Bosznia-Hercegovina szövetségi kormánya pénzügyi segítséget kíván nyújtani a bajban lévő B&H Airlines-nak, amely többmillió eurós tartozással rendelkezik partnerei felé. A légitársaságnak sürgős és hosszútávú megoldásra van szüksége a túléléshez.

Az EX-YU Aviation tudósítása szerint a bosnyák légifuvarozó több mint 10 millió euróval tartozik, többek közt a Hypo Alpe Adria Bank és a szarajevói repülőtér felé is. A pénzintézet felé 7,5 millió eurós adósságot halmozott fel a B&H Airlines. Ez az összeg a flottát alkotó két ATR 72-es repülőgép bérleti díjából tevődött össze, amelyek egy 2005-ös, meglehetősen kedvezőtlen feltételekkel megszabott szerződés keretében kerültek bérbeadásra.

A fővárosi légikikötő 3,5 millió eurót szeretne viszontlátni a légivállalattól, míg ezen felül egy 200 ezer eurós karbantartási költségről szóló számla is kiegyenlítésre vár a B&H részéről, amelyet a Németországban ragadt turbólégcsavaros repülőgépük javításáért kénytelenek rendezni. Mivel a géppark csupán két repülőgépből áll, ezért egyetlen gép kiesése is nagymértékben megnehezíti az üzemelést, így az állam minél hamarabbi megoldást szeretne elérni e kérdésben is.

A kormányzat ezen a héten tárgyal az adósságok átcsoportosításáról, valamint a légitársaság zárolt számláinak feloldásáról. MIvel a vállalat közel 100%-ban a bosnyák állam tulajdonában, ezért a B&H vezetősége is az állami segítségben reménykedik. Korábban Nermin Nikšić szövetségi miniszterelnök elmondta, hogy egy hosszútávú stratégiai partner megjelenése nélkül a légifuvarozó nem képes életben maradni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A B&H Airlines kétgépes flottájának fele Frankfurtban. (Forrás: Biggerben – Wikimedia Commons)


A légivállalat ideiglenes vezérigazgatója még januárban nyilatkozott az Al Jazeera Balkans hírportálnak, melyben aggodalmát fejezte ki, hogy bosnyák nemzeti légitársaság megmentéséhez „túl késő”. A hónapokkal ezelőtt lezajlott tartományi választások után még mindig kialakulóban vannak az új kormányzatok, amelyek szintén hozzájárulnak a helyzet megoldásának nehezítésén. A vezérigazgató korábbi elmondása szerint a Szarajevót kiszolgáló repülőtérrel folytatott tárgyalások során új megállapodást javasolt a légikikötő vezetősége, amelyben biztosítékot kérnek a tartozások kiegyenlítésére, valamint a légitársaság által igénybe vett szolgáltatások árait is növelik.

Hogyan jutott ide a bosnyák nemzeti légitársaság?

1994-ben Air Bosna néven alakult meg a vállalat, amely 2003 őszéig üzemelt, mikor fizetésképtelenség miatt kényszerült működésének beszüntetésére. 2004 májusában azonban a kormány ígéretet tett a légitársaság feltámasztására, mely meg is valósult, így 2005-ben B&H Airlines néven indult újra az állami kézben lévő nemzeti légifuvarozó két darab ATR 72-es repülőgéppel, amely a mai napig a flotta egészét alkotja.

Az üzemelés nem haladt a fényes siker irányába, így 2007-ben az állam értékesítésre kínálta a vállalat részvényeit. 2008-ban, több légitársaság és befektetőcsoport közötti versenyt követően a Turkish Airlines szerezte meg a B&H 49%-os tulajdonrészét. Ekkor a török vállalat két Boeing repülőgép bérlését javasolta, valamint vállalta ezen gépek lízingdíjainak fizetését a kisebbségi részesedésért cserébe és tőkeemeléssel is segíteni kívánta a bosnyák légifuvarozót.

A géppark nem csupán turbólégcsavaros típusból állt, hiszen rövid ideig egy Boeing 737-400-as is kiszolgálta a B&H-t. (Forrás: FaceOffic – Wikimedia Commons)


A Turkish-éra idején számos járatnyitásra került sor, amelyek nem feltétlenül voltak jövedelmezőek, így hamar bezárásra ítélték őket. Habár a nyereségesebbnek bizonyult járatoknak köszönhetően 26%-os részesedést szerzett a B&H a szarajevói reptér forgalmában, azonban a Turkish Airlines részéről – a bosnyák légifuvarozó ideiglenes vezérigazgatója szerint – elnyomásra került a vállalat. Ez abban mutatkozott meg, hogy a B&H nem volt képes versengeni a törökökkel, ami legjobban az Isztambul-Szarajevó útvonalon mutatkozott meg, amelyen a török vállalat napi négy, míg a bosnyák légitársaság csupán napi egy járatot tudott fenntartani.

A négy évig tartó török „befolyás” alatt egy Boeing 737-400, majd később egy Airbus A319-es is szolgált bosnyák színekben, azonban a Turkish Airlines nem tartotta be azon ígéretét, miszerint 2010-től két darab sugárhajtású repülőgép párhuzamosan szolgálhatja ki a járatokat. A szövetségi közlekedési miniszter nyilatkozata szerint a török légicég csupán kísérletként használta a B&H Airlines-t, hogy új piacokon próbálja ki magát. Ez a „kísérlet” eleinte „csupán” fél millió eurós veszteséget, majd később ennek többszörösét okozta a bosnyákoknak.

Végül 2012-ben került újra állami kézbe a csőd felé közeledő cég, amelyet követően egy rövid időre az összes járatának törlésére kényszerült, miután az akkori egyetlen repülőképes ATR 72-es gépük is karbantartásra szorult, míg a második turbólégcsavaros ATR repülőgépet már korábban szervizelés alatt tartották. Nem sokkal később sikeresen folytatta működését a légitársaság, amely az elmúlt időszakban egyetlen elismerést tudhatott magáénak, méghozzá az ex-jugoszláv tagköztársaságok legbiztonságosabb légifuvarozói közé sorolta az AirlineRatings.com.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!