Ma délben a Budapest Airport történelmi 1-es termináljáról indult útnak a Magnus Fusion/NatGeo Expedíció, amelynek kétfős személyzete arra vállalkozott, hogy a magyar építésű Magnus Fusion túragéppel körberepülik a Földközi-tengert. Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós/videós ezzel a különleges úttal kíván tisztelegni Bánhidi Antal és Bisits Tibor pilóta 82 évvel ezelőtti rekordja előtt, akik a Gerle 13 típusú magyar tervezésű és építésű, kétfedelű repülőgéppel tették még a kalandos 12 500 kilométeres utat.

Start a ferihegyi reptér 1-es terminálja elől. (Fotó: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

Start a ferihegyi reptér 1-es terminálja elől.
(Fotó: Budapest Airport)
A sajtótátájékoztatón. (Fotó: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

A sajtótátájékoztatón. (Fotó: Budapest Airport)
Az indulás percei. (Fotó: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

Az indulás percei. (Fotó: Budapest Airport)
Felszállás 31L futópályáról. (Fotó: Budapest Airport) | © AIRportal.hu

Felszállás 31L futópályáról. (Fotó: Budapest Airport)

Napra pontosan ugyanekkor, azaz 1933. február 19-én indult el útjára Bánhidi Antal a saját tervezésű kétfedelű Gerle 13 típusú repülőgéppel, hogy Bisits Tibor pilóta társaságában elsőként repüljék körbe a Földközi-tengert. A másfél hónapig tartó úton 100,5 óra tiszta repült idő alatt teljesítették a 12 500 kilométeres távot a Budapesti Műszaki Egyetemen Bánhidi által tervezett és megépített Gerle 13-assal. Az ő rekordrepülésük előtt tiszteleg mostani útjával a Magnus Fusion/NatGeo Expedíció kétfős csapata: Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós/videós.

Az expedícióhoz választott Magnus Fusion típusú repülőgépet Kecskeméten építi a Magnus Aircraft Zrt. magas minőségű kompozit (üvegszálas műanyag) elemekből. A Magnus Fusion könnyű túrarepülőgép, legnagyobb sebessége 280 km/h, bár a gazdaságos utazósebesség 180-220 km/h körüli lehet, a gép tartályába max. 90 liter 95-ös benzin tankolható. A Magnus Fusiont négyhengeres, léghűtéses Rotax 912S négyütemű motor hajtja 73,6 kW (kb. 100LE) teljesítménnyel. (Érdekesség, hogy Bánhidiék Gerle 13-sát is egy 100LE teljesítményű, öthengeres Genet-Major léghűtéses csillagmotor hajtotta). A Magnus Fusion szárnyainak fesztávolsága 8,33 m, a szárnyfelület nagysága 10,59 m², a gép hossza 6,62 m, magassága pedig 2,4 méter.

A Magnus Fusion/NatGeo expedíciót számos jelentős cég, köztük a Budapest Airport is támogatja. A támogatók között ott van a Szentkirályi ásványvíz is, ezért lett a HA-XCN lajstromjelű gép a Vízangyal névre keresztelve. Az expedíció útjáról a tervek szerint rövidebb videó riportokban számol be a National Geographic Channel ismeretterjesztő tévécsatorna, a nem mindennapi útról pedig később hosszabb dokumentumfilm is készül. A Földközi-tenger keleti medencéjében, Szíriában dúló polgárháború miatt a Magnus Fusion/NatGeo Expedíció kénytelen lesz Izraelből Ciprus érintésével eljutni Törökországba, mert a biztonsági helyzet nem teszi lehetővé az átrepülést a szíriai partok felett. Az expedíció tervek szerint március végén érkezik vissza Magyarországra.

Az indulás előtt Hankusz Kálmán, az expedíció fotósa elmondta: „A tervek szerint 15 országot érint a túra, de ez még a biztonsági helyzet függvényében változhat. Emiatt a Közel-Keletről Ciprus érintésével repülünk át Törökországba. Óriási büszkeség a számunkra, hogy az expedíció során magyar építésű géppel repüljük körbe a Földközi-tengert.”

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!