Sikeresen működik az Air Serbia. Mindezt immáron a gazdasági eredményeik is igazolják. Az Etihad Airways irányítása alatt álló szerb légitársaság 2.7 millió eurós adózás utáni nyereséget ért el 2014-ben. A működés első teljes évében 87%-kal tudta növelni az árbevételeit a vállalat, amivel 262 millió eurós forgalmat bonyolított.

A flotta 8 darab Airbus A319-ese közül az egyik. (Fotó: Air Serbia) | © AIRportal.hu

A flotta 8 darab Airbus A319-ese közül az egyik.
(Fotó: Air Serbia)

Jól sikerült az Etihad Airways hátszelét élvező Air Serbia startja. A hatásos és egyben szimbolikus, a nemzeti hátteret jelképező belépőt, amikor 2013 októberében a Szerb Légierő MiG-29 vadászgépei kísérték a Belgrádba érkező első Air Serbia Airbust mihelyst komoly munka követte.

A Jat Airwaysből átalakult új szerb nemzeti légitársaság új nevével és tulajdonosával karöltve megkezdte működését. 2014-ben pedig már a kelet-európai, de egyáltalán, más hálózati modellben működő kisebb légitársaságok körében is figyelemre méltó eredményt ért el.

Az Air Serbia a működésének első teljes évében 2.3 millió utast szállított, ami 68%-os többletet jelent az előző évi eredményhez képest. Az értékesített utaskilométer 74 százalékot emelkedett az év végére elérve a 3.3 milliárdos szintet. A növekedés ellenére azonban a járatok töltöttsége három százalékponttal visszaesett, átlagosan 64%-os volt, míg a Jat Airways működésének utolsó évében 67% volt ez a mértékadó mutató.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
A Jat Airways 2013 augusztusában lépett stratégiai partnerségre az Etihad Airways-zel. (Fotó: Air Serbia) | © AIRportal.hu

A Jat Airways 2013 augusztusában lépett stratégiai partnerségre az Etihad Airways-zel. (Fotó: Air Serbia)

Jobban teljesített a légitársaság cargo üzletága is. Az Air Serbia repülőgépei 2014-ben összesen 2700 tonna teherárut szállítottak, ami 67%-os fejlődés az előző évhez képest. Az Air Serbia jelezte, fontos szerepet szán ennek a tevékenységének, ezért a továbbiakban is nagy hangsúlyt igyekeznek fektetni ezen üzletágukra, amely növekedésük egyik legfőbb mozgatója.

A menetrend tartásában, a járatok pontosságában is sikerült javulni. Az Air Serbia 4%-kal teljesített jobban, összességében 78%-os „on-time” eredményt elérve a belgrádi Nikola Tesla repülőtérről üzemelő járataival.

A flottában alapvető változások mentek végbe. Az Etihad Airways támogatásával tíz darab keskenytörzsű Airbus, 8 darab A319-es és 2 darab A320-as érkezett a gépparkba, amelynek eredményeként a flotta átlagéletkora 25-ről 10 évre csökkent, nagyobb megbízhatóságot és alacsonyabb üzemeltetési költségeket hozva a légitársaságnak. A regionális vonalakon, mint amilyen a március végén megnyílt budapesti is, a légitársaság turbolégcsavaros ATR 72 típusokkal közlekedik, amelyből öt darab felújított 72-200/500 széria áll rendelkezésre.

A légitársaság teljes megújuláson esett keresztül. Az új arculat új munkatempót és minőséget is hozott. (Fotó: Air Serbia) | © AIRportal.hu

A légitársaság teljes megújuláson esett keresztül. Az új arculat új munkatempót és minőséget is hozott. (Fotó: Air Serbia)

Az útvonalhálózat az Etihad Airways-zel és más partnerekkel, mint például az Air Berlinnel kötött code-share egyezményekkel jelentősen kibővült, de a saját üzemeltetésű hálózatban is tíz új desztináció jelent meg, amellyel immáron 30 ország 40 városa érhető el Belgrádból. Az Air Serbia külön is kiemelte a legutóbbi, történelmi jelentőségű nyitását Horvátország fővárosába, Zágrábba, amellyel 23 év után teremtődött újra közvetlen légihíd.

Az Air Serbia expanzióját segítette, hogy létrejött saját charter leányvállalata, az Aviolet, amely négy darab felújított fedélzetű Boeing 737-300-assal vesz részt a nyaraló desztinációkra való repülésekben. Az Aviolet a 2014-es nyári szezonban 90 000 turistát szállított olyan célpontokra, mint Törökország, Görögország, Egyiptom, vagy Olaszország népszerű üdülővárosai.

A regionális vonalakon turbolégcsavaros ATR-ek repülnek. (Fotó: Air Serbia) | © AIRportal.hu

A regionális vonalakon turbolégcsavaros ATR-ek repülnek.
(Fotó: Air Serbia)

Hangsúlyos továbbá az is, hogy a nemzeti légitársaság új munkahelyeket teremtett. Az Air Serbiának, beleértve az Air Serbia Catering és az Air Serbia Ground Services leányvállalatokat is már több, mint 1900 alkalmazottja van. 2014-ben mintegy négyszáz új szakembert vettek fel.

A magukért beszélő szám-, és teljesítményadatokon túl pedig van még egy legalább olyan fontos tényezője a sikernek, Szerbia nagyon büszke rá, hogy van nemzeti légitársasága, amely olyan úton halad, hogy régiós viszonylatban mindenképp, de akár nemzetközileg is a legjobbak közé emelkedhet.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!