Megkapta az Airbustól az első 186 üléses A320-asát a Vueling. Az International Airlines Group (IAG) spanyol diszkont légitársasága elsőként állít forgalomba olyan A320-ast, amelyen a kabinbelső módosításával, valamint az új üléseknek köszönhetően hat üléssel megnövelték a maximális utaskapacitást.

Az Airbus első SpaceFlex-szel ellátott A320-asa, amely a spanyol Veuling légitársaságnál áll szolgálatba. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Airbus első SpaceFlex-szel ellátott A320-asa, amely a spanyol Veuling légitársaságnál áll szolgálatba. (Fotó: Airbus)
A 2004-ben alapított Vueling flottájában 5 darab A319-es mellett 85 darab A320-as teljesít szolgálatot. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A 2004-ben alapított Vueling flottájában 5 darab A319-es mellett 85 darab A320-as teljesít szolgálatot. (Fotó: Airbus)

Az új, 186 üléses kabinkonfigurációval az üzemeltetők még nagyobb gazdaságosságra tehetnek szert A320-asaikkal. A több ülés több utast és vele nagyobb hatékonyságot jelent, ami ebben a formában elsősorban a Vuelinghez hasonló diszkont légitársaságok számára előnyös. A törzs hosszabbítása nélkül plusz üléseket telepíteni viszont akárhogy is, de sűrítést jelent fedélzeten.

Amit persze el lehet végezni praktikusan is, és ahogy az Airbus is ígéri, a SpaceFlex csomagban eladott újdonsült konfiguráció-opció úgy teszi az A320-ast 186 ülésessé, hogy megmarad a hely a 18″ széles (45.72 cm) üléseknek, amelyek az új, vékonyított háttámlás kialakításukkal járulnak hozzá a hosszanti helytöbblethez.

A kabint a nagyobb utaskapacitás érdekében újratervező SpaceFlex másik helynyerő megoldása, hogy helytakarékosabb módon kivitelezi a gép elülső, és hátsó utaskiszolgáló egységeit, vagyis a mosdó-, illetőleg a konyhahelyiségeket, méghozzá hasonlóan a szélestörzsű Airbusokon bevezetett módón úgy, hogy a mozgáskorlátozottak számára is kényelmesebben használható legyen a toalett. A SpaceFlex ezt két egymás melletti helyiség egybe nyithatóságával oldja meg, hogy a kerekesszékes utas jobban elférjen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Nagyobb vészkijáratok és vészcsúszdák szükségesek

A SpaceFlex fedélzet Vueling A320-ason. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A SpaceFlex fedélzet Vueling A320-ason. (Fotó: Airbus)
Az EASA repülésbiztonsági elvárásai alapján szükséges módosítások a 186 üléses A320-asokra. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az EASA repülésbiztonsági elvárásai alapján szükséges módosítások a 186 üléses A320-asokra. (Forrás: Airbus)
A SpaceFlex koncepció szerinti mosdó elhelyezés, amely egybenyitással kínál nagyobb teret a mozgásukban korlátozott utasoknak. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

A SpaceFlex koncepció szerinti mosdó elhelyezés, amely egybenyitással kínál nagyobb teret a mozgásukban korlátozott utasoknak. (Fotó: Airbus)

Az Airbus tavaly áprilisban indította meg a programját, hogy az európai hatósággal, az EASA-val együttműködve megújítsa az A320-as típusalkalmassági bizonyítványát, a maximális 186 utas szállíthatósága érdekében. Az A320-as papírjai ugyanis eddig 180 főben maximalizálták az utaslétszámot, amit a low-cost légitársaságok ki is használtak. Ilyen konfigurációban működnek például az easyJet és a Wizz gépei is, miközben az Airbus katalógusai a hagyományos légitársaságoknak, amelyek két-osztályos, business és economy elrendezésben működtetik a típust 150 ülést ajánlanak a fedélzetre.

A kabinteljesítmény további tágítása is egyértelműen a low-cost üzem szüleménye. A Vueling 2013 augusztusában állítólag azzal a feltétellel adta le igen jelentős, összesen 62 darab A320-asra szóló megrendelését, hogy az Airbus tegye lehetővé a típus még nagyobb utasbefogadó képességét. A 30 darab sharkletes A320ceo-ról és 32 darab új hajtómű opciós A320neo-ról szóló szerződés pedig megtette hatását, az Airbus az A320-asra is előállt SpaceFlex csomagjával, amelyet előzőleg egyébként az A320-as család leghosszabb törzsű tagjához, az A321neo-hoz ajánlottak fel, így elérve a típus számára a 236 fős kapacitást.

Az utastöbblet repülésbiztonsági követelményeinek, a vészkiűrítésre vonatkozó nemzetközi előírásoknak a SpaceFlex kialakítású A320-ast a minimálisan elvártnál nagyobb méretű vészkijáratokkal és szélesebb vészcsúszdákkal volt szükséges ellátni.

Cikkajánló – előzmény Kihozni a MAXimumot: Új 737-es, akár kétszáz férőhellyel

Az Airbus legfőbb konkurense, a Boeing repülőgépgyár 2014 szeptemberében jelentette be, hogy egy új 737 MAX típusváltozattal, a 737 MAX 200-assal áll elő, amelyet kimondottan a low-cost légitársaságok igényei mentén alakítanak ki, a fedélzeten akár kétszáz utasnak is férőhelyet biztosítva.

A 737 MAX-8-ason alapuló, sűrű székezésű típusváltozatot a Ryanair rendelte meg elsőként. A forgalomba is az ír ultra low-cost légitársaság vezeti be, várhatóan 2019-től kezdődően.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!