem a nagyobb hatótávot, hanem inkább a nagyobb terhelhetőséget kívánják kihasználni, akkor a már most is meglévő útvonalaikon kamatoztathatják biztonsággal a 242 tonnás A330-as teljesítményét.

A 242 tonnás A330-as változat típusengedélye nemcsak a jelenleg forgalomban lévő A330 típusok termékpalettája számára újdonság, hanem meghatározó pillére a tavaly elindított A330neo (new engine option) programnak is, mivel a megnövelt felszállósúlyú A330ceo egyben a továbbfejlesztett NEO-változat alapjául is szolgál.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!