2014. október 27-én szállt le Budapesten az első Emirates járat, melynek köszönhetően – kis túlzással – azt mondhatjuk, hogy a Liszt Ferenc Repülőtér visszakerült az aviatika világtérképére. Több éves kihagyás után ismét napi rendszerességgel jár Budapestre szélestörzsű repülőgép és a világ egyik vezető, prémium légitársaságának gigantikus útvonalhálózata vált elérhetővé Magyarországról.

Október vége óta kényelmesebben és olcsóbban lehet Magyarországról számos távol-keleti, afrikai, ausztráliai célállomásra eljutni a légitársaság által kínált átszállási lehetőségeknek köszönhetően. A dubaji légicég budapesti színre lépése a légiközlekedési szektor és a légi-utazási piac szinte minden szegmensét is felpezsdítette.

A járat indulása óta eltelt időszak tapasztalatairól és a jövőbeni fejlődési lehetőségekről Horváth Gáborral, az Emirates magyarországi country managerével beszélgettünk.

Évekig fontolgatta az Emirates a budapesti járatnyitásról szóló döntést. A régióban Budapest volt az egyik utolsó olyan EU tagországi főváros, ahova járatot nyitott a légitársaság. Az első 4 hónap tapasztalatai alapján üzleti szempontból visszaigazolta-e a légitársaság várakozásait a magyar piac?

Horváth Gábor, az Emirates magyarországi country managere. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Horváth Gábor, az Emirates magyarországi country managere. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

Nagyon örülök annak, hogy az Emirates az első olyan légitársaság, amely hosszú idő után újra szélestörzsű napi járatot üzemeltet a budapesti repülőtérre. Úgy gondolom, hogy ez a Magyarországról utazó turisták, üzletemberek, a repülőtér és az ország egésze számára is nagyon jó hír.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szélestörzsű repülőgépekkel a legmagasabb szintű komfortot nyújtjuk az utasoknak. Az Emirates emellett sok új lehetőséget is kínál a magyar utazók számára, hiszen Ázsia, Afrika és a Közel-Kelet rengeteg olyan városába repül, és olyan optimális csatlakozási lehetőségeket kínál budapesti indulással, amelyek egyedülállóak.

Az Emirates küldetése, hogy kapcsolatot teremtsen az emberek, a kultúrák és a gazdaságok között, ezáltal munkahelyeket és gazdasági lehetőségeket teremtsen. Magyarországon is ezeket a célkitűzéseket tartjuk szem előtt.

Idáig azt látjuk, hogy a piac visszaigazolta a várakozásainkat, nagyon jól teljesít a járat, sőt azt is elmondhatom, hogy december óta a járatok foglaltságának szintje meghaladja az előzetes várakozásokat, és előrébb tartunk a fejlődésben, mint ahogy azt eredetileg terveztük.

Elégedettek Dubajban, a légitársaság központjában a magyar piac teljesítményével és a budapesti járat sikerével?

A vezetőséggel és több szakterülettel a múlt héten találkoztam Dubajban. Mindenkitől nagyon pozitív visszajelzéseket kaptam a magyar piac teljesítményével kapcsolatban.

Az eddig elért eredmények ösztönzően hatnak ránk, és a megkezdett úton haladva szeretnénk még inkább felgyorsítani a fejlődésünket.

Varsóba 2 éve nyitott járatot az Emirates. Ott igen agresszív akciókkal indított a légitársaság – ezt itthon is sokan várták – de a magyar piacon elmaradtak az „őrült akciók”. Budapesten nem tartották olyan erősnek a konkurenciát, hogy érdemes legyen a járat indulásakor jelentős árengedményekkel az utasok kegyeibe férkőzni, vagy más stratégiát követtek?

Én azt látom, hogy nagyon jó ár-érték arányt biztosítunk az utasok számára Magyarországról.

Mindenkitől jó visszajelzéseket kapunk, sőt, a partnerek közül többen azt is kérdezik, hogy „Ezeket az árakat még sokáig fent fogjátok tartani?” – Sokan ugyanis azt gondolták, hogy a rendkívül vonzó áraink csak az indulást követő időszakra érvényes bevezető akciók.

A célunk az, hogy az ár-érték arányt a lehető legjobb szinten tartsuk, és hogy a szolgáltatások magas minősége mellett attraktív árakat kínáljunk a magyar utazóközönségnek.

Nagy örömünkre szolgált, hogy ezzel kapcsolatban az utasok, akik a legfontosabb visszajelzést adhatják erre a kérdésre, az Emirates-nek ítélték meg a legjobb ár-érték arányért járó elismerést a 2014-es év alapján az egyik piacvezető online repülőjegy értékesítő oldal internetes szavazásán.

Horváth Gábor egy Emirates Airbus A330-as repülőgépmodellel. (Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Horváth Gábor egy Emirates Airbus A330-as repülőgépmodellel. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A lengyel fővárosban kevesebb, mint 1 év után váltottak nagyobb befogadóképességű repülőgéptípusra. Nálunk milyen messze van a bővítés, mikor érkezhet az első menetrend szerinti Boeing 777-es?

Ezt az utazóközönség dönti el, az ő igényeiknek megfelelően alakítjuk a járat kapacitását.

Az Emirates a világ egyik legdinamikusabban fejlődő és az egyik legnagyobb szélestörzsű flottájával rendelkező légitársasága; egyúttal a legnagyobb Boeing 777-es flotta üzemeltetője is.

Folyamatosan figyeljük a magyar piac fejlődését és a járat foglalási számait. Amint a foglalási számok azt jelzik, hogy szükség van még nagyobb repülőgépre, akkor készen fogunk állni a típusváltásra.

Januárban jelentették be a First Class termék bevezetését a magyar piacra. Thierry Antinori, az Emirates kereskedelmi igazgatója lapunknak 2014. október 29-én még csak nagyon óvatosan és távlati szinten beszélt az első osztály bevezetéséről. Ehhez képest igen hamar meglépte a légitársaság a prémium termék bevezetését. Ez is az előzetes terveknél gyorsabb fejlődésre utal?

Nagyon nagy örömmel tölt el, hogy júniustól a magyarországi járatunkon bevezetjük a három osztályos Airbus A330-as repülőgépünket, ami azt jelenti, hogy napi rendszerességgel lesz elérhető az First Class szolgáltatás a budapesti repülőtérről.
A járatnyitáskor még nagyon óvatosan beszéltünk erről a termékről, de ez most már konkrétum: elsőként az Emirates-nél lesz elérhető budapesti indulással ez a prémium termék a magyar utazóközönség számára.

A First Class bevezetése a magyar utazóközönség és a magyar turizmus számára is fontos lépés. A szolgáltatás elérhetővé válik mind a kiutazásban, mind a beutazó magasabb szintű, prémium szolgáltatásokra fókuszáló befektetők, a prémium szolgáltatási csomagot kínáló szállodák és szolgáltató rendszerek számára is.

Látnak a magyar piacon komoly igényt – a business osztályú székek viteldíjának több, mint duplájába kerülő – 1M forint feletti ársávban mozgó prémium jegyekre? Vagy ez a termék inkább az arab országokból ide utazó üzletembereknek szól?

First Class suite az Emirates Airbus A380-as gépén. (Fotó: Emirates) | © AIRportal.hu

First Class suite az Emirates Airbus A380-as gépén.
(Fotó: Emirates)

Ahogy prémium autókra vagy mobilkommunikációs eszközökre, úgy prémium repülőjegyekre is van igény a magyar piacon.

Vannak olyan pillanatok az életben, legyen az egy nászút vagy egy cégvezető üzleti útja, amikor az ember a teljes utazás során – már az otthonról történő kilépés pillanatától – a tökéletességre törekszik, ennek Magyarországról semmi nem tud jobban megfelelni, mint az Emirates First Class szolgáltatása.

Jelen pillanatban is vannak olyan utasaink, akik most Dubajig a Business Class-on utaznak, majd onnan a First Class-on utaznak tovább.

Ugyanakkor a háromosztályos A330-asok bemutatkozásával a prémium székek száma a turista osztályú kapacitás rovására növekszik. Elég a kisebb turista kapacitás is a járaton?

Mint említettem, a járat foglaltsági szintje már december óta meghaladja az előzetes várakozásainkat.

Magyarországon egyre nő az igény a prémium szolgáltatások iránt. Ennek próbálunk meg minél jobban megfelelni a megnövelt Business Class kapacitással, valamint az újonnan bevezetett First Class szolgáltatással.

Az Emirates járatnyitásakor érezhetően felpezsdült az élet a magyar légiközlekedési piacon és a budapesti repülőtéren is. Hogy látja a helyzetüket a konkurenciával szemben?

A legfontosabb mutató számunkra az utasok visszajelzése. Nagyon megtisztelő számunkra, hogy „Az Én Légitársaságom 2014” szavazáson a magyar utasok minden kategóriában az Emirates-t választották a legjobb légitársaságnak. Az összes partnerünkkel – értem ez alatt az utazási irodákat, a beutaztatókat – azon dolgozunk, hogy Magyarországon új munkahelyeket hozzunk létre, hogy értéket teremtsünk.

A Magyar Turizmus Zrt.-vel karöltve azon dolgozunk, hogy Ázsiából, Ausztráliából, Afrikából és a Közel-Keletről befektetőket és egyre több turistát hozzunk el Magyarországra. Fontos számunkra, hogy az általunk kínált desztinációk minél többek számára elérhetőek legyenek.

Nagy örömmel látjuk, hogy az Emirates magyar utasok szempontjából releváns desztinációira történő kiutazó utasforgalom dinamikus növekedésnek indult az utazási irodák értékesítésében. Ez a trend az utazási piac minden szereplőjének jó, de leginkább a magyar utasok számára kedvező.

Az utazóközönség elvárásainak a naponta közlekedő, szélestörzsű repülőgéppel teljesített járatunkkal kiválóan meg tudunk felelni, az általuk elvárt kényelmet a legmagasabb szinten tudjuk biztosítani az Economy, a Business osztályokon és júniustól a First Class-on is.

Mi az a három legfontosabb dolog, amiért a magyar utasoknak érdemes az Emirates-t választani a versenytársakkal szemben?

Az ár-érték arány, a szolgáltatások minősége és a kényelmes átszállással, magyarországi indulással elérhető desztinációk sokasága – ezt a három területet emelném ki.

Az Emirates hatalmas hálózatából és a dubaji hub elhelyezkedéséből adódóan nyilván a keleti irányú átszálló-célpontok dominálnak a Magyarországról kiutazók számában. Mi a három sláger-desztináció a magyar utazóközönség szempontjából?

Fotó: Csemniczky Kristóf - AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu

Ez attól függ, hogy céges, családi vagy magán utazásokról, téli vagy nyári időszakról beszélünk.

Természetesen Dubaj egy kiemelt turisztikai célpont. Dubajba már nincs vízumkényszer a magyar állampolgárok számára, így az érdeklődés is jelentősen nőtt.

Ha a hálózatunkban elérhető népszerű célállomásokból kell kiemelni néhányat, akkor Thaiföldet és az Indiai-óceán térségét említeném meg, ezek nagyon kedvelt úti céloknak számítanak.

Üzleti utazók körében Japán, Dél-Korea, India és Kína mellett Ausztrália is egyre népszerűbb, de megemlíthetem akár a Kelet- vagy Dél-Afrikát, Tajvant, Szingapúrt és Kuala Lumpurt is.

Nagyon sokan nem tehették meg az elmúlt években, hogy bizonyos desztinációkra elutazzanak, mert vagy rossz irányba kellett elindulni és emiatt hosszú volt az utazási idő, vagy a csatlakozások nem voltak megfelelőek, vagy nagyon magasak voltak az árak.
Az utazási irodákkal közösen azon dolgozunk, és az akcióinkkal is azt segítjük, hogy a magyar utazóközönség előtt új lehetőségeket nyissunk meg. Most például Ausztráliát és Ázsiát promótáljuk.

Információink szerint jó töltöttségi mutatókkal rendelkezik a járat 12 tonnás – belly cargo – áruszállító kapacitása is. Mik a légitársaság rövid- és középtávú ambíciói ezen a téren? A budapesti járat esetén az áruszállításra csak, mint a járat gazdasági mutatóit jól kiegészítő tevékenységként gondolnak, vagy van-e hosszabb távú, stratégiai céljuk is a magyar cargo piacon történő növekedést illetően?

Az Emirates SkyCargo az Emirates Csoport nagyon fontos része. A légi áruszállítás az üzleti koncepció integrált eleme, amelyre az Emirates, mint légitársaság épül. Ez nem más, mint kapcsolatot teremteni az emberek, kultúrák és gazdaságok között, ezáltal hozzáadott értéket teremteni, és mindezt a legmagasabb színvonalon megvalósítani.

Nagyon örülünk neki, hogy Magyarország egyre inkább export orientált ország. Az Emirates SkyCargo a legmagasabb színvonalon képes kiszolgálni az igényeket, és olyan országokkal is kapcsolatot tud teremteni, mind import, mind export szempontjából, amelyekkel az Emirates járatnyitását megelőzően nem biztos, hogy volt lehetőség.

Az Emirates SkyCargo A6-EFM lajstromjelű Boeing 777-F1H repülőgépe 2015. január 28-án érkezett Budapestre egy ad-hoc cargo-charter járaton. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Emirates SkyCargo A6-EFM lajstromjelű Boeing 777-F1H repülőgépe 2015. január 28-án érkezett Budapestre egy ad-hoc cargo-charter járaton. (Fotó: AIRportal.hu)

A visszajelzések nagyon pozitívak. A Magyarországon jelenlévő cégekkel, valamint együttműködésben az országban befektetni szándékozókkal igyekszünk segíteni a napi rendszerességű járatunkon rendelkezésre álló belly cargo kapacitással a piaci szereplők munkáját.

Éppúgy figyelemmel kísérjük a lehetőségeket és a piaci igényeket, mint az utasforgalmat. Amennyiben folyamatos növekedési tendenciát látunk a keresletben, akkor azt a kapacitás-tervezésünknél figyelembe fogjuk venni. Az egyedi, eseti igényeket pedig dedikált cargo charter géppel is ki tudjuk szolgálni.

Az Emirates járata Ferihegyen láthatóan kiemelt figyelemben részesül. A repülőtér-üzemeltető és a kiszolgáló cégek is nagyon fókuszálnak arra, hogy az Emirates és a légitársaság utasai a legjobb szolgáltatást kapják. A budapesti repülőtérrel és a reptér szolgáltatásaival meg van-e elégedve a légitársaság?

Számunkra a legfontosabb, hogy az utasaink minőségi szolgáltatást kapjanak, és a legmagasabb sztenderdeknek megfelelő kiszolgálásban részesüljenek. A budapesti repülőtéren működő partnereinkkel és a repülőtér üzemeltetőjével folyamatosan azon dolgozunk, hogy ezeknek a céloknak maximálisan megfeleljünk.

Nagyon elégedettek vagyunk az együttműködéssel, és nagyon jó viszonyt ápolunk minden magyarországi partnerünkkel. Mi is úgy látjuk, hogy minden partnerünk szeretné az Emirates légitársaság utasainak a legmagasabb szintű kiszolgálást biztosítani.

Természetesen hétről hétre felmerülnek új ötletek és lehetőségek, és velük együtt azon dolgozunk, hogy utasainknak a legjobb szolgáltatást biztosítsuk, például a check-in-nél, a lounge-ok terén, a priority-lane szolgáltatásnál és olyan mindennapi, ámde fontos ügyekben is, mint hogy a beszállító kapu közelében megfelelő számú ülőhely álljon utasaink rendelkezésére.

Utasaink értékelik ezeket a törekvéseinket, és pozitív visszajelzéseket kapunk tőlük.

Thierry Antinori októberben lapunknak azt nyilatkozta, hogy az Emirates az organikus növekedésre helyezi a hangsúlyt. A légitársaság nem tervez az Etihad-hoz hasonló bevásárlásokat az EU-ban (Alitalia, Air Berlin, Air Serbia, Darwin Airlines/Etihad Regional). December végén Toulouse-ban az első A350 XWB átvételekor Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezére is az organikus növekedés mellett tett hitet, ehhez képest január végén csaknem 10%-os részt szerzett a British Airways-t és az Iberia-t tulajdonló IAG-ben. Nyilván nem adhat erre konkrét választ, de tartogat-e hasonló meglepetést az Emirates, vagy továbbra is mereven elzárkóznak a bevásárlásoktól és az organikus növekedésre fókuszálnak?

Az Emirates egyik A330-asának felszállása Budapestről. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Emirates egyik A330-asának felszállása Budapestről.
(Fotó: AIRportal.hu)

Az Emirates Airline az elmúlt években a világ legnagyobb légifuvarozójává vált. A dubaji repülőtér tavaly a nemzetközi utasok számában megelőzte az eddig világelső London-Heathrow repülőteret. Úgy gondolom, hogy ez a két eredmény meg is válaszolja a kérdést a stratégia irányával kapcsolatban.

Az Emirates a dinamikus, organikus növekedés mellett tette le a voksát, ezt a repülőgép-rendelési könyveink is elég erősen alátámasztják, hiszen jelen pillanatban is több mint 300 darab szélestörzsű repülőgépre van megrendelésünk a két legnagyobb repülőgépgyártónál.

Az organikus növekedési stratégia eddig beváltotta a hozzá fűzött reményeket, a légitársaság a legjobb úton halad, így azt gondolom, hogy az eddig bevált filozófiától nincs miért eltérnünk. Ezt gondoljuk a helyes útnak és ezt támasztják alá a magyar piacon elért sikereink is.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!