Németországi gyárkomplexumában, Hamburgban ünnepelte 9000. repülőgépének átadását az Airbus. A március 20-i ceremónia főszereplője a VietJetAir sharkletes A321 gépe volt, amely a távol-keleti légitársaság flottájának első ilyen típusa.
Havi félszáz A320-as gyártására készül az Airbus
Negyvenegy év, hét típuscsalád – ennyi idő és megvalósult fejlesztési program kellett hozzá, hogy az Airbus elérje a kilencezredik átadást.
Az európai repülőgépgyár a legelső gépét, egy A300-ast 1974-ben adta át üzemeltetőjének, az Air France-nak. Az Airbus azóta a világ legjelentősebb repülőgépgyártói közé emelkedett. Aktuális katalógusaikban négy típuscsaláddal, az A320-assal, az A330-assal, az A350-essel és az A380-assal állnak versenyben, amelyek közül a legutóbbi a jelenlegi legnagyobb utasszállító a világon. Típusrepertoárjával az Airbus az egyedüli gyártó, amely száztól egészen az extra nagy, ötszáz ülés feletti kategóriában is kínál utasszállító gépeket.
A kilencezredik Airbus átadása alig két évvel azután történt, hogy a gyár a 8000. gép átadását ünnepelte, 2013 augusztusában. Az elmúlt tíz év során az Airbus megduplázta éves átadásait, amely napjainkra már eléri a hatszáz repülőgépet, de a megrendelői igényeknek eleget téve ezt még tovább készülnek növelni.
Az Airbusnak a legelső átadást követően még majdnem húsz év kellett, hogy 1993-ban elérjen a jelentőségteljes 1000. gépátadásig, miután annak ötszöröséhez már csak 14 évre volt szükség, 2007-ben következett be ugyanis az ötezredik, majd 2013-ban a nyolcezredik és most, 2015-ben már a kilencezredik gép ünnepe. Az ezredik egy Air France A340-es, az ötezredik egy Qantas A330-as, a nyolcezredik pedig egy Air Asia A320-as volt.
Az eddigi átadások vevőkörét tekintve a legnagyobb rész, 25% az ázsiai-óceániai térség légitársaságai, amelyet 24%-kal követnek a lízingcégek, szorosan mögöttük 23%-kal az európai légitársaságok. Észak-Amerika 13, Latin-Amerika 6, a Közel-Kelet 5, Afrika 2, és a kormányzati, valamint magángép rendelések ugyancsak 2 százalékot tesznek ki – az Airbus 2015. februári összesítése szerint.
A megrendelt, legyártásra váró mintegy 6300 darab gép tekintetében is hasonló a régiók szerinti eloszlás: A legnagyobb rész, 30% itt is az ázsiai-óceániai légitársaságok igénye. Utánuk a lízingcégek 23, az európai légitársaságok 19, az észak-amerikaiak 12, a latin-amerikaiak és a közel-keletiek 7-7, az afrikaiak 2, és a kormányzati, valamint magánrendelések alig 1 százalékkal.
A gyártásban lévő típusokra bontva az Airbus a legtöbbet a keskenytörzsű A320-as családból adott át, összesen 6452 gépet, utána következik az A330-as 1167, az A380-as 154, és a legújabb A350-es egyelőre 2 géppel. A gyártásból már kivont A300-as, A310-es és A340-es típusok közül a legelsőként bevezetett A300-as került a legnagyobb számban üzemeltetőkhöz. A típusból összesen 561 darabot adott át az Airbus, amelyből 244 még ma is forgalomban van.