Madridba repülte az egyik az A350-900XWB prototípust az Airbus, hogy az európai repülőgépgyártás legújabb szélestörzsűje bemutatkozót tegyen a spanyol fővárosban, ahol már egy megrendelője is van, az Iberia személyében. A nemzeti légitársaság 2020-ig bezárólag 8 darab A350-900-ast vár a flottájába.

Ma délelőtt földet ér Madridban az első ide érkező Airbus A350XWB. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Ma délelőtt földet ér Madridban az első ide érkező Airbus A350XWB. (Fotó: Airbus)

Az A350-900XWB ma délelőtti madridi leszállásával a Barajas repülőtér először fogadta az Airbus új, kompozit generációt képviselő utasszállító típusát. A látogatás legfőbb célja természetesen nem más, mint az első és legfontosabb spanyol megrendelőnek, az Iberiának való bemutatkozás, de legalább ugyanilyen jelentőséggel az is, hogy Spanyolország éreztesse, neki is van része az európai repülőgépgyártásban.

Az Airbus az MSN2 különleges, kompozit festésmintázatot viselő prototípusát küldte Madridba az összesen ötgépes berepülő flottából. Azt a gépet, amely tavaly február 26-án, a típust indító Qatar Airways emblémáját viselő MSN4 prototípussal egy napon emelkedett először magasba. A kettes számú A350-900 prototípus a flotta első olyan gépe, amelynek fedélzetét teljes értékűen kiépítették, minden olyan rendszerrel felvértezve, amely a típus korszerű kényelmét hivatott demonstrálni.

Airbus A350-900XWB adatok

Törzshossz: 66.8 méter
Szárnyfesztáv: 64.75 méter
Magasság: 17.5 méter
Kabinszélesség: 5.96 méter

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Maximális hatótáv: 8500 tengeri mérföld (15580 km)
Hajtómű: 2db Rolls-Royce Trent XWB-84 (374 kN)
Üzemanyag kapacitás: 130000 liter

Aktuális listaár: 304.8 millió USD/db
Eladott gépek száma: 595 darab

Airbus A350-900XWB Iberia látványterv. (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Airbus A350-900XWB Iberia látványterv. (Forrás: Airbus)

Az MSN2-es feladta volt a berepülési program során az első utasos járatteljesítő próbák végrehajtása, de többek közt kivette részét az evakuációs gyakorlatok teljesítéséből is, és járult velük hozzá az A350-900-as típusengedélyeinek megszerzéséhez, amelyet tavaly szeptemberben először az EASA – Európai Repülésbiztonsági Ügynökség, majd novemberben az FAA, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal adott meg.

A spanyol légitársaságot irányító International Airlines Group (IAG) meggyőződve az Iberia súlyos pénzügyi nehézségei után sikeres lendületet vett átszervezésről 2014 augusztusában adott zöld jelzést a flottafejlesztés terveire, amelyben 8-8 darab vadonatúj szélestörzsű szerepel. A megnövelt felszállósúlyú A330-200-as mellett ekkor jelent meg a spanyol légitársaság horizontján a várva-várt új generációs típus, az A350-900XWB.

Az A350-es bevezetésével az Iberia végre elmondhatja magáról, hogy egy élvonalbeli típust helyez szolgálatba. Az új A330-300-asok flottába vételekor, 2013 elején ugyanis érték kritikák a vállalatot, miszerint még tervben sincs valamelyik alapjaiban új típus beszerzése, de ez ma már nem így van, a spanyolok immáron büszkén hirdetik, érkezik az A350 eXtra-Wide-Body!

Az A330-300-asakon, amelyből már 8 darab van szolgálatban az Iberia új kabintermékeket is indított, teljesen felfrissítve a business és a turista osztály kínálatát, kicserélve az addig megszokott üléseket és kabinbelsőt, amelyet felújítás jellegével a meglévő A340-600-asok nagy részén is már végrehajtottak.

Iberia utaslépcső és az A350XWB. (Fotó: Iberia) | © AIRportal.hu

Iberia utaslépcső és az A350XWB. (Fotó: Iberia)
Rolls-Royce Trent XWB madridi napsütésben. (Fotó: Iberia) | © AIRportal.hu

Rolls-Royce Trent XWB madridi napsütésben. (Fotó: Iberia)

Az Airbus A350-es gépét a légitársaság a La Muñoza néven ismert műszaki-karbantartó bázisán fogadta ünnepélyesen, ahol az Iberia vezetősége, meghívott vendégei és a sajtó munkatársai tekinthették meg egész közelről a gépet. Azt, amely az Iberia adatai szerint 15 500 kilométeres hatótávjával ideális típusa lesz hosszú távú járathálózatának, kiváltképp, hogy az A350-es 370 perces ETOPS norma szerint is repülheti útvonalait, amely nagyfokú szabadságot, közvetlenebb útvonalakat jelent.

A típusválasztásban természetesen fontos volt a költségoptimalizálás közben egyúttal megújulni is kívánó Iberia számára, hogy az A350XWB a kategóriatársaihoz képest 25%-os üzemanyag fogyasztási előnyt képes felmutatni az új Rolls-Royce Trent XWB hajtóműveknek köszönhetően, valamint legalább annyira az is, hogy az A330-asra kiképzett hajózók a két típus hasonló alapműszerezettségének köszönhetően gyorsan szerezhetnek jogosítást az A350-esre is.

Iberia A350XWB bemutató

Forrás: Iberia YouTube Csatorna

Spanyolország és az Airbus közötti kapcsolatot erősítő tényező, hogy az ország az egyik legfontosabb partnere az európai repülőgépgyárnak, amely itteni üzemeiben összességében mintegy 3200 alkalmazott dolgozik, és több mint ezer olyan spanyol cég van, amelyek közvetlen, vagy közvetett beszállítói az Airbus gyárnak. Külön kiemelve a getafeit, ahol minden Airbus típus, így az A350XWB vízszintes vezérsíkja is készül.

Luis Gallego, az Iberia elnöke, akit Fernando Alonso, az Airbus Spanyolországért is felelős igazgatója kísért fel Madridban a gépre elmondta, az Iberiának, amelynek jövőjét építik szüksége van egy olyan új generációs típusra, mint az A350XWB, vele ugyanis az innováció és a hatékonyság melletti elkötelezettségükről adhatnak bizonyságot. Gallego szerint az A350-es hatalmas lehetőséget hoz számukra, hogy még inkább elnyerjék utasaik elégedettségét. Arról pedig amit a fedélzeten tapasztalt úgy szólt, az A350-es igazi ugrás lesz a korábbi típusaikhoz képest.

...és a turista osztály. (Fotó: Iberia) | © AIRportal.hu

…és a turista osztály. (Fotó: Iberia)
Az MSN2 prototípus business osztályú ülése. (Fotó: Iberia) | © AIRportal.hu

Az MSN2 prototípus business osztályú ülése. (Fotó: Iberia)
A madridi látogatás

Forrás: Iberia YouTube Csatorna

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!