Hiába szabályozzák az EU jogszabályai a légitársaságok kártérítési felelősségét járattörlés és késés esetén, az utasoknak nem egyszerű a dolguk, ha hozzá akarnak jutni a nekik járó kártérítéshez. A nemrégiben indult AIMTOCLAIM.EU egy olyan online működő rendszer, amelynek segítségével egy egyszerű regisztrációval megúszható a hosszas ügyintézés, pereskedés és az utasok szinte azonnal pénzhez juthatnak, akár 5 évre visszamenőleg is.

Néhány hete megjelent, Késett a géped? Fizet az AimToClaim.eu! című cikkünk nyomán rengeteg kérdés érkezett szerkesztőségünkhöz a témával kapcsolatban. Megkerestük Dr. Herceg József ügyvédet, az AIMTOCLAIM.EU alapítóját, aki évek óta foglalkozik pénzügyi joggal és követelésbehajtással. Dr. Herceg Józsefet a szolgáltatás létrejöttéről, a rendszer működéséről, az eddigi tapasztalatokról és a légitársaságok kártérítési hajlandóságáról kérdeztük.

Hogyan jött az ötlet az AIMTOCLAIM.EU elindítására, esetleg személyesen Ön futott bele egy késésbe vagy járattörlésbe, majd a légitársaságokkal a kártérítésért folytatott küzdelembe?

Dr. Herceg József (Forrás: bht.hu) | © AIRportal.hu

Dr. Herceg József (Forrás: bht.hu)

2014-ben kezdtem foglalkozni a légiutasok kártalanításának behajtásával. Az ötlet onnan adódott, hogy egy alkalommal Londonban voltunk a kollégáimmal annak érdekében, hogy az ügyvédi iroda számára irodahelyiség-bérlet ügyében tárgyaljunk. A késő esti géppel jöttünk volna haza, azonban a járat technikai problémák miatt késett 4 órát, mi pedig ott ültünk a váróban mindenféle tájékoztatás és ellátás nélkül. Ezt követően még a repülőgépen ülve is várattak egy órát, míg végül elindultunk hazafelé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mire Budapestre érkeztünk, addigra a reptéri parkolójegyem ára eggyel magasabb kategóriába ugrott, melyet bosszúsan bár, de kénytelen voltam kifizetni. Persze ezek után már nagyon későn, hajnalban értünk haza, és másnap is dolgozni kellett. Szerettem volna a minket ért kellemetlenségek miatt legalább a parkolójegy árát visszakapni a légitársaságtól, és ekkor kezdtem el utánanézni annak, hogy késés esetén milyen jogok illetik meg az utasokat.

Mivel ilyen élmény korábban nem ért, ezért egészen odáig nem is hallottam a 261/2004/EK rendeletről, amely rögzíti, hogy az utasoknak a légitársaság okozta késés miatt kompenzáció jár. Természetesen írtam én is levelet.

A légitársaság pedig azonnal kifizette a kártérítést és a plusz költségeit, vagy mégsem?

A kérelmemet elutasították azzal a kifogással, hogy elháríthatatlan külső okok miatt történt a késés, és ilyenkor nem jár a kártalanítás. Én azonban utánajártam a jogszabályi környezetnek, míg végül is arra az álláspontra jutottam, hogy nemcsak a parkolójegy ára, hanem ennél több is jár nekem és kollégáimnak, akik megbíztak azzal, hogy a követelésüket hajtsam be a magaméval együtt. A különböző jogi eljárásokat követően végül sikerült behajtás.

Többen megkerestek ezt követően azzal, hogy segítsünk nekik a követeléseik behajtásában, mert nem tudnak zöld ágra vergődni a légitársasággal. Azóta már minden nagyobb légitársasággal szemben indítottam ügyeket. A behajtások során szerzett tapasztalatok terméke ez az új szolgáltatás.

Miért kell az utasoknak külön kérni a légitársaságoktól a kártérítést és miért szükséges akár pereskedni annak érdekében, hogy az utas megkapja, ami a jogszabályok szerint jár neki?

Az utasokat megillető kártalanítás a 3 órát meghaladó késedelem vagy járattörlés esetén jár. Ez a pénz azonban nem automatikusan kerül az utas bankszámlájára, maga a légitársaság nem fogja az utasnak önmagától átutalni. A kártalanítást kérni kell.

Abban az esetben, ha valamely kötelezett nem fizet, rendszerint különböző jogi eljárások állnak rendelkezésre az igazunk bizonyítására és a követelés kikényszerítésére.

A légitársaságokkal szemben azonban nehezebb a helyzet, mivel a határon átnyúló jelleg miatt jelentősen nehezebb a követelést behajtani egy másik EU tagállam jogrendszerében. A légitársaságok önálló perlése jogban járatlanok számára egy hosszú, munkaigényes, stresszes eljárás. Nem mindenki szeret pereskedni vagy légitársaságokkal szemben fellépni. A gyakorlati tapasztalatom az, hogy a legtöbben ha meghallják, hogy pert kell indítani a kártalanítás behajtása érdekében, inkább a nyugalomra szavaznak, és hagyják veszni a kártalanítást.

Sokan vannak olyanok, akik nem szeretnek semmilyen peres eljárást indítani, ezeknek az utasoknak ez a konstrukció tud megoldást jelenteni, hiszen az így kötött követelésvásárlási szerződésben már nem a légitársasággal, hanem egy követelésvásárlással foglalkozó pénzintézettel állnak jogviszonyban.

Akik egyedül vágnak bele a kártérítés behajtásába, még ha valamilyen választ is kapnak a légitársaságtól (többnyire elutasítót), a kártalanítás megszerzéséhez bíróságra kell az ügyet vinni, ahol a légitársaság teljes jogi arzenáljával és dörzsölt ügyvédjeivel állnak szemben.

Van-e különbség a hagyományos és a diszkont légitársaságok között a felelősség és a kártérítés-fizetési kötelezettség, netán a kártérítési összegek terén?

Nincsen semmilyen különbség a hagyományos és a „fapados” légitársaságok között, minden légitársaságra ugyanazok a szabályok vonatkoznak.

Teljesen mindegy az is, hogy az első osztályon vagy a turistaosztályon utazunk, az Európai Unió nem tesz különbséget az egyes utasok között a pénztárcájukat tekintve.

Mindenkinek ugyanakkora összeg jár. Sőt, kevesen tudják azt is, hogy nemcsak az Unión belüli utazások során jár a kártalanítás, hanem akkor is, ha az indulás vagy az érkezés az Unió területén történt.

…és a fizetési hajlandóság terén?

Sajnos azt kell mondjam, hogy a fizetési hajlandóság egyformán rossz minden légitársaságnál. Eddigi praxisom során mindösszesen 3 olyan légitársasággal találkoztam, akik az első fizetési felszólításra azonnal fizettek. Legtöbb esetben szükséges valamilyen jogi eljárás megindítása, peres eljárás indítása sem ritka.

Gyakoribb az, hogy még ha ígéretet is kapunk a fizetésre, különböző adminisztratív terhekkel nehezítik az utasok dolgát, és a fizetés is sokat késik. Sokszor kérik olyan dokumentumok ismételt benyújtását, amivel maguk is rendelkeznek (pl. beszállókártya, jegy).

A légitársaságok tisztában vannak azzal az előnyükkel, hogy az utasok egyrészt nem ismerik a jogaikat, másrészt sokkal nehezebben lehetséges a követelését érvényesíteni külföldön, mint idehaza. Legtöbbször azzal találkozom, hogy a légitársaságok jogilag felkészültek, és lehetőség szerint próbálnak szabadulni a 261/2004/EK rendelet által rájuk rótt kötelezettségektől.

Budapestről indult a járatom, de nem EU-s légitársasággal utaztam. Mik az esélyek egy esetleges késés esetén megítélendő kártérítésre? Nehezebb behajtani a nem EU-s légitársaságoktól a kártérítést?

A nem EU-s légitársaságokkal szembeni követelések behajtása nehezebb. Míg az Európai Unión belül vannak olyan intézményesített jogérvényesítési eszközök, amelyek alapján itthonról is behajtható egy követelés, de harmadik országokkal szemben csak a nemzetközi egyezmények és a viszonosság jegyében történhet a végrehajtás. Az, hogy a légitársaság 3 héten belül fizessen, csak az esetek kb. 3-5 %-ban százalékában fordul elő, a maradék részben 4 hónaptól évekig tart a behajtás.

A gyakoribb eset az, hogy a felszólításokra már válasz sem érkezik, így mindenképpen muszáj elindítani valamilyen peres vagy nemperes eljárást. Egy EU-s légitársaság sem fizet már egy magyar utasnak könnyedén, de EU-n kívüli légitársaságoknál még rosszabb a helyzet, hisz ők azzal a tudattal utasítják vissza a kártalanítás megfizetését, hogy az utas úgysem tudja majd azt behajtani egy idegen állam területén egy idegen jogrendszerben.

Hiába jutunk el a jogerős ítéletig, ekkor merül fel a kérdés, hogy egy például egy ázsiai légitársasággal szemben hol és mit fog végrehajtani a magyar végrehajtó. Magyar ügyvéd értelemszerűen nem járhat el más állam területén, külföldi irodák segítségét végrehajtásnál mindenképpen igénybe kell venni. Ha pedig végig kell futtatni a jogi eljárásokat (fizetési felszólítás, fizetési meghagyás, per jogerős lezárása, végrehajtás, stb), akkor megőszül, mire lát is valamit a pénzből az utas.

Erre a problémára kínálunk mi egy alternatív megoldást, hiszen itt 3 héten belül pénzhez lehet jutni peres eljárások indítása nélkül. Elsősorban ez volt az indokunk a hagyományostól eltérő szolgáltatás elindítására.

Késett a járatom, vagy törölték. Milyen dokumentumokat érdemes megőriznem a kártérítési ügy indításához? Esetleg van-e olyan papír vagy igazolás, amit a helyszínen, a repülőtéri személyzettől lehet/kell/érdemes kikérni annak érdekében, hogy a légitársaság kártérítési kötelezettségét érvényesíteni tudjam?

Azt mindenkinek javasolni tudom, hogy őrizze meg az elektronikus jegyét vagy beszállókártyáját az utazás végeztével abban az esetben, ha a járat késett vagy törölték.

Ez a legfontosabb bizonyíték arra, hogy az utas tényleg az adott járaton utazott. Ha a beszállókártyát vissza akarják venni átfoglalás miatt, akkor érdemes róla fényképet készíteni.

A behajtásokat nagymértékben elősegíti, ha az utas kér a késésről igazolást is (delay confirmation), melyet vagy a repülőtéren adják át, vagy e-mailben küldenek meg a későbbiekben. Kevesen tudják azt, hogy az utasokat a várakozás ideje alatt azzal arányos mértékű ellátás illeti meg.

Ez az ellátási kötelezettség független attól, hogy a késésért vagy törlésért utóbb megállapítható lesz-e a légitársaság felelőssége vagy sem. Ha nem kaptunk a légitársaságtól vouchert, akkor érdemes minden késéssel összefüggő költségéről eltenni a blokkot (repülőtéri fogyasztás, szállásdíj, taxiköltség)

Az AIMTOCLAIM a légitársasággal folytatott peres, vagy nemperes eljárás hosszától, kimenetelétől függetlenül szinte azonnal fizet. Viszont a kártérítés lényegesen alacsonyabb, mint a légitársaság által kifizetett összeg. Milyen költségeim merülhetnek fel, ha magam próbálom érvényesíteni a követelésemet, miért van ekkora különbség a fizetett összegek közt?

Ez a szolgáltatás leginkább jellegében különbözik a hagyományos, ügyvédi képviseleten alapuló követeléskezeléstől. Ma Magyarországon lejárt követeléseket csak a követelések értékének a töredékéért lehet értékesíteni. Pénzügyi berkekben közismert, de egyébként bárki számára hozzáférhető adat, hogy például a nem fizető lakáshitelesek ingatlanfedezetes követelései 3-8 százalékon cserélnek gazdát, míg a közüzemi számlákkal elmaradókkal szembeni követeléseket egy engedéllyel rendelkező pénzügyi intézmény legfeljebb 5-10 %-on vásárol meg.

A légitársaságokkal szembeni követelések jogi szempontból szintén fedezet nélküli lejárt követeléseknek minősülnek, és az ilyen követelések megvásárlása természetüknél fogva kiemelten kockázatos. Nem véletlen tehát, hogy a bankok is a fedezetlen kölcsönöktől (személyi kölcsönöktől, áruhitelektől, hitelkártya-tartozásoktól) szabadulnak meg legelőször.

Jellemző az is, hogy a közüzemi szolgáltatók nem vesződnek hosszú hónapokat a nemfizető ügyféllel, hanem inkább eladják a követelést és leírják a veszteséget. A válság alaposan lecsökkentette az árakat, és a követelésvásárló cégek most a legjobb esetben is csak a tartozás tizedét hajlandóak kifizetni egy tipikus lejárt, fedezetlen követelésállományért.

Az AIMTOCLAIM a piacon fellelhető átlagos követelésvásárlási árak duplájáért vásárolja meg azokat a követeléseket, melyeket az utas önmagától nem tudott vagy nem akart behajtani. Egyébként a peres eljárás illetéke (6 %), az ügyvédi költség (15-25 %), az esetleges szakértői díjak előlegezése, a fordítási költségek, majd jogerős pert követően az esetleges végrehajtási költségek várják mindazokat, akik egyedül veszik fel a harcot a nem fizető légitársaságokkal.

Az általunk nyújtott szolgáltatással az utas azt a kényelmet vásárolja meg, hogy nem szükséges az időrabló perrel foglalkoznia, és ahhoz képest, hogy eddig semmilyen kompenzációt nem kapott a késésért cserébe, most akár 5 évre visszamenőlegesen is a követelésének egy részét könnyen és problémamentesen megkaphatja.

Mitől függ, hogy az AIMTOCLAIM elfogadja-e az igényemet?

 | © AIRportal.hu

Az AIMTOCLAIM a kérelem beérkezését követően megvizsgálja az adott járat adatait. Ha nincsenek meg a járat részletes adatai, úgy ezeket egy külső szolgáltatótól megvásároljuk, és ez alapján tudjuk közösen eldönteni, hogy az utasok jogosultak-e a kártalanításra vagy sem.

Első körben megvizsgáljuk, hogy a követelés megfelel-e a honlapon található feltételeknek, és megvizsgáljuk, hogy a kérelem hiánytalanul érkezett-e be az online regisztrációs felületen.

Második körben mindig felhívjuk a légitársaságot arra, hogy a késés okairól számot adjon, és ezt a választ értékeljük jogászi segítséggel. A mi rendszerünknek nagy előnye az is, hogy peres eljárás esetén nemcsak a jogi, hanem a szükséges műszaki szakértelmet is tudjuk biztosítani. Rendelkezésünkre állnak olyan légiközlekedési szakemberek, akik például tudnak nyilatkozni abban, hogy egy rendkívüli műszaki hibát hogyan kell dokumentálni, illetőleg milyen papírokat kell bemutatni annak bizonyítására, hogy a hiba elháríthatatlan volt. Csak ebben az esetben mentesülhet ugyanis a légitársaság a felelősség alól.
Minden adatot figyelembe véve az ügyfél-minősítési szabályzat alapján történik a döntés arról, hogy az adott követelés megvásárolható-e. Erről az ügyfelet természetesen értesítjük.

Csak légitársaságokkal szemben járnak el?

Nem. Az AIMTOCLAIM elsősorban egy Unión belüli követelésbehajtásra szakosodott konzorcium, több piaci szereplő együttműködésével fejtjük ki tevékenységünket. Az Unión belül behajtási tapasztalatunkat más ügyekben is igénybe lehet venni, nem csak légitársaságokkal szemben.

Az AIMTOCLAIM csapatának csak egyik szakterülete a követelések és kifizetetlen számlák hitelező részére történő behajtása az EU területén belül. Ezen munkánkat egy behajtásra specializálódott nemzetközi ügyvédi hálózat segíti, amely az EU tagállamokban kezdeményezi a szükséges jogi eljárásokat. Ennek megfelelően az összes tagállamban be tudjuk hajtani a jogos követeléseket.

Az aimtoclaim.eu oldal egy folyamatosan fejlődő online regisztrációs felület. Az indulás óta számos szolgáltatással bővültünk, így például kereshetővé váltak a Budapest Airport járatainak adatai is. Bárki megkeresheti statisztikai szempontból azt is, hogy mely légitársaság járatai késnek például a legtöbbet, vagy mekkora az átlagos késedelem nagysága.

Sőt 3 órát meghaladó késedelem esetén közvetlenül is megindítható a regisztráció az oldalon. Ebben a hónapban elindul az angol nyelvű verzió is, amellyel kilépünk az Uniós piacra, és más tagállamok utasai részére is tudunk majd követeléskezelési szolgáltatásokat nyújtani. Hamarosan pedig elkészül az aimtoclaim.eu mobilapplikációja mindhárom platformra, amellyel az utasok már közvetlenül a késéssel egyidejűleg jelezhetik a kártérítési igényüket.

A most kialakított rendszer célja az utasok jogainak jobb érvényesítése. Szeretnénk, ha az utasok abban a tekintetben is szelektálhatnának majd a piaci ajánlatok között, hogy mely légitársaságok azok, amelyek nemcsak a repülőjegy árának beszedésekor, hanem akkor is tisztességgel helyt állnak, ha a nekik felróható késés miatt kötelező a kártalanítás kifizetése.

Cikkajánló Késett a géped? Fizet az AimToClaim.eu!

Új szolgáltatás indult AimToClaim.eu néven, amely a légiutasoknak segít a káraik enyhítésében és érdekeik érvényesítésében a légitársaságokkal szemben.

Mindössze egy pár perces online regisztrációval pénz állhat a házhoz azoknak az utasoknak, akinek a repülőjáratát törölték, vagy gépük 3 óránál többet késett az elmúlt 5 évben.

Bővebben korábbi cikkünkben…

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!